Waarschuwing KNMI en Incidenten gevaarlijk weer (geel) of extreem weer (oranje) 2008

Auteur Topic: Waarschuwing KNMI en Incidenten gevaarlijk weer (geel) of extreem weer (oranje) 2008  (gelezen 29550 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

ollie76

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Voor morgen (als ik het mag plaatsen ;) ) weer een niet alledaags weerbericht. Kwam sinds vorige week al in zicht, maar was gezien de lange tijd die er tussen zat nog erg onzeker. En dat is het eigenlijk nog steeds een beetje, maar dat het morgen weer op bepaalde plaatsen zal gaan spoken, staat eigenlijk al wel vast.

Hieronder even een klein stukje vaktaal, maar het vetgedrukte stuk is voor iedereen duidelijk. Uitkijken morgen dus!!

Modellen algemeen tot +48 uur
Beoordeling door meteoroloog
dinsdag 01 juli 2008 20.12 uur, geldig tot donderdag 03 juli 2008, 00 UTC.
Frank Kroonenberg
Guidance weerbeeld voor Nederland, de Nederlandse kustwateren en de Noordzee gebaseerd op de HIRLAM run van 12 UTC en de overige genoemde modellen en gidsen met bijbehorende runtijd.
Modellenbeoordeling
SYNOPTISCHE SITUATIE: Een hogedrukgebied boven Polen verplaatst zich richting Zuid-Scandinavië. De stroming draait geleidelijk van zuidoost naar meer zuid. Hiermee wordt droge en warme lucht aangevoerd. Een koufront behorende bij een oceaandepressie west van Ierland ligt woensdagmiddag noord-zuid georiënteerd net buiten de Engelse oostkust en verplaatst zich langzaam oostwaarts. Hier vooruit ligt een thetaw-rug (17-18 gr op 850 hPa) die woensdagmiddag over oostelijk Nederland ligt. Op de westflank van deze rug, in de warme lucht, ontstaan woensdag mede op de dagelijkse gang pittige buien. De buien breiden zich woensdag later op de dag over de rest van het land uit. Ook morgenochtend kunnen er wat buienrestanten, misschien met een klap onweer, over het westen van het land noordwestwaarts trekken.
BEOORDELING:
Wat drukpatroon betreft zijn de verschillen in de modellen klein en is de consistentie met de vorige run(s) groot. Er is onzekerheid over de timing van het invallen van de westenwind over westelijk Nederland woensdagochtend. UKRM en ECWMF doen dat veel trager, met tot gevolg dat de kans op zwaar onweer in het westen alleen maar groter zou kunnen zijn. Overwegingen over een eventueel Weeralarm voor woensdagmiddag en avond hebben vanwege een te grote onzekerheid over de te verwachten intensiteit tot een voorlopig "no go". Onzekerheid wordt mede gevoed door de timing van de westenwind in de modellen, in dat geval is er vooral sprake van potentiële onstabiliteit op hoogte en kans op "hoog" onweer. Dinsdagavond om 19.30 uur lt. wel een doelgroepspecifieke waarschuwing uitgegeven voor watersport en recreatie.
Aandachtspunten
WIND:
HiRLAM OK, weinig wind en een onzekere timing van de westcomponent woensdagochtend over westelijk Nederland. Woensdag tijdens buien kans op windstoten, tot 30-35 kts. In de bovenlucht staat niet veel meer dan 30 kts. Vannacht kans op een nachtelijk windmaximum (zo'n 20-25 kts)
ZICHT:
Woensdag in hagel- en onweersbuien, matig tot slecht. Lokaal veel regen, tot 20-30 mm.
BEWOLKING:
Vannacht geen bewolking. Woensdagoverdag toenemende bewolking. Cb's vooral in de middag en avond en hebben een hoge basis.
NEERSLAG:
Woensdag in de ochtend over het westen al enkele regen- en mogelijk onweersbuien. In de middag en avond zwaardere onweersbuien, kans op hagel. Indices gaan naar hoge waarden. De progtemps laten gemakkelijk hagel toe.
TEMPERATUUR:
KTG komt aardig overeen met HiRLAM. Minimum vannacht 16-17 graden, woensdagmiddag op veel plaatsen rond de 30 graden. In het zuidwesten draait morgenochtend de wind waarschijnlijk naar ZW en wordt de 30 graden dan lang niet gehaald.

Bron: http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/extra/guidance.php


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Simpeler gecopied and pasted...  ;)

Voorwaarschuwing Watersport en recreatie
regio noordwest    
Waarschuwing ZWARE BUIEN  
Toelichting Woensdag vanaf het einde van de ochtend neemt de kans op zware regen- en onweersbuien flink toe. Er is ook kans op hagel en windstoten, tot ca. 65 km/uur. Het onweer manifesteert zich waarschijnlijk eerst in het westen en midden en breidt zich later op de dag over de rest van het land uit.

bron: knmi.nl.


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Situatie is ideaal nu, koufront komt iets vertraagd waardoor er meer tijd is om lekker alles op te warmen :). Weermodel GFS berekend voor morgenmiddag overigens 50mm regen in 3 uur tijd boven het noorden van Nederland. Of het ook daadwerkelijk zo zal gaan is niet zeker, dat er ergens een waterbommetje komt staat wel vast :)
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
KNMI waarschuwt voor hevige lokale buien
Uitgegeven: 2 juli 2008 11:16

DE BILT - Het KNMI waarschuwt woensdag voor hevige onweersbuien die in de middag en de avond kunnen ontstaan. Het weerinstituut geeft recreanten het advies de lucht goed in de gaten te houden en de weerberichten te volgen.
 
Het onweer kan zeer hevig zijn en gepaard gaan met hagel, flinke windstoten en zware regenval. Het is moeilijk aan te geven waar de buien vallen.

"Dat maakt het weer zeer verraderlijk, zeker voor de vele recreanten, zoals fietsers, wandelaars en watersporters, die gelokt door het zonnige weer er op uit trekken", aldus het KNMI.

www.nu.nl


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Vreselijk off topic, mijn shirt is al uit voor het ontvangen van de voorgeschreven 12 slagen met de kat met zeven staarten.... :'(

Wie heeft er een buien radar MET een ontladingen teller?

Die is hier al eens langs geweest, kan hem echter niet meer vinden en - rund dat ik er ben - ik heb hem toen natuurlijk vergeten op te slaan in mijn favorieten.

Dit in verband met de onweersstoring die momenteel over Midden en Oost Nederland trekt.


Voederbietel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 472
Staat bij mij gewoon als optie linksboven bij www.buienradar.nl. (Ik neem tenminste aan dat je die bedoeld)


free3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
Staat bij mij gewoon als optie linksboven bij www.buienradar.nl. (Ik neem tenminste aan dat je die bedoeld)

bij mij op het werk staat hij er ook niet bij maar voor zover ik mij herinner heeft het te maken meet google earth of je dat hebt of niet...
hoofdbrandwacht/chauffeur rode kruis alkmaar ehbo met AED-bedienaar


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Misschien zie ik het verkeerd of heb ik het verkeerd uitgelegt:

Ik zoek dus een website/buienradar die weergeeft niet waar het bliksemt, maar hoeveel ontladingen er in de afgelopen uren zijn geweest... :-\


blusvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
als het niet zo druk is op de server van de buienradar dan staat het in de rechterkolom.Op dit moment staat het er dus niet tussen.Denk dat je die bedoeld.


Voederbietel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 472
Bij mij geeft hij op dit moment (21.39)  1682 bliksemwaarnemingen in het afgelopen uur.
FF de muis op het gele kruisje houden. (Staat naast afgelopen uur 1x1)