De mensen die op deze manier er uit getrokken worden zijn vaak de oproerkraaiers die andere opzetten.
Duidelijk en logisch antwoord, maar dat is in het clipje niet te zien. vraag was een beetje flauw van me natuurlijk
, want wat ik eigenlijk mee wilde zeggen is dat er in de praktijk vaak toch de verkeerden uitgehaald worden (je zei het al, de echte oproerkraaiers weten wanneer ze zich uit de voeten moeten maken), waarna de rest van de groep, begrijpelijk, nog agressiever wordt. Niet om vervelend te gaan doen over bepaalde incidenten waar de politie als geheel niet met een schoonheidsprijs uit is gekomen (er zijn genoeg geslaagde operaties), maar om aan te geven dat er in het algemeen toch vaak in conflicten escalatie in de hand gewerkt wordt. De persoon of menigte reageert nog agressiever omdat de actie als onnodig onevenredig beschouwd wordt.
Ik was hier zelf niet bij maar uiteraard kan het zo geweest zijn dat in dit specifieke geval de juiste overtreder ingerekend is, en als dat niet gebeurd was dat de situatie uiteindelijk nog erger geweest was.
dank in ieder geval voor je antwoord, Panter.
om weer even terug te springen naar het precieze topic onderwerp, met betrekking tot zelfverdediging en proportionaliteit vind ik dat er bij arrestaties vaak iets meer geweld gebruikt wordt dan nodig hoeft te zijn. Dit met alle begrip voor hoe moeilijk het kan zijn om een niet-meewerkende arrestant onder controle te krijgen. Zelf denk ik dat dit onder andere komt door de beperktheid van de technieken in de IBT / AZV.
En dat verklaart misschien weer de behoefte van velen om toch maar een bepaalde vechtsport ernaast te gaan doen.. wat vervolgens de zaak weer erger maakt, omdat de meeste 'bruikbare' vechtsporten en systemen nou eenmaal een zeer agressief uitgangspunt hebben.