Kogelwerend vest dragen als burger

Auteur Topic: Kogelwerend vest dragen als burger  (gelezen 26013 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #20 Gepost op: 10 december 2012, 03:01:21
Welk kaliber was dat en met voor soort munitie?

Lt. Col. Me

• Senior gebruiker
  • Nederland moet door!
Reactie #21 Gepost op: 10 december 2012, 10:57:03
Standaard NATO 5.56x45 mm. Het was even zoeken, maar via de Nationale Beeldbank kon ik een foto'tje van leenvdb vinden waar het nog redelijk te zien is.

Foto: leenvdb, via Nationale Beeldbank.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

piet60

• vkr-pop
  • Senior gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 10 december 2012, 12:15:47
Een kogelwerend vest is niet verboden. Hooguit een beetje vreemd.  ::)
Goed idee voor de carnaval..over vkr jas een groene dan met de rooie kegel op de kop. \
Gerarandeerd 1ste prijs in verkleden... ;D

enrico1972

• Senior gebruiker
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #23 Gepost op: 10 december 2012, 13:04:04
Ik heb nog nooit behoefte gehad aan een kogelwerend vest, en velen met mij.
Zo'n ding heb je alleen in bepaalde situaties nodig waar je als burger (mijns inziens) niets te zoeken hebt...
Ben ik het niet helemaal mee eens DvdW er zijn situaties waar je niks aan kan doen.
Leg het hieronder wel uit.

Dat ligt aan de definitie van burger. Ik kan me voorstellen dat beveiligers in de civiele sector in sommige gevallen wel behoefte kunnen hebben aan een vest.
En dan niet specifiek om kogels te stoppen maar eerder om te voorkomen dat er iemand een kapot geslagen fles in je rug prikt.

De periode dat ik als mobiel surveillant werkte had ik altijd een combi-vest aan ( Kogel- en Steekwerend ) onder mijn uniform.
Daar waren een aantal redenen voor.
1. Ik had in mijn dienst sluit- en openingsbegeleidingen bij geldwisselkantoren.
2. Was nog wel eens redelijk snel bij inbraak- en overvalalarmen. Bij overvalmeldingen zelfs 2x eerder t.p. dan de politie.  ;D
3. De meldkamer gaf niet altijd alle info over een melding omdat er ook melding bij zaten van externe meldkamers.
4. Inbraakmeldingen op zeer afgelegen plaatsen zoals op het strand bijvoorbeeld.
5. De communicatie apparatuur was lang niet altijd 100% te vertouwen.

Was een werkgever het er mee eens ? Nee de meeste niet maar ik beslis nog altijd over mijn veiligheid.
En nee daardoor ontstond bij mij geen cowboy gedrag voordat men met dat verwijd gaat komen.
Sterker nog ik heb me ook wel eens terug getrokken als ik het e.e.a. niet vertrouwde en gewacht op mijn bewapende vrienden.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen

INRI

• Senior gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 10 december 2012, 13:54:44
Ben ik het niet helemaal mee eens DvdW er zijn situaties waar je niks aan kan doen.
Leg het hieronder wel uit.

De periode dat ik als mobiel surveillant werkte had ik altijd een combi-vest aan ( Kogel- en Steekwerend ) onder mijn uniform.
Daar waren een aantal redenen voor.
1. Ik had in mijn dienst sluit- en openingsbegeleidingen bij geldwisselkantoren.
2. Was nog wel eens redelijk snel bij inbraak- en overvalalarmen. Bij overvalmeldingen zelfs 2x eerder t.p. dan de politie.  ;D
3. De meldkamer gaf niet altijd alle info over een melding omdat er ook melding bij zaten van externe meldkamers.
4. Inbraakmeldingen op zeer afgelegen plaatsen zoals op het strand bijvoorbeeld.
5. De communicatie apparatuur was lang niet altijd 100% te vertouwen.

Was een werkgever het er mee eens ? Nee de meeste niet maar ik beslis nog altijd over mijn veiligheid.
En nee daardoor ontstond bij mij geen cowboy gedrag voordat men met dat verwijd gaat komen.
Sterker nog ik heb me ook wel eens terug getrokken als ik het e.e.a. niet vertrouwde en gewacht op mijn bewapende vrienden.

In de openingspost staat er toch echt wat anders:
Is het als burger toegestaan om openlijk een kogelvrij vest te dragen wanneer dit niet nodig is voor het uitoefenen van je beroep? Ik heb het over kogelwerende vesten die je over kleding draagt waardoor het zichtbaar is.
Het gaat er volgens mij over dat je als burger, over jouw kleding een vest gaat dragen terwijl dit niet nodig is voor jouw functie... Dan zet ik daar toch vraagtekens bij. Als ik zo'n ding niet nodig heb hoef ik hem ook niet, en als de situatie waarin ik zit zodanig is dat ik er wel eentje nodig heb dan ga ik daar zo snel mogelijk vandaan (als dat mogelijk is), maar dat zal wel aan mij liggen....

enrico1972

• Senior gebruiker
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #25 Gepost op: 10 december 2012, 14:13:10
Klopt DvdW wat je zegt maar ik haakte even in op jou 2e zin van jou bericht en de 1e zin van Koekerdt.

Is het als burger toegestaan om openlijk een kogelvrij vest te dragen wanneer dit niet nodig is voor het uitoefenen van je beroep?
Ik heb het over kogelwerende vesten die je over kleding draagt waardoor het zichtbaari s.
Er is bij mijn weten geen wet die dat verbiedt, echter moet je jezelf afvragen of je niet gigantich voor Jan L*l loopt
als je dat wel zou doen net als dat het hele verkeerde en ongewenste reacties van het publiek kan oproepen.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen

INRI

• Senior gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 10 december 2012, 14:40:29
Klopt DvdW wat je zegt maar ik haakte even in op jou 2e zin van jou bericht en de 1e zin van Koekerdt.
Als burger vat ik op als Jan Doorsnee in de winkelstraat, en als je daar met zo'n ding loopt heb je volgens mij toch wel wat uit te leggen....
Citaat
als je dat wel zou doen net als dat het hele verkeerde en ongewenste reacties van het publiek kan oproepen.
En dat bedoelde ik dus ook ;)

Frank.

• Hoofdagent
  • Senior gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 10 december 2012, 16:10:38
Als burger vat ik op als Jan Doorsnee in de winkelstraat, en als je daar met zo'n ding loopt heb je volgens mij toch wel wat uit te leggen....
Je hebt eigenlijk helemaal niks uit te leggen. Want meer dan 'raar' is het niet. Als je daarbij ook nog ergens een bivakmuts en een tas vol AK-47's hebt verandert dat wel wat. Maar de gemiddelde agent kan vrij snel opmaken of hij/zij met een mafklapper te maken heeft of zojuist een overval heeft verijdeld.

INRI

• Senior gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 10 december 2012, 18:41:39
Je hebt eigenlijk helemaal niks uit te leggen. Want meer dan 'raar' is het niet.
Waarvoor is zo'n ding gemaakt..? En hoe vaak kom je als 'burger' in zo'n situatie? Ik loop toch ook niet met een gasmasker..?
Citaat
Maar de gemiddelde agent kan vrij snel opmaken of hij/zij met een mafklapper te maken heeft of zojuist een overval heeft verijdeld.
Dan moet de agent hem wel eerst aanhouden/onderzoeken... Dus zo normaal is het ook weer niet..

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 10 december 2012, 19:01:53
Waarvoor is zo'n ding gemaakt..? En hoe vaak kom je als 'burger' in zo'n situatie? Ik loop toch ook niet met een gasmasker..?

Moet je eens op Nat Geo kijken naar de serie "Preppers"... Complete atoombunkers waar mensen in wonen "vanwege de veiligheid"... ::)