GRIP 3 Helicopter neergestort - Texel 21-11-2006

Auteur Topic: GRIP 3 Helicopter neergestort - Texel 21-11-2006  (gelezen 32310 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #80 Gepost op: 28 december 2006, 21:00:17
Dus hij komt waarschijnlijk wel weer gewoon terug in de vloot? Dan hebben de drijvers hun nut wel bewezen door het casco te behouden! En wat houdt een D check in? Helemaal strippen oid?  :)


Colin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 947
Reactie #81 Gepost op: 28 december 2006, 21:10:36
Een D-check is een grote onderhoudsbeurt die eens in de zoveel jaar plaatsvindt. Kist wordt dan helemaal gestript. ;)
Groeten, Colin


wave-rider

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 20
  • Docent EHBO AED PBLS
Reactie #82 Gepost op: 5 januari 2007, 18:52:29
Vandaag was ik even in de hangar om wat foto's te maken van de nieuwe SAR van de Nogepa Goastguard Lima Charly en zag daar ook de G Jsar nog staat. Bijna helemaal gestript en klaar voor transport naar france. Hij komt weer in de lucht alleen de datum is nog onbekend. Ze zulle de G.LC op dit moment nog in de dag inzetten en later ook voor de avond uren.
Hij kan een stuk minder dan de J sar maar het voornaamste kan ie wel en dat is mensen redden.

Ik heb een kleine foto bijgevoegd hopelijk komen er later meer.

Ben

[verwijderd door de beheerder ivm opschoning attachments]
Instr.DHTC plv.Schipper KNRM Den Helder


Double0o

  • Gast
Reactie #83 Gepost op: 6 januari 2007, 12:47:12
Gjsar zal inderdaad na eurocopter gaa, alleen is hij nog niet vrijgegeven door de onderzoekende partijen .

LN-OLC  zal een update krijgen  ,waarschijnlijk zwaardere hoist ect .
Mischien zelfs een  GPS autohover functie

G-JSAR krijg mischien ook de nieuwste technologie , Roterhead , rotermast , gearbox
Waardoor hij waarschijnlijk niet 4 maar 5 Bladen krijgt .


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #84 Gepost op: 20 januari 2007, 17:01:45
Al iets meer bekend over de voortgang van deze kist?  :|


Gast

  • Gast
Reactie #85 Gepost op: 20 januari 2007, 17:19:22
Een directe collega van mij wist me te vertellen (info van haar zus die de piloot was toen hij crashte) dat hij nog steeds niet vrijgegeven is door de politie/justitie/IVW en daarom nog altijd niet begonnen kan worden met het strippen van de kist. Hoe langer het zeewater in kan bijten, hoe slechter de uitkomst en uitwerking op het frame.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #86 Gepost op: 20 januari 2007, 17:27:22
Sow, dan is het een pittig onderzoek. Maar hopelijk komt daarmee de onderste steen boven en kunnen soortgelijke ongevallen in de toekomst voorkomen worden.  :)


wave-rider

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 20
  • Docent EHBO AED PBLS
Reactie #87 Gepost op: 20 januari 2007, 18:51:37
twee weken terug stond ie nog steeds in de hangar van Bristow, volgens de piloot van de ingehuurde CLC zal de kist binnenkort naar france gaan,de piloten zijn nu druk bezig om de licencie te halen voor de nieuwe kist. Auto hover zal ie niet krijgen dit betekend trouwens dat hij niet mag hooveren boven water voor de rest overal.
Ik hoop binnen kort weer eens heen te gaan en te vragen hoe het staat
Ben
Instr.DHTC plv.Schipper KNRM Den Helder


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #88 Gepost op: 3 juni 2007, 00:57:57
http://www.onderzoeksraad.nl/publicaties/ovv/intermediate_report_bristow.pdf

29 March 2007
Intermediate report

During an evacuation mission of an oilrig on the North Sea with a Eurocopter
AS 332L2 search and rescue helicopter on 21 November 2006, on the way back to the
mainland, at 3,000 feet the N1 RPM of engine #1 fluctuated while its temperature
rose. At the same time the temperature of engine #2 decreased. The crew tried to
identify which engine had problems but did not succeed. The decision was made to
descend to 1,000 feet. During descent cyclic control problems developed. The control
problems increased rapidly, whereupon the crew decided to ditch the helicopter into
the North Sea. All thirteen passengers and four crew members evacuated the aircraft
safely. The helicopter was equipped with two automatic inflatable life rafts. These life
rafts were not inflated. A small life raft (‘air droppable’) that was carried in the cabin
was inflated by the cabin crew. Two occupants succeeded in climbing in the raft, all
others remained in the water. All occupants were wearing survival suits and were
rescued within 1 hour 15 minutes.

During the ongoing investigation, the deployment of the life raft stowed in the lefthand
sponson was tested. The test revealed that the life raft could not be deployed by
means of the normal activating mechanisms. Detailed investigation showed
deficiencies in the design and maintenance procedures of the activating mechanism.
Eurocopter, Bristow, the French BEA, the AAIB UK and the Dutch CAA were notified.

Eurocopter responded by announcing the issue of a Service Bulletin for improvement
and stated that the AS 332L2 is the only type that is equipped with this life raft
activating mechanism. The Safety Board did not extend its investigation to other
helicopter types. The Service Bulletin has not yet been published.

Based on these findings the Dutch Safety Board asks the certifying authority for the
Eurocopter products, the European Aviation Safety Agency, to take the following
actions in order that:
· Operators check the proper functioning of the life raft activating mechanism
on the AS 332L2 Eurocopter helicopters equipped with sponson mounted life
rafts within two months after publication of this message.
· Eurocopter improves the design of the sponson mounted life raft activating
systems to assure proper deployment.
· Eurocopter improves the maintenance procedures of the sponson mounted life
raft activating systems as needed.