Ik heb nog nooit behoefte gehad aan een kogelwerend vest, en velen met mij.
Zo'n ding heb je alleen in bepaalde situaties nodig waar je als burger (mijns inziens) niets te zoeken hebt...
Ben ik het niet helemaal mee eens DvdW er zijn situaties waar je niks aan kan doen.
Leg het hieronder wel uit.
Dat ligt aan de definitie van burger. Ik kan me voorstellen dat beveiligers in de civiele sector in sommige gevallen wel behoefte kunnen hebben aan een vest.
En dan niet specifiek om kogels te stoppen maar eerder om te voorkomen dat er iemand een kapot geslagen fles in je rug prikt.
De periode dat ik als mobiel surveillant werkte had ik altijd een combi-vest aan ( Kogel- en Steekwerend ) onder mijn uniform.
Daar waren een aantal redenen voor.
1. Ik had in mijn dienst sluit- en openingsbegeleidingen bij geldwisselkantoren.
2. Was nog wel eens redelijk snel bij inbraak- en overvalalarmen. Bij overvalmeldingen zelfs 2x eerder t.p. dan de politie.
3. De meldkamer gaf niet altijd alle info over een melding omdat er ook melding bij zaten van externe meldkamers.
4. Inbraakmeldingen op zeer afgelegen plaatsen zoals op het strand bijvoorbeeld.
5. De communicatie apparatuur was lang niet altijd 100% te vertouwen.
Was een werkgever het er mee eens ? Nee de meeste niet maar ik beslis nog altijd over mijn veiligheid.
En nee daardoor ontstond bij mij geen cowboy gedrag voordat men met dat verwijd gaat komen.
Sterker nog ik heb me ook wel eens terug getrokken als ik het e.e.a. niet vertrouwde en gewacht op mijn bewapende vrienden.