Ik ben gewoon leek, maar hoop dat ik toch even mag reageren
is niet iedereen "verplicht" (al dan niet moreel verplicht) om te handelen naar zijn kennen en kunnen? In jou geval gaat jou kennen en kunnen verder dan bij een "standaard" (voor zover dat bestaat) eerste hulpverlener. Dus gaat waarschijnlijk jou handelen indien dit nodig is, ook gewoon verder. Zolang je maar binnen je eigen boekje blijft.
Er zijn ook rode kruis afdelingen waar ze verpleegkundige en artsen onder hun vrijwilligers hebben, die ook daadwerkelijk met die functies worden ingezet.
Daarnaast zijn er andere afdelingen waar ze op de S.O. registratie formulieren ook volgens ABCDE werken en ook vragen op gegevens als ademfrequentie, circulatie (frequentie, cap. refill) etc.
Die dingen staan dan wel niet in je standaard Oranje Kruis boekje, dus de meeste eerste hulpverleners zullen er niet veel mee kunnen. Maar kun je er toevallig wel iets mee vanwege je achtergrond dan kan het volgens mij alleen maar een nuttig extra'tje zijn.
Het is gewoon extra info die je mee kunt geven aan de meldkamer / ambulance zodra die er is. Bijvoorbeeld in de zin van, 10 minuten geleden was de cap. refill sneller/langzamer. Het is dan aan hun om te bepalen wat ze met die info doen, je doet er in ieder geval geen kwaad mee door het even mee te nemen.
Je bent immers wel 24 uur per dag verpleegkundige, arts, wat dan ook.
just my 2ct.