Een aantal vraagjes mbt 'eerste'hulpverlening

Auteur Topic: Een aantal vraagjes mbt 'eerste'hulpverlening  (gelezen 5119 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

bryanvisser

• Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
Gepost op: 29 november 2012, 14:34:23
Dag mensen,

Mijn naam is Bryan Visser, 18 jaar en momenteel ben ik een derdejaars verpleegkundige student in opleiding. Daarnaast ben ik tevens sinds kort werkzaam als Adjunct Coordinator Noodhulp en Coordinator Opleidingen voor onze Rode Kruis afdeling en volg ik de HOC opleiding.

Voor de (semi/professionele) hulpverleners op dit forum: in mijn opleiding tot verpleegkundige heb ik een aantal belangrijke punten geleerd met betrekking tot bewaken van vitale functies. Hieronder valt het meten van een tensie, hartfreqentie en ademhalingsfrequentie. Binnen de HOC opleiding (SIGMA) leer ik momenteel te werken volgens de ABCDE-methode. Nu zijn mijn vragen. Tot hoe ver mag je als eerstehulpverlener (tijdens evenementen) gebruik maken van je verpleegkundige kennis. (Geen verpleegtechnische: risicovolle of voorbehouden handelingen). Meer kijkend naar het meten van een bloeddruk en een pols. In situaties gezien als volgt: verminderd bewustzijn, hypothermie e.d. Het doel hiervan zou kunnen zijn het informeren van de meldkamer van de conditie van het s.o. of het ondersteunen van het ambulancepersoneel door voortijdig een meting uit te voeren. Zijn er hier ook personen die hier ervaring mee hebben? En tot hoe ver gaan jullie?

Verpleegkundige Rode Kruis Medische Dienst

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #1 Gepost op: 29 november 2012, 15:00:55
Ik ben gewoon leek, maar hoop dat ik toch even mag reageren  98uiye

is niet iedereen "verplicht" (al dan niet moreel verplicht) om te handelen naar zijn kennen en kunnen? In jou geval gaat jou kennen en kunnen verder dan bij een "standaard" (voor zover dat bestaat) eerste hulpverlener. Dus gaat waarschijnlijk jou handelen indien dit nodig is, ook gewoon verder. Zolang je maar binnen je eigen boekje blijft.

Er zijn ook rode kruis afdelingen waar ze verpleegkundige en artsen onder hun vrijwilligers hebben, die ook daadwerkelijk met die functies worden ingezet.

Daarnaast zijn er andere afdelingen waar ze op de S.O. registratie formulieren ook volgens ABCDE werken en ook vragen op gegevens als ademfrequentie, circulatie (frequentie, cap. refill) etc.

Die dingen staan dan wel niet in je standaard Oranje Kruis boekje, dus de meeste eerste hulpverleners zullen er niet veel mee kunnen. Maar kun je er toevallig wel iets mee vanwege je achtergrond dan kan het volgens mij alleen maar een nuttig extra'tje zijn.
Het is gewoon extra info die je mee kunt geven aan de meldkamer / ambulance zodra die er is. Bijvoorbeeld in de zin van, 10 minuten geleden was de cap. refill sneller/langzamer. Het is dan aan hun om te bepalen wat ze met die info doen, je doet er in ieder geval geen kwaad mee door het even mee te nemen.

Je bent immers wel 24 uur per dag verpleegkundige, arts, wat dan ook.

just my 2ct.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 29 november 2012, 15:17:09
Mijn ervaring uit de praktijk:

Het is voor medisch opgeleide mensen een voordeel dat ze deze vaardigheden kunnen gebruiken bij het onderscheiden van ziektebeelden en hier dus de beste behandelmethode bij kunnen kiezen. Voor de rest geven wij zo nu en dan wel dit soort informatie mee aan de CPA, maar dit is dan uitdrukkelijk als "extra info"...

Je moet de nadruk vooral leggen op een duidelijk "plaatje" van het incident en wat daarbij nodig is aan eenheden, dit kan in de praktijk al moeilijk genoeg zijn. Als je dan in complexe situaties allemaal parameters door gaat geven wordt het e.e.a. er niet duidelijker op en heeft ook (nog) niet echt een toegevoegde waarde. Ik heb wel eens een incident gehad waarbij ik allerlei mogelijke informatie over vitale functies in de melding had staan, maar wat de persoon nou eigenlijk mankeerde werd pas duidelijk toen de eenheid aan de CPA gekoppeld werd... ::)

Uiteraard zou ik wel alle bekende informatie meegeven tijdens de overdracht.

RemcoV

• Forum gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 29 november 2012, 15:26:49
Wij hebben de afspraak dat we geen extra (niet-EHBO) materialen mee nemen naar een EHBO inzet. Dus geen tensiemeter, stetoscoop, bloedsuikermeter etc.

Van extra aanwezige kennis maak ik wel graag gebruik. Zeker als ik een Ambulance aanvraag probeer ik ook wel zo veel mogelijk aan te sluiten bij de ABCD overdracht zoals we die ook bij het SIGMA leren. Een capilaire refil zal ik dan nog kunnen doen, maar bloeddrukmeten gaat niet echt zonder specifiek materiaal. Wel kun je dan de vulling benoemen zoals je die waarneemt aan de pols.

Als BIG geregistreerde hulpverlener heb je natuurlijk altijd de verantwoordelijkeheid om nar kunnen te handelen. Ook als dat verder gaat dan het OK boekje. Wel moet je je realiseren dat een verpleegkundige in het ziekenhuis soms dingen mag doen omdat er (theoretish) (direct) toezicht is van een arts. Of in ieder geval een arts beschikbaar is.

Een verpleegkundige die op zijn/haar werk sondes vervangt mag daar nog zo goed in zijn. Als die bij mij op een post staat gaat dat echt niet gebeuren.

Ik heb ook wel eens de vraag gehad of ik een medicatiepen (zelfmedicatie) wilde zetten bij iemand die dat moest doen op een plek waar ze door en beperking niet goed bij kon. Ik zal dat als EHBO-er niet doen maar ik weet dat er verpleegkundigen zijn die dat ook in hun functie als EHBO-er wel zouden doen. Persoonlijk ben ik daar niet voor maar ik snap het dilemma wel.

Het probleem is ook dat als je vanuit een organisatie ergens staat als EHBO-er en je gaat dan 'medische' handelingen uitvoeren vanuit een andere hoedanigheid dat je organisatie er toch voor op draait als er iets fout gaat.

Wat een EHBO handeling is en wat een niet-EHBO handeling is is natuurlijk een beetje vaag. Een echte grens ligt er natuurlijk bij voorbehouden handelingen, maar of ik nu wel of niet aan een pols de hartslag voel...

Een ander fenomeen waar ik op zou willen wijzen is de vraag: "wat ga je met de vastgestelde waardes doen?". Je hebt alleen iets aan een waarde als je er vervolgens ook een beslissing op kunt baseren. Als je iemand helemaal van top tot teen de waardes af gaat nemen en je doet er vervolgens niets mee heb je wel de suggestie gewekt dat je de waardes hebt beoordeeld.

Ik ben dan ook altijd heel duidelijk over mijn beperkingen in kennis en kunde als ik iemand zijn ABC in kaart heb gebracht. Ik doe dat dan ook eigenlijk alleen als ik verwacht de casus te gaan bespreken met een meldkamer of AVK o.i.d. Als er zonder overleg met de meldkamer geen verwijzing volgt dan benadruk ik altijd nog een keer mijn beperkingen en adviseer bij twijfel altijd contact op te nemen met de HAP of SEH.

Remco
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !

hoefhaan

• IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • maak ze beter!
Reactie #4 Gepost op: 29 november 2012, 17:29:28
Het verhaal heeft meerdere kanten.

Mijn eerste idee is:
Fixeer je niet teveel op waarden. Het zou kunnen dat je de situatie anders inschat omdat je er bepaalde waarden bij hebt en dat kan een valkuil zijn.

Wat het meest belangrijk is: informeer de meldkamer over wat er gebeurd is, hoe je slachtoffer eruit ziet en zich gedraagt en wat er voor hulpverlening nodig is.
Een hulpmiddel hiervoor is de METHANE of ETHA in geval van kleinere incidenten.

(M: Major Incident)
E: Exact location
T: Type of incident
H: Hazards
A: Access route
(N: Number of casualties)
(E: Emergency services)

De overdracht waarin ABCDE wordt gebruikt is meer bruikbaar in geval van een daadwerkelijke overdracht aan een andere hulpverlener. Die verloopt in principe altijd volgens MIST

Mechanism
Injuries
Signs (de ABCD)
Treatment

Waardes worden direct na aankomst toch weer opnieuw gemeten, natuurlijk is het dan interessant om een trend waar te kunnen nemen, maar ik zou ze niet direct aan de meldkamer melden. Tenzij de waarden zeer relevant zijn.

En niet om vervelend te zijn: als ik waardes krijg van een relatieve leek (lees: iemand die daar niet dagelijks mee bezig is) neem ik die met een korrel zout.  98uiye
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #5 Gepost op: 30 november 2012, 11:15:15

En niet om vervelend te zijn: als ik waardes krijg van een relatieve leek (lees: iemand die daar niet dagelijks mee bezig is) neem ik die met een korrel zout.  98uiye

volkomen terecht, het zou erger zijn als je dat niet deed.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #6 Gepost op: 2 december 2012, 01:25:10
de organisatie waarvoor je werkt bepaald hoever je mag gaan
een keer bloeddruk meten, heeft geen enkele zin, omdat dat niets zegt.
Dat je meer weet dat anderen is een voordeel, maar dat is ook een valkuil

En ik wil ook wel eens op het randje lopen, met het risico er vanaf te vallen

WoBaDijk

• Forum gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 3 december 2012, 20:37:34
Het stuk van hoefhaan lijkt mij het nuttigst in deze discussie.

Je bent (zolang je geen BIG-registratie hebt) een normale EHBO'er met wat extra ervaring. Deze ervaring is handig bij het inschatten van situaties. Hiervoor heb je meestal geen waardes nodig, dit kun je voor het grootste gedeelte prima klinisch doen.

cavia

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 6 december 2012, 18:34:36
Binnen mijn afdeling deze discussie ook nog wel eens gehad. Er zou een protocol zijn voor mensen die buiten het RK meer bevoegdheden zouden hebben dan alleen EHBO en hoe te handelen tijdens en EHBO dienst...
Helaas heeft tot op heden niemand die ooit nog kunnen vinden...

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #9 Gepost op: 6 december 2012, 19:13:35
Beleid van het LB is dat het NRK geen ALS zorg levert met eigen vrijwilligers (4daagse uitgezonderd)
Dit betekent dat EHBO+ ers (vpk, arts, fysio, soms ook SIGMA's) op BLS niveau met de standaard middelen hulp verlenen en de extra kennis en ervaring mogen (en moeten) gebruiken, zonder dat er middelen zijn die kunnen leiden tot voorbehouden handelingen of andere gevorderde handelingen.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis