Waarschuwing KNMI en Incidenten gevaarlijk weer (geel) of extreem weer (oranje) 2011

Auteur Topic: Waarschuwing KNMI en Incidenten gevaarlijk weer (geel) of extreem weer (oranje) 2011  (gelezen 9451 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

JackM

• HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
Niet om 't één of ander Rutger, maar Stefan Verkerk weet waar hij over praat  O0
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.

Rutger

• Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
Niet om 't één of ander Rutger, maar Stefan Verkerk weet waar hij over praat  O0

Ik laat het ook wel uit m'n hoofd om te denken dat hij niet weet waar hij over praat, alleen op dit stukje heeft hij geen gelijk.
En dat hij weet waar hij over praat wil niet zeggen dat anderen niet weten waar ze over praten toch? ;)

JackM

• HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker

Ik laat het ook wel uit m'n hoofd om te denken dat hij niet weet waar hij over praat, alleen op dit stukje heeft hij geen gelijk.
En dat hij weet waar hij over praat wil niet zeggen dat anderen niet weten waar ze over praten toch? ;)
Volgens mij was er een miscommunicatie .
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.

TheBeast

• Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • BHV
Redelijke onweersbuien trekken over Nederland.

(heb me eigen site even online gegooit m.b.t. tot inslagen West Europa, te volgen op: http://onweer.no-ip.info/  kijk niet naar de lay-out  098uo)

Frankieboy001

• Senior gebruiker
p2kflex
13:38:21 26-08-11GROUP-1PRIO 1 Onweer WWW.KNMI.NL : Meldkamer Oost Nederland : Europaweg : 79 7336AK Apeldoorn (Soort weeralarm: waarsch.weeralarm) (Voor Regio: vnog,vrij)
0611740BRW Veiligheidsregio IJsselland (OvD Dalfsen - Staphorst - Zwartewaterland piket)
0611760BRW Veiligheidsregio IJsselland (OvD Deventer)
0611780BRW Veiligheidsregio IJsselland (OvD Kampen)
0611800BRW Veiligheidsregio IJsselland (OvD Ommen - Hardenberg)
0611820BRW Veiligheidsregio IJsselland (OvD Steenwijkerland)
0611840BRW Veiligheidsregio IJsselland (OvD Zwolle)
0611860BRW Veiligheidsregio IJsselland (OvD Olst - Wijhe - Raalte)
0611880BRW Veiligheidsregio IJsselland (HOvD Oost piket )
0611900BRW Veiligheidsregio IJsselland (HOvD Noordwest)
0611940BRW Veiligheidsregio IJsselland (AGS piket - Adviseur Gevaarlijke Stoffen)
0611960BRW Veiligheidsregio IJsselland (RCvD piket)
0611980BRW Veiligheidsregio IJsselland (HSB piket - Hoofd Sectie van Dienst)
0612280BRW Veiligheidsregio IJsselland (Weeralarm)

pascal

• Forum gebruiker
hier in de regio rijden ze al met prio 1 voor overlast meldingen.
ook is de procedure extreem weer in werking gezet.
hier hebben we de ene na de andere meldingen in gelderland.

JordyDelwel

• Senior gebruiker
  • www.DelwelFotografie.nl
hier in de regio rijden ze al met prio 1 voor overlast meldingen.
ook is de procedure extreem weer in werking gezet.
hier hebben we de ene na de andere meldingen in gelderland.

Dat is vooral omgeving Apeldoorn en de Achterhoek, de veluwe heeft nog helemaal niks gehad ;)
Zoals Gewoonlijk ;) De dag is nog niet om...  O0
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl

bart007

• Senior gebruiker
KNMI waarschuwt voor extreem onweer
ANP/Redactie −26/08/11, 13:50
Het KNMI waarschuwt vanmiddag voor extreem weer in de provincies Gelderland, Overijssel, Drenthe, Groningen en Friesland. Voor die gebieden geldt een code oranje met zware onweersbuien, veel regen en harde windstoten.
Dat liet een woordvoerder van het KNMI weten.

In de oostelijke en noordelijk provincies is het broeierig warm waardoor het gebied met slecht weer dat over Nederland trekt, actiever wordt. Het KNMI waarschuwt voor windstoten tot 120 kilometer per uur. Lokaal kan veel neerslag vallen met kans op wateroverlast. De problemen kunnen tot in de avond duren.

Zware regenbuien
Vanochtend hebben de zware onweer- en regenbuien ook voor problemen gezorgd met name in de Randstad. Er waren veel meldingen van blikseminslagen en wateroverlast. Diverse wegen in Zuid-Holland stonden blank. De archiefruimte van het gemeentehuis in Hellevoetsluis kwam onder water te staan. Ook waren radiostations in delen van het land niet goed te ontvangen, doordat een verdeelcentrum in Terneuzen te kampen had met de forse neerslag

Blikseminslag
Op het treintraject Weesp-Almere sloeg de bliksem in de bovenleiding. Het tramverkeer in Amsterdam was korte tijd gestremd en de wegen rond station Sloterdijk waren overgelopen. Tussen het Gelderse 't Harde en Putten is voorlopig geen treinverkeer mogelijk door blikseminslag. De storing komt vanuit Frankrijk en heeft onderweg voor grote overlast gezorgd. Vanmiddag worden zware onweersbuien verwacht in Oost- en Noord-Nederland. Momenteel geldt waarschuwingscode oranje van het KNM
Bron: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/2869382/2011/08/26/KNMI-waarschuwt-voor-extreem-noodweer.dhtml
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet

Roare

• Senior gebruiker
Deze waarschuwing voor extreem kwam toen de buien al voor het grootste deel overgetrokken waren. Hij is nog tot 18:00 geldig, maar ik zie nergens meer zware buien, kortom hij kan eigenlijk al weer ingetrokken worden. Ik vraag me af wat de waarde van dit soort waarschuwingen nog is, aangezien deze extreem weer waarschuwingen 20 keer per jaar worden afgegeven en het zelden tot echt noodweer leidt.
Een flinke onweersbui wordt tegenwoordig al heel snel als extreem weer aangeduid.

orthello

• Forum gebruiker
Code oranje werd inderdaad afgegeven toen een groot deel van de gebeiden al weer onweer vrij waren. Er ligt boven belgie wel al weer wat klaar. Het is afwachten hoe dat uit gaat groeien. Maar ook ik (als leek) heb inderdaad zo mijn twijfels waar de code oranje die nu van kracht is op gebaseerd is.

Wat betreft de waarschuwingen vind ik deze zeer zeker niet nutteloos geweest. Moeder natuur heeft flink huis gehouden rond Apeldoorn. En ook op andere plaatsen was er wel degelijk spraken van overlast. Net onder Emmen heeft het ook heel even en heel plaatselijk heel hard gewaaid. Waardoor daar ook als enige plaats in Drenthe stormschade is ontstaan. Te samen met een dakbrand.

Al met al geloof ik niet dat het onterecht was, maar heb ik wel zo mijn twijfels bij de code oranje die nu nog van kracht.
Of iemand met verstand van zaken moet mij uit kunnen leggen dat er de komende paar uur spontaan heftige buien gaan ontstaan in het noord oosten of dat de buien die nu boven belgie liggen nog heel hard aan gaan zwellen.

Edit: KNMI heeft zojuist terug geschaald naar geel.