Als surveillant schieten met het pistool van een agent

Auteur Topic: Als surveillant schieten met het pistool van een agent  (gelezen 7473 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Devinz

• Junior gebruiker
  • **
Gepost op: 3 december 2012, 18:23:19
Ik had een discussie met een vriend van me over of een surveillant in noodweer mag schieten.

Bijvorobeeld; een ongewapende surveillant gaat surveilleren met een bewapende collega, deze collega wordt neergeschoten en de dader vlucht niet. Dan pakt de surveillant het pistool van de collega en schiet de dader neer. Is deze surveillant dan strafbaar? Wel ervan uit gaande dat de surveillant handelde volgens de regels met betrekking tot gebruik van het vuurwapen, maar nog nooit lessen heeft gevolgd voor het gebruik van het pistool, en dat wanneer de surveillant geen actie zou ondernemen hijzelf misschien ook beschoten zou kunnen worden.

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #1 Gepost op: 3 december 2012, 18:34:41
Dat is nodweer. Horen als verdachte/getuige en klaar.
Geldt m.i. niet alleen voor een andere functionaris maar voor een ieder wiens leven op dat moment in gevaar is.

En door...

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 3 december 2012, 18:37:46
Strafbaar ben je altijd, noodweer is een strafuitsluitingsgrond en geen bevoegdheid.

Dat gezegd hebbende denk ik dat je mag concluderen dat het schieten in deze situatie goed uit te leggen valt.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 3 december 2012, 18:51:13
Strafbaar ben je altijd, noodweer is een strafuitsluitingsgrond en geen bevoegdheid.

Even de mierenneuker uithangen hoor e050 Is de verdachte strafbaar in het geval van het strafuitsluitingsgrond noodweer? Nee, want omdat het hier gaat om een rechtsvaardigingsgrond, waarbij het feit zijn wederrechtelijkheid verliest. Je zou het dus kunnen zien als "het is toegestaan om..."

Citaat
artikel 41 lid 1 Wetboek van Strafrecht:

Niet strafbaar is hij, die een feit begaat, geboden door de noodzakelijke verdediging van eigen of eens anders lijf, eerbaarheid of goed, tegen ogenblikkelijke, wederrechtelijke aanranding.

Devinz

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #4 Gepost op: 3 december 2012, 23:12:35

Dat gezegd hebbende denk ik dat je mag concluderen dat het schieten in deze situatie goed uit te leggen valt.

Maar als de surveillant zou worden vrijgesproken, kan hij wel worden ontslagen omdat hij een geweldsmiddel gebruikt waartoe hij niet is opgeleid deze te gebruiken?

En als ik als burger een pistool zou dragen en ik deze gebruik als noodweer, zou ik dan ook kunnen worden vrijgesproken van het gebruik van dit pistool en alleen worden veroordeeld voor het in bezit hebben van dit pistool?

kaasje

• Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • And as always, have nice day!
Reactie #5 Gepost op: 3 december 2012, 23:14:17
Maar als de surveillant zou worden vrijgesproken, kan hij wel worden ontslagen omdat hij een geweldsmiddel gebruikt waartoe hij niet is opgeleid deze te gebruiken?

En als ik als burger een pistool zou dragen en ik deze gebruik als noodweer, zou ik dan ook kunnen worden vrijgesproken van het gebruik van dit pistool en alleen worden veroordeeld voor het in bezit hebben van dit pistool?
Ik denk het wel echter het middel moet wel proportioneel zijn tot het misdrijf wat wordt gepleegd ;-)
Hobby Bobby eenheid Den Haag

Nick

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 3 december 2012, 23:19:15
Ik denk het wel echter het middel moet wel proportioneel zijn tot het misdrijf wat wordt gepleegd ;-)

In principe moet noodweer altijd proportioneel zijn (en geweldgebruik door politie in het algemeen ook). En anders is er natuurlijk nog noodweerexces!

(nee ik probeer het niet te promoten ;))
Senior GGP / Oost-Brabant

Devinz

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #7 Gepost op: 3 december 2012, 23:27:43
Nu we het toch over schietende surveillanten hebben; kunnen surveillanten en vrijwilligers ook na hun opleiding extra trainingen krijgen om met een vuurwapen op zak te mogen lopen?

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 3 december 2012, 23:39:47
Dat kan, afhankelijk uiteraard van de situatie waarin het gebeurd. Er is een passend praktijkvoorbeeld te vinden waarbij de verdachte in de rechtbank is veroordeeld voor 6 jaar terzake (1 doodslag en (2 bezit vuurwapen en in hoger beroep is vrijgesproken voor de doodslag en wel is veroordeeld voor de wwm. (uiteindelijk 3 maanden straf)
In hoger beroep is ook de doodslag wel bewezen verklaard maar een geldig beroep op noodweerexces ging wel degelijk op.

Het gaat hierbij om een incident in 2008 waarbij een man een handgranaat gooit in een kroeg waarop een andere kroegbezoeker hem dood schiet. De uitspraak in het hoger beroep valt hier te lezen:
http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=BK6172
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

JackM

• HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 3 december 2012, 23:52:32
Even wat anders. Stel , ik zit in een nood situatie en er komt een agent alleen ( solosurveillance, motoragent ). Deze agent wordt uitgeschakeld door de verdachte en ik zie kans om het pistool van de agent te pakken en ik gebruik hem. Kan ik mij dan op diezelfde wijze beroepen als de surveillant van politie?
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.