Jos Verveen: ‘Management? Laat me niet lachen’

Auteur Topic: Jos Verveen: ‘Management? Laat me niet lachen’  (gelezen 3417 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Gepost op: 4 november 2012, 10:36:37

"Ik heb het uitgezocht", zegt Jos Verveen met een brede glimlach, "in Nederland zijn 16.521 managementboeken te koop. Maar ik zeg u: u heeft geen enkel boek nodig. Alleen dat van mij."

verveenJos Verveen is schrijver van het boek ‘Bullshit management', een uitgave waarin management in al z'n facetten op de hak wordt genomen. Verveen studeerde Bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit en is momenteel ondernemer en raadslid in Rotterdam. Voorheen werkte hij vijftien jaar in de organisatie- en communicatieadviesbranche.

In zijn spreekbeurten geeft Verveen als het ware een ‘samenvatting' van het boek, uiteraard met dezelfde conclusie: door managementgeweld wordt de inhoud uit het oog verloren.

In zijn uiteenzetting rijgt Verveen de meest lachwekkende voorbeelden op een uiterst vlotte manier aaneen. Zo stelt hij vast dat bij ministeries 50 procent van de werknemers niet met de inhoud bezig is, maar met hoe het werk gedaan moet worden. "En dan heb ik het nog niet over de externe organisatieadviseurs die er ook nog eens omheen lopen. Die adviesbranche alleen al is in korte tijd een miljardenindustrie geworden. Weggegooid geld."

Vervolgens neemt Jos Verveen leiderschapstrainingen, strategietheorieën, personeelsmanagement en marketing op de korrel. Iedere keer is de conclusie dat investeringen hierin niet of nauwelijks lonen. "Als u het leuk vindt moet u het vooral doen, maar verwacht er niets van."

Als het gaat over de rol van managers verwijst Verveen naar een onderzoek van TU Delft. "Daaruit blijkt dat er een relatie is tussen managers en productiviteit. Hoe meer managers, hoe lager de productiviteit. Hetzelfde geldt voor managers en innovaties. Hoe meer managers, hoe minder innovaties. Innovaties ontstaan negen van de tien keer gewoon spontaan in het veld. Mensen die tot een ontdekking komen en daar iets mee doen."

Productiviteit, daar gaat het om volgens Jos Verveen. "Productiviteit is het hoogste goed. Gelukkig dus maar dat er ook nog een heleboel mensen zijn die iets hebben met de inhoud van hun vak. Als je die te pakken hebt, toon dan beheersing en blijf daarbij. Dan is het verder allemaal niet zo moeilijk."
http://www.brandweernederland.nl/actueel/brwnl_nieuws/?ActItmIdt=34212

Kan de brandweer Nederland met minder managers?

hanzy1608

• Nieuwe gebruiker
  • *
Reactie #1 Gepost op: 4 november 2012, 11:54:15
Helemaal herkenbaar.

Firefighter1970-b.d.

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 4 november 2012, 12:01:37

"Ik heb het uitgezocht", zegt Jos Verveen met een brede glimlach, "in Nederland zijn 16.521 managementboeken te koop. Maar ik zeg u: u heeft geen enkel boek nodig. Alleen dat van mij."

verveenJos Verveen is schrijver van het boek ‘Bullshit management', een uitgave waarin management in al z'n facetten op de hak wordt genomen. Verveen studeerde Bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit en is momenteel ondernemer en raadslid in Rotterdam. Voorheen werkte hij vijftien jaar in de organisatie- en communicatieadviesbranche.

In zijn spreekbeurten geeft Verveen als het ware een ‘samenvatting' van het boek, uiteraard met dezelfde conclusie: door managementgeweld wordt de inhoud uit het oog verloren.

In zijn uiteenzetting rijgt Verveen de meest lachwekkende voorbeelden op een uiterst vlotte manier aaneen. Zo stelt hij vast dat bij ministeries 50 procent van de werknemers niet met de inhoud bezig is, maar met hoe het werk gedaan moet worden. "En dan heb ik het nog niet over de externe organisatieadviseurs die er ook nog eens omheen lopen. Die adviesbranche alleen al is in korte tijd een miljardenindustrie geworden. Weggegooid geld."

Vervolgens neemt Jos Verveen leiderschapstrainingen, strategietheorieën, personeelsmanagement en marketing op de korrel. Iedere keer is de conclusie dat investeringen hierin niet of nauwelijks lonen. "Als u het leuk vindt moet u het vooral doen, maar verwacht er niets van."

Als het gaat over de rol van managers verwijst Verveen naar een onderzoek van TU Delft. "Daaruit blijkt dat er een relatie is tussen managers en productiviteit. Hoe meer managers, hoe lager de productiviteit. Hetzelfde geldt voor managers en innovaties. Hoe meer managers, hoe minder innovaties. Innovaties ontstaan negen van de tien keer gewoon spontaan in het veld. Mensen die tot een ontdekking komen en daar iets mee doen."
Productiviteit, daar gaat het om volgens Jos Verveen. "Productiviteit is het hoogste goed. Gelukkig dus maar dat er ook nog een heleboel mensen zijn die iets hebben met de inhoud van hun vak. Als je die te pakken hebt, toon dan beheersing en blijf daarbij. Dan is het verder allemaal niet zo moeilijk."
http://www.brandweernederland.nl/actueel/brwnl_nieuws/?ActItmIdt=34212

Kan de brandweer Nederland met minder managers?

Als ik het dik gedrukte deel lees was de oude organisatiestructuur met veel uitvoerende en weinig managers beter en met name op de gebieden innovatie en  prijs beter.
Weten al die managers eindelijk waar ze met name naar moeten kijken bij het bezuinigen.
Dus niet op het uitvoerende deel van de organisatie, d.m.v. proefprojectjes als Snel Interventie Voertuig en Motor Ondersteuning Brandweer.
Dus gewoon in de sterrenhemel aangezien uit onderzoek is gebleken dat deze mensen meestal uit het oogpunt van de kosten/baten analyse contraproduktief zijn en ook nog eens de innovatie verhinderen.
En het ergste is dat zij, meestal, demotiverend werken op de mensen welke uit het oogpunt van de kosten/baten analyse het meest produktief zijn: de vrijwilliger.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 4 november 2012, 12:17:03
Maar dan kunnen we stellen dat het managementkader bij de brandweer uit zijn voegen is gegroeid. Een manager blust geen branden, en verleent geen technische hulp bij ongevallen.
Is het dan niet zaak om eens goed naar de managementlaag te gaan kijken?

pompbediende

• Meerdere functies
  • Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 4 november 2012, 12:58:46
Maar dan kunnen we stellen dat het managementkader bij de brandweer uit zijn voegen is gegroeid. Een manager blust geen branden, en verleent geen technische hulp bij ongevallen.
Is het dan niet zaak om eens goed naar de managementlaag te gaan kijken?
Peter, als je het aan mij vraagt gebeurd dat gisteren nog  O0  Het mes der bezuinigingen kan ook een keer boven in gezet worden ipv altijd als eerste aan de onderkant, snijden aan de bovenkant is niet merkbaar voor de burger en SO's, snijden aan de onderkant daarin tegen wel O0. Als je het mij vraagt zijn er de laatste jaren veel te veel 'opvreters' bijgekomen.  :-X
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid

Onger Oensien

• Forum gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 4 november 2012, 22:04:36
Het probleem is dat uiteindelijk de managers zelf de beslissing moeten nemen om het aantal managers te verminderen.
Daarnaast vind ik dat hun functies ook nog eens veel te hoog ingeschaald zijn waardoor er te weinig geld over blijft voor de werkvloer en er daar bezuinigd moet worden om die kantoor functies(papierschuivers noem ik ze, afschuiven van verantwoordelijkheden) te behouden.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #6 Gepost op: 23 november 2012, 19:37:09
u vraagt, wij draaien
08-11-2012, Arie Muller

Het is  woensdag,  dus vanavond oefenavond. Om zeven uur op de kazerne en dan kijken wat ze voor ons in petto hebben. Keuze genoeg, want als we de oefenstaf mogen geloven, hebben ze moeite  genoeg om binnen die beperkte tijd alles wat we moeten doen tot uitvoering te brengen.
Om zeven uur zitten we met zijn allen scherp in de personeelsruimte wanneer de oefenleider het woord neemt: “Goedenavond collega’s. Vanavond gaan we korte oefeningen doen in een soort van circuitje. Dus korte skills trainingen om de vaardigheden wat te toetsen, maar eerst wil ik jullie aandacht even voor iemand  van de leiding van onze veiligheidsregio. Velen van jullie kennen hem als één van onze HOVD’s; iemand die héél goed weet wat er speelt. Hij komt iets uitleggen over een geheel nieuwe aanpak van brandbestrijding, want zoals jullie zelf allang weten:  zo kan het echt niet meer”.
Even kijken een aantal van ons elkaar aan: ‘Zo kan het echt niet meer?’ Uitgesproken met een intonatie of we ons al vele jaren schuldig maken aan iets héél verwerpelijks. De man die hij mee heeft genomen blijkt iemand van onze veiligheidsregio te zijn. Hij is verantwoordelijk voor de afdeling pro actie en vergezelt de oefenleider op zijn tocht langs de kazernes en posten in de regio.

Afijn het woord wordt gegeven aan een man die zich voorstelt als de ‘ambassadeur van de brandweer van morgen’,  die alles beter, sneller en vooral innovatiever doet. Nee, na zíjn verhaal zouden we allemaal het liefst per direct afscheid nemen van de ‘oude brandweer’. Hier en daar kijkt men al verveeld naar elkaar. Weer zo’n wauwelaar die ons eerst afzaagt bij de enkels en ons neerzet als een stelletje amateurs die jarenlang van brandbestrijding een soort circusact hebben gemaakt.

In een razend tempo worden we meegenomen naar de brandweer van morgen: Een brandweer die met veel minder kan.  Waarom met zijn zessen als het met zijn vieren ook kan? Nee, met zijn tweetjes is nog veel beter. Tja en die opkomsttijden moeten we ook maar even los laten. Dat zijn ‘abstracte’ begrippen, die allang niet meer van deze tijd zijn; ‘oude inzichten’ net als die ‘vermaledijde dekkingsplannen’. Nee, dat is allemaal maar ‘operationele ballast’ waardoor de burgers een ‘te hoog verwachtingspatroon’ hebben van de brandweer. Al die extra posten zijn ‘luxe’ en ook ‘niet meer van deze tijd’. En die burgers?  Ja, die moeten onderhand zelf maar eens gaan nadenken over hun eigen veiligheid. Ze moeten ‘brandveiliger’ gaan leven.
Vervolgens zagen wij Blussie het preventiekonijn voorbijkomen en de nieuwe hulp app waarmee burgers zelf een brand konden bestrijden. We waren het spoor bijster en het was maar goed dat er een pauze volgde.
Rinus van Kleef was al meer dan 25 jaar lid van ons korps. Een bevelvoerder zoals je ze wilt zien. Iemand met daadkracht, vakmanschap en iemand die er staat als het er om gaat. Hij maakte een ietwat geïrriteerde indruk. Enig momenten later zag ik hem zijn labtop uit zijn tas pakken. Daarmee liep hij naar de oefenleider en vroeg hem of hij na de pauze iets mocht laten zien. Even was er discussie, maar uiteindelijk liep Rinus met een flinke pas naar de beamer en sloot de labtop aan.

Wij namen weer plaats en Rinus nam het woord: “Beste collega’s en heren van de regio. Met belangstelling heb ik net kennis genomen van het betoog over de vernieuwde visie. Ik wil jullie even meennemen naar slechts één jaar terug toen onze post Noord feestelijk werd geopend. Ook toen was dezelfde spreker aan het woord en ik wil met jullie een video delen van deze opening. Daarna kan ieder zijn of haar conclusie trekken.
De video werd opgestart. Inderdaad stond dezelfde man in vol ornaat achter het spreekgestoelte. We zagen  rechts de burgemeester en de wethouders staan. Ook de directeur van de veiligheidsregio stond stralend in beeld. Aandachtig luisterden we naar zijn woorden.
“Beste aanwezigen. Het is mij een groot voorrecht om deze post vandaag te mogen openen. Een post die noodzakelijk was om de veiligheid van de burgers te waarborgen en om te kunnen voldoen aan de keiharde eisen die in de wet zijn gesteld aan de opkomsttijden.  En nee,  die zijn niet zomaar uit de lucht gevallen! Die zijn tot stand gekomen na weloverwogen meetmethodes en wetenschappelijke onderbouwing.
Met trots kan ik u ook melden dat wij met de aanname van extra vrijwilligers een volledige blusploeg van zes personen ter beschikking hebben. En nee beste politiek; als u zou denken -  zoals weleens word geopperd dat dit prima  met minder kan -  dan  zeg ik volmondig: NEE!
We hebben immers te maken met veiligheid van de burger maar ook van MIJN mensen! Die burger moet op ons kunnen rekenen en op ons kunnen vertrouwen. Als het mis gaat, moeten  wij er voor hen staan. Daar mag men ons op afrekenen!
Wie denkt dat met het plaatsen van een rookmelder alles zou zijn opgelost, maakt zich er al te makkelijk van af.
Met trots wil ik daarom…..

Rinus stopte de video. Stond op en ontkoppelde de labtop. Het was muisstil in de kazerne. Ook de officier die ons zojuist nog zo sprankelend van zijn visie deelgenoot maakte, durfde niets meer te zeggen.
Rinus nam het woord: “Beste collega’s! Dit is de reden dat ik  weleens zeg dat we bij de brandweer de weg kwijt zijn. Dit is een voorbeeld van hoe er bijna op afroep andere verhalen worden verteld. En dit is waarom ik langzaam het vertrouwen heb verloren in hen die aan ons leiding moeten geven.
ik weet nu zeker dat mijn beslissing om het voor gezien te houden, de juiste is geweest. Mijn brandweer is de speelbal van managers geworden. Ik wens jullie veel sterkte. We zagen Rinus weglopen. Iedereen was stil.

Enkele weken later ontvingen wij een brief waarin de korpsleiding het vertrek van Rinus bevestigde. Op het moment dat we de zin lazen dat Rinus geen prijs stelde op een afscheidsreceptie (volgens de standaard norm van de veiligheidsregio),  snapten wij dat natuurlijk als geen ander….

http://www.brandweervrijwilligers.nl/blog/42/

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #7 Gepost op: 24 november 2012, 13:26:34
Tsja,

Volgens mij universeel voor vele non-profit organsaties... zorg, onderwijs, politie, defensie etc.

:-X
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

pm2008

• BHV / Manschap B / Plotter / chauffeur
  • Forum gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 24 november 2012, 18:03:00
En toch zullen en  moeten we regionaliseren, want dan wordt het beter?!?!?!?!!? 98uiye