Bijna vliegtuigcrash - Uitgeest 13-11-2012

Auteur Topic: Bijna vliegtuigcrash - Uitgeest 13-11-2012  (gelezen 5949 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Rufes

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 434
  • Freelance Persfotograaf
    • 112-Uitgeest
Gepost op: 5 december 2012, 07:43:50
UITGEEST – De twee vliegtuigen die op 13 november boven het Alkmaardermeer gevaarlijk dicht bij elkaar kwamen, hadden geen seconde later voor elkaar moeten uitwijken. ,,Er is hier bijna een drama gebeurd’’, aldus webmaster Gerard Hoogendijk van het Platform Vlieghinder Regio Castricum.

Uit een analyse van de vluchtgegevens op de website inzicht.bezoekbas.nl door het Noord Hollands Dagblad blijkt dat de vliegtuigen op die dinsdagochtend om kwart voor acht op ramkoers lagen. De vliegtuigen naderden elkaar gevaarlijk dicht. Als ze zo vijftien seconden waren doorgevlogen, waren ze gebotst in de lucht. Dat is niet gebeurd. De toestellen voerden op het laatste moment koerscorrecties door.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft vorige week een onderzoek aangekondigd naar de bijna-crash boven Uitgeest. ,,Want de separatie-minima zijn overschreden’’, aldus een woordvoerder van de raad. Het rapport van de raad wordt ergens in het voorjaar verwacht. Tot die tijd doet de raad geen inhoudelijke uitspraken. Luchtverkeersleiding Nederland is bezig met een eigen onderzoek, en geeft evenmin commentaar totdat dit is afgerond.

Volgens de onderzoeksraad voor Veiligheid waren de Zwanenburgbaan (18C) en de Polderbaan(18R) in gebruik als landingsbanen waarbij parallelle naderingen werden uitgevoerd. Een Boeing 737 en een Airbus A330 draaiden tegelijkertijd in voor de eindnaderingen op deze banen waarbij de separatieminima werden overschreden. Beide vluchten werden zonder bijzonderheden voortgezet en beide vliegtuigen maakten een normale landing.

De vliegtuigen kwamen uit Verenigd Koninkrijk & Arabische Emiraten. Beiden vliegtuigen vlogen op dezelfde hoogte, 625 meter.
------------------------------

Wij van www.112-uitgeest.nl & Noord Hollands Dagblad meldde het twee dagen terug al. We hebben van de radar een kleine animatie gemaakt:

Bijna vliegtuigcrash Uitgeest




RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #1 Gepost op: 5 december 2012, 08:57:44
Vliegramp boven Uitgeest voorkomen
AMSTERDAM - Twee passagiersvliegtuigen zijn op 13 november dit jaar bijna tegen elkaar aan gebotst, 625 meter boven Uitgeest.

Dat meldt De Volkskrant woensdag, op basis van transpondergegevens van de toestellen.

De vliegtuigen, een Indonesische Airbus A332 van luchtvaartmaatschappij Garuda en een Boeing van KLM, waren nog maar een kilometer van elkaar af toen ze elkaar in de gaten kregen.

Volgens de krant zouden de vliegtuigen 15 seconden later tegen elkaar aan gevlogen zijn, boven de jachthavens op de Langedijk in Uitgeest, als ze niet op het laatste moment een uitwijkmanoeuvre in hadden gezet.
Gezamelijk vervoerden de vliegtuigen maximaal 500 passagiers. De kans op overlevenden bij een crash in de lucht is nihil.

Onderzoek
De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft inmiddels een onderzoek naar het incident ingesteld.
Volgens de krant is het aannemelijk dat het vliegtuig van Garuda op dezelfde landingsbaan wilde landen als het toestel van KLM. De vliegers van KLM zouden zich aan de voorgeschreven route en hoogte hebben gehouden. Het onderzoek moet uitwijzen waarom de piloten van Garuda precies op dezelfde koers zaten.
http://www.nu.nl/binnenland/2974461/vliegramp-boven-uitgeest-voorkomen.html


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #2 Gepost op: 5 december 2012, 09:00:35
Uitgeest ontsnapt aan ramp twee botsende vliegtuigen

Twee passagiersvliegtuigen van KLM en Garuda vlogen dinsdag 13 november om 7.44 uur op 625 meter hoogte recht op elkaar af. De toestellen waren elkaar al tot een kilometer genaderd toen ze elkaar opmerkten. Vijftien seconden later zouden de vliegtuigen, die samen 500 passagiers kunnen vervoeren, boven de jachthavens op de Langedijk in Uitgeest op elkaar zijn geklapt.

Dit blijkt uit de transpondergegevens van beide vliegtuigen, die door de website inzicht.bezoekbas.nl worden opgevangen en online worden gearchiveerd. De kans op overlevenden bij een vliegtuigbotsing is nihil. De brokstukken, die vermoedelijk deels op Uitgeest zouden zijn gevallen, hadden nog extra slachtoffers kunnen maken. De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft inmiddels een onderzoek naar het incident ingesteld.

Polderbaan
Het lijkt erop dat de Indonesische Airbus 332 van Garuda op dezelfde baan wilde landen als de Boeing 738 van KLM. Het KLM-toestel was van Londen op weg naar de Polderbaan. De Boeing vloog ter hoogte van Bakkum het land binnen en zette net iets ten noorden van Akersloot koers richting Schiphol. De vliegers van KLM hielden zich aan de voorgeschreven route en hoogte.

De piloten van Garuda naderden Akersloot op datzelfde moment vanaf het IJsselmeer. Zij moesten op minimaal 875 meter hoogte uiterlijk boven Zuidschermer afbuigen in zuidelijke richting om daarna in een rechte lijn naar de Zwanenburgerbaan te vliegen. Deze ligt parallel aan de Polderbaan.

Juist omdat vliegtuigen vanaf de Noordzee en het IJsselmeer boven Noord-Holland recht op elkaar afvliegen, moeten toestellen op weg naar de Zwanenburgerbaan de bocht naar Schiphol 300 meter hoger maken dan vliegtuigen die vanaf de Noordzee op weg zijn naar de Polderbaan. Dit om de kans op botsingen tot een minimum te beperken.

Uitwijkmanoeuvre
Onderzoek moet uitwijzen waarom de piloten van Garuda exact op de koers en hoogte zaten om op de Polderbaan te landen. Zeker is dat een ramp op het laatste moment is afgewend doordat beide vliegtuigen een uitwijkmanoeuvre inzetten. De vliegtuigen vlogen daarna naast elkaar naar Schiphol, waar ze veilig landden.

Omwonenden maken zich al langer zorgen over eventuele botsingen in de lucht, zegt Gerard Hoogendijk van Platform Vlieghinder Regio Castricum. 'Je ziet hier heel vaak vliegtuigen dicht naast elkaar vliegen.' Vaak is dat optisch bedrog, weet Hoogendijk. Vanaf de grond is het lastig te zien op welke hoogte vliegtuigen zitten. 'Maar zelfs als je dat weet, zie je soms vliegtuigen zo dicht bij elkaar dat je je afvraagt of dat wel goed gaat.'

Schiphol en KLM willen niet op het incident reageren. De Onderzoeksraad voor Veiligheid doet het voorval formeel af als 'een ernstige overschrijding van het separatieminimum'.
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3358255/2012/12/05/Uitgeest-ontsnapt-aan-ramp-twee-botsende-vliegtuigen.dhtml


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #3 Gepost op: 5 december 2012, 10:53:20
'Spreken van bijna-vliegramp Uitgeest onverantwoord'

AMSTERDAM - De luchtverkeersleiding op Schiphol noemt het onverantwoord om te stellen dat twee vliegtuigen op 13 november boven Uitgeest bijna met elkaar in botsing zijn gekomen.
Dat laat woordvoerster Bertine Langelaan van de Luchtverkeersleiding Nederland aan NU.nl weten.
"Het verhaal dat nu in de landelijke media te lezen is dat twee toestellen bijna tegen elkaar aan zijn gevlogen, is veel te voorbarig. Daar balen we van", zegt Langelaan. "Het klopt dat de seperatiegrens (de minimum afstand tussen twee vliegtuigen, red) is overschreden, maar verder is er nog geen informatie bekend. Je kunt dus niet stellen dat er sprake was van een ramkoers."
Het Noordhollands Dagblad stelde maandag dat een Airbus en een Boeing op 13 november boven het Alkmaardermeer op ramkoers lagen, waarna een late koerscorrectie een grote ramp voorkwam. Deze conclusie werd getrokken uit transpondergegevens op de site van bewoners aanspreekpunt Schiphol (BAS).

Geen reëel beeld
"De luchtverkeersleiding gaat net als de Onderzoeksraad voor de veiligheid wel onderzoek doen naar dit incident, maar de aanname dat een vliegramp is voorkomen kun je op basis van die gegevens en de vliegbeweging van de piloot niet doen. Die geven geen reëel beeld."
"Bovendien kan het zo zijn dat de toestellen wel dezelfde koers vlogen, maar niet op dezelfde hoogte. Dat hebben we als luchtverkeersleiding liever niet, maar dat wil nog niet zeggen dat een botsing op handen was", legt Langelaan uit. "Daar is door de piloten ook niets over gezegd."

Opeenstapeling
Door verschillende veiligheidsprocedures en alarmsystemen in de vliegtuigen zelf moet er heel veel misgaan voor het tot een crash komt. "Een enorme opeenstapeling", stelt Langelaan. "Dit is een vorm van paniekzaaien die absoluut niet noodzakelijk is. We wachten af tot de cijfers bekend zijn en geven dan een oordeel."
De Luchtverkeersleiding stelt zoals gezegd wel een onderzoek in. "We willen vooral ook weten welke procedures bij dit incident nodig zijn geweest om te voorkomen dat het mis is gegaan."


http://www.nu.nl/binnenland/2974628/spreken-van-bijna-vliegramp-uitgeest-onverantwoord.html


arjenhva

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 207
    • HV-Almere
Reactie #4 Gepost op: 5 december 2012, 14:09:49
Uitgeest wil uitleg bijna-botsing

Het college van de gemeente Uitgeest wil opheldering over de bijna-botsing van twee passagiersvliegtuigen boven Uitgeest. Het college vraagt om uitleg van de Luchtverkeersleiding, de Onderzoeksraad voor Veiligheid, gedeputeerde Talsma van het Schipholoverleg en de Milieudienst IJmond.

Het gemeentebestuur hoorde gisteren via het Noordhollands Dagblad voor het eerst dat op 13 november twee toestellen bijna op elkaar waren gebotst. "Waarom is het gemeentebestuur, immer direct verantwoordelijk voor het welzijn van zijn inwoners, niet onmiddellijk van het incident op de hoogte gebracht?", schrijft de gemeente in een persbericht.

Het college wil verder weten welke maatregelen worden genomen om herhaling te voorkomen.

http://nos.nl/artikel/448140-uitgeest-wil-uitleg-bijnabotsing.html

De Polderbaan maar opdoeken om parallel approach te voorkomen?
@HVAlmere // @FireFlying11 // It's nice to be important, but more important to be nice


Saanniee

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 5 december 2012, 15:36:41
Bijna-vliegramp Uitgeest

AMSTERDAM - Uitgeest is op 13 november ontsnapt aan een vliegramp. Op het nippertje werd een frontale botsing tussen twee passagiersvliegtuigen voorkomen.

Dat schrijft de Volkskrant. Het ging om de toestellen van KLM en Garuda die elkaar tot op een kilometer waren genaderd, toen ze elkaar pas opmerkten. De brokstukken hadden deels op Uitgeest kunnen vallen. Dat blijkt uit transpondergegevens van beide vliegtuigen.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/21130955/__Bijna-vliegramp_Uitgeest__.html


Saanniee

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 5 december 2012, 15:37:39
'Bijna-ramp' storm in glas water

UITGEEST - Om te stellen dat twee vliegtuigen bijna met elkaar in botsing kwamen boven Uitgeest, is onverantwoord. Dat zegt de luchtverkeersleiding op Schiphol.

Woordvoerster Bertine Langelaan van de Luchtverkeersleiding Nederland laat dat weten aan NU.nl.

Volgens Langelaan is dat allemaal veel te voorbarig. „Het klopt dat de minimum afstand tussen twee vliegtuigen is overschreden, maar verder is nog geen informatie bekend. Je kunt dus niet stellen dat er sprake was van een ramkoers.”
http://www.telegraaf.nl/binnenland/21134474/___Bijna-ramp__storm_in_glas_water__.html


Gast

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 5 december 2012, 15:40:40
http://www.at5.nl/artikelen/91723/schiphol-baalt-van-verhaal-bijna-vliegramp

Luchtverkeersleiding baalt van verhaal 'bijna-vliegramp'

De luchtverkeersleiding op Schiphol baalt flink van het verhaal over een bijna-vliegramp boven Uitgeest.

Het verhaal werd woensdag opgepikt door de Volkskrant, nadat het Noordhollands Dagblad er dinsdag al over schreef. Volgens beide kranten zouden twee vliegtuigen halverwege november op ramkoers hebben gelegen boven Uitgeest. De twee toestellen zouden de separatiegrens (de minimum afstand tussen twee vliegtuigen) hebben overschreden en daardoor bijna met elkaar in botsing zijn gekomen.

Beide vluchten waren op weg naar Schiphol. Een woordvoerder van de luchtverkeersleiding reageert tegenover NU.nl op het nieuws. 'Het verhaal dat nu in de landelijke media te lezen is dat twee toestellen bijna tegen elkaar aan zijn gevlogen, is veel te voorbarig. Daar balen we van', stelt de zegsvrouw. 'Het klopt dat de separatiegrens is overschreden, maar verder is er nog geen informatie bekend. Je kunt dus niet stellen dat er sprake was van een ramkoers'.

En deze nog even, heerlijk ontnuchterend
www.geenstijl.nl

BREKEND! Geen vliegramp boven Uitgeest

Uitgeest is vandaag in het nieuws omdat er geen vliegramp heeft plaats gevonden. Kijk maar. VK. Televagijn. Trouw. NRC. AD. Alle kranten verhalen over de vliegramp die nooit was. Twee vliegtuigen vlogen recht op elkaar af tot ze iets meer dan zes voetbalvelden in de lengte verwijderd waren van elkaar en weken toen uit. Waardoor er niks gebeurde. Cool story, bro. Ook Schiphol doet -uiteraard- een 'zucht, serieus? Get a fucking life'.
Morgen zijn de volgende rampen in het nieuws: geen goederentrein ontspoord en in een kinderdagverblijf gecrashd in Amersfoort. Geen nucleaire meltdown bij Borssele. Geen bus vol superlieve opa's en oma's van de Waalbrug bij Nijmegen gestort. Geen concertreeks van Kane in Zuiderpark Den Haag. Geen mijnwerkers omgekomen tijdens instorten kolenmijn in Zuid-Limburg. Geen winkelcentrum in Zoetermeer overhoop geschoten door gefrustreerde Dungeons&Dragons-speler. Geen brandende tankwagen met uitermate brandbare vloeistof een kleuterklas in Zeist in geschaard. Geen vrijwillige grensrechter doodgeschopt tijdens een amateurwedstrijdje voetbal van de onderknuppelklasse B-junioren. O ja, fuck. Dat is wel gebeurd. Maar al die andere dingen niet. En nog veel meer ernstige zaken zijn niet gebeurd. Dat lijkt ons behoorlijk nieuwswaardig allemaal, dachten wij zo. Even de zetletters voorgloeien voor de krant van morgen.


Saanniee

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 5 december 2012, 15:48:12
Animatie van de bijna botsing van de 2 vliegtuigen.

http://nos.nl/video/448046-animatie-bijnabotsing-boven-uitgeest.html


Rutger

  • Geďnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 820
Reactie #9 Gepost op: 7 december 2012, 08:56:48
Toren zegt sorry na bijna-botsing

Toegevoegd: vrijdag 7 dec 2012, 08:14
Direct na de bijna-botsing van twee toestellen boven Uitgeest op 13 november, heeft de luchtverkeersleiding via de boordradio excuses aangeboden aan een KLM-piloot. Het Haarlems Dagblad heeft een audiofragment op de website geplaatst.

Vorige maand landden twee passagiersvliegtuigen van KLM en het Indonesische Garuda op landingsbanen die parallel aan elkaar liggen. Bij het indraaien naar de landingsbanen vlogen de toestellen recht op elkaar af. De regels voor het afstand houden werden boven Uitgeest overschreden.

"Dit was zeker niet de bedoeling, excuses daarvoor", zegt een luchtverkeersleider in het Nederlands aan het eind van het geluidsfragment. Normaal gesproken communiceert de verkeerstoren in het Engels. Het fragment komt van ATC Archive. Het is ingekort, zodat de stiltes tussen fragmenten zijn vervallen.

De vliegtuigbemanningen en de verkeersleiding communiceren op rustige toon met elkaar. Wel spreekt de luchtverkeersleider met een licht verhoogde toon als hij moet voorkomen dat de vliegtuigen in de lucht op elkaar botsen. De verkeersleider vraagt aan een van de piloten of hij de ander "in zicht" heeft. Dat wordt beaamd.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid en de luchtverkeersleiding doen afzonderlijk onderzoek naar het incident.
http://nos.nl/artikel/448861-toren-zegt-sorry-na-bijnabotsing.html

Geluidsfragment Luchtverkeersleiding;
http://www.haarlemsdagblad.nl/regionaal/haarlemmermeer/article19434623.ece/Excuses-uit-verkeerstoren-Schiphol-aan-KLM-piloot?lref=vptop