Waarschuwing KNMI en Incidenten gevaarlijk weer (geel) of extreem weer (oranje) 2012

Auteur Topic: Waarschuwing KNMI en Incidenten gevaarlijk weer (geel) of extreem weer (oranje) 2012  (gelezen 31656 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

erik 67

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,622
  • Dit forum is het helemaal !
Politie: blijf thuis als je niet weg moet
Van onze weerman
SOEST - De politie in Noord-Nederland heeft automobilisten vrijdagmorgen met klem opgeroepen om thuis te blijven. Volgens een woordvoerder van de politie „regent het meldingen van aanrijdingen” in Groningen, Drenthe en Friesland.



 De problemen doen zich vooral voor op de A32 tussen Heerenveen en Leeuwarden en de A37 tussen Hoogeveen en Emmen. Beide snelwegen veranderden vrijdagochtend vroeg in een ijsbaan. De politie heeft nog geen totaaloverzicht, maar er zouden tientallen aanrijdingen zijn.

In het noorden van ons land spelen zich levensgevaarlijke situaties af op de wegenHet KNMI heeft voorlopig code oranje afgeroepen voor extreem weer. Tientallen ongevallen en kilometers lange files zijn het gevolg.

De gladheid heeft te maken met een langzaam noordoostwaarts trekkende storing. Die brengt neerslag in de vorm van sneeuw en regen die op de bevroren ondergrond direct bevriest. Omdat de temperaturen in het noordoosten heel langzaam oplopen, kan de gladheid nog tot ver in de ochtend aanhouden. Vanmiddag is het ook in Groningen, Friesland en Drenthe boven nul en verdwijnt de gladheid.

In de rest van het land is het wel boven het vriespunt, zo tussen 2 en 4 graden. Het is overwegend droog. Later vandaag komt er een storing die een nieuw portie zachte lucht met zich meebrengt. Vanuit het zuidwesten gaat het regenen en lopen de temperaturen op. Vanavond worden de hoogste waarden bereikt: 4 graden in het noorden tot 9 lokaal in het zuiden. Er staat veel wind. Vanochtend is die eerst nog zuidoostelijk en is het voor het gevoel nog waterkoud. Later draait de wind naar het zuiden of zuidwesten en wordt het milder.

In het weekeinde zijn er zonnige perioden en af en toe valt er een bui of wat regen. Bij die buien kan het hagelen of onweren, vooral aan zee. Volgende week blijft het weliswaar zacht maar de kou is niet ver weg. Medio volgende week wordt het zelfs erg spannend als hogedruk een brug slaat naar het westen. Er is dan een kans dat de winterkou toch weer terrein wint en tegen het weekeinde ons zou kunnen bereiken. Het merendeel van de berekeningen gaat voorlopig uit van zacht weer maar aan het einde van de tiendaagse verwachting gaan de modellen steeds verder uiteen lopen.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/21156374/___Blijf_thuis_als_je_niet_weg_moet___.html


sylvester1986

  • Gast

Citaat van: KNMI
Kans op gladheid als gevolg van (natte) sneeuw   Geldig: donderdag 20 december 2012 vanaf ca 22 uur gedurende ca 24 uur


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #112 Gepost op: 21 december 2012, 22:10:58
BuienRadarNL @BuienRadarNL

CODE ORANJE! KNMI Heeft zojuist waarschuwing extreem weer uitgegeven voor IJZEL ten noordoosten van de lijn Leeuwarden-Emmen
10:08pm · 21 Dec 12


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
KNMI Waarschuwingen

http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/overzicht_waarschuwingen.html



Waarschuwing Extreem weer: In het noordoosten op uitgebreide schaal gladheid door ijzel

Ten noorden van een lijn Leeuwarden-Emmen komt op uitgebreide schaal gladheid voor door IJZEL. De gladheid houdt tot zaterdagochtend aan.

Uitgifte: 21/12/2012 22:31 uur LT


Verwachting

http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/

vrijdag 21 tot en met donderdag 27 december 2012

Vandaag en morgen: Af en toe regen, in het noordoosten IJZEL
Er is veel bewolking en in het noorden regent of motregent het af en toe. Ten noordoosten van ongeveer een lijn Leeuwarden-Emmen ligt de temperatuur onder nul en komt IJZEL voor waardoor het op uitgebreide schaal glad is. In het zuidwesten is het een graad of 8

Vannacht komt in deze situatie weinig verandering. De temperatuur ligt in het noordoosten iets onder het vriespunt, in het zuidwesten is het een graad of 7. De wind is in het noorden zuidoost tot oost, zwak tot matig, elders waait een zwakke zuid- tot zuidwestenwind.

Zaterdagochtend is in het noordoosten nog steeds ijzel mogelijk met de daarbij horende gladheid. Verder is er vrij veel bewolking en in de middag gaat het van het zuidwesten uit flink regenen. De temperatuur loopt dan uiteen van 10 graden in het zuidwesten tot iets boven nul in het noordoosten. In de avond loopt de temperatuur verder op. De wind is zuidoostelijk, matig, aan de kust later (vrij) krachtig. (bron KNMI) en draait in de avond naar zuid tot zuidwest.
Samen sterk in de hulpverlening!


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
En code oranje is weer beëindigd bij het KNMI. Maar wat ik aan berichten lees op o.a. Weerwoord is dat het nog gewoon ijzelt aldaar.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
En code oranje is weer beëindigd bij het KNMI. Maar wat ik aan berichten lees op o.a. Weerwoord is dat het nog gewoon ijzelt aldaar.
Het kan raar lopen soms. Weer is zo grillig, hier in Limburg lijkt het wel voorjaar, op de regen na dan. Zondag is goed voor 14" en dan weet je echt niet meer of je zomer of winterkleding aan moet. Ik sta voor de kleerkast en dan... :-\


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Citaat
@ANWBverkeer: Ter info: het knmi heeft helaas even storing op hun site. Daar staat 'code oranje beeindigd'. Dit is onjuist. Zie voorgaand bericht. #ijzel

 >:( Overheid en IT...
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


hout

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
Vanavond vanuit Eindhoven naar net boven Emmen gereden en hele weg (mot) regen gehad, op de A28 bij Hogeveen stond een waarschuwingsbord langs de weg dat het glad kon zijn. De wegen waren niet glad en op zich had ik nergens last van. (ik was tegen kwart over elf thuis)

Zodra ik thuis uit de auto stapte zag ik op mijn prive auto een laag ijs als gevolg van ijzel zitten evenals op mijn schutting, de straat en stoep waren echter niet glad.

Dus waarschijnlijk is het zoals ik al eerder op Twitter gelezen had zeer plaatselijk glad hoewel ik het (gelukkig) niet zelf ondervonden heb.


DennisVenemaFotografie

  • Fotojournalist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 736
  • www.dennisvenema.nl - Persfotografie -
    • Dennis Venema Fotografie
Heb hier in Hoogezand, nabij Groningen, 35 minuten gedaan over een stukje van 5-6 km!
Spekglad en glijden van links naar rechts. Enkele keren stoeprandje geraakt, maar meer gelukkig niet!  e050

Ook diverse ongevallen gemeld in deze regio (onder andere A7 bij Scheemda) http://www.telegraaf.nl/binnenland/21176727/__KNMI__extreem_weer_in_noorden__.html

Ik vraag me nu af waarom het KNMI geen weeralarm (code rood) afgeeft, omdat de wegen lokaal echt onbegaanbaar zijn! Vind dit zelf persoonlijk een situatie waarbij dit zou moeten worden ingezet. Tevens moet mensen worden afgeraden om de weg op te gaan, want auto's glijden met bosjes tegelijk de sloot/berm in.
DennisVenemaFotografie www.dennisvenema.nl - 112Midden-Groningen.nl


hout

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
Overigens, dit

Citaat

p2kflex
21:54:44 21-12-12-ALPHA-OPGEPAST PLAATSELIJK ZEER GLAD IN GRONINGEN EN DRENTHE!!
0401998BRW Veiligheidsregio Groningen (Monitorcode)

Heb ik nooit eerder gezien in deze regio op P2000