GRIP 2 vrachtschip Baltic Ace gezonken na aanvaring (11 doden) - Noordzee 05-12-2012

Auteur Topic: GRIP 2 vrachtschip Baltic Ace gezonken na aanvaring (11 doden) - Noordzee 05-12-2012  (gelezen 72126 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
- zoals gisteren zijn er heli's ingezet, komt er dan van de marine ook een boot op inzetlocatie waardoor de heli's kunnen bijtanken?

Het zou waarschijnlijk veel te lang (uren) duren voordat er een marineship op de plaats van het incident is. In die tijd hebben de heli's dan al een aantal keer moeten bijtanken en het is dan dus sneller om dat op het land te doen.

Dat twee die marineschepen die gisteren zijn ingezet in de buurt waren kun je denk ik wel een gelukje noemen. Deze twee patrouillevaartuigen hebben een helidek, maar dat maakt ze nog niet geschikt om op zee bij te tanken. Je zit nog met met een aantal factoren:
- de piloot moet kundig genoeg zijn om op een schip te kunnen landen.
- de weeromstandigheden moeten landing op een schip toelaten.
- op het schip moet bemanning aanwezig zijn die de heli kan ontvangen en kan bijtanken. Gelet op het feit dat de NH-90 nog niet in gebruik is op die schepen, denk ik overigens niet dat die bemanning aanwezig was. Brandstof wellicht ook niet.
- het helidek moet de betreffende heli kunnen dragen, qua gewicht en afmeting. Zo zijn die Seakings behoorlijk grote toestellen, dus de vraag is of dat past.

En zo zijn er vast nog wel meer facetten.

Het mooiste is natuurlijk als je zoiets als een Landing Platform Dock of het toekomstige Joint Support Ship in de buurt hebt liggen. Daar kun je (grote) heli's op kwijt, je kunt verschillende vaartuigen lanceren en je hebt een hospitaal aan boord. Maar goed, de kans dat je zo'n volledig opgetuigd schip in de buurt van een scheepsongeval hebt liggen is natuurlijk niet zo groot.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Het zou waarschijnlijk veel te lang (uren) duren voordat er een marineship op de plaats van het incident is. In die tijd hebben de heli's dan al een aantal keer moeten bijtanken en het is dan dus sneller om dat op het land te doen.

Dat twee die marineschepen die gisteren zijn ingezet in de buurt waren kun je denk ik wel een gelukje noemen. Deze twee patrouillevaartuigen hebben een helidek, maar dat maakt ze nog niet geschikt om op zee bij te tanken. Je zit nog met met een aantal factoren:
- de piloot moet kundig genoeg zijn om op een schip te kunnen landen.
- de weeromstandigheden moeten landing op een schip toelaten.
- op het schip moet bemanning aanwezig zijn die de heli kan ontvangen en kan bijtanken. Gelet op het feit dat de NH-90 nog niet in gebruik is op die schepen, denk ik overigens niet dat die bemanning aanwezig was. Brandstof wellicht ook niet.
- het helidek moet de betreffende heli kunnen dragen, qua gewicht en afmeting. Zo zijn die Seakings behoorlijk grote toestellen, dus de vraag is of dat past.

En zo zijn er vast nog wel meer facetten.

Het mooiste is natuurlijk als je zoiets als een Landing Platform Dock of het toekomstige Joint Support Ship in de buurt hebt liggen. Daar kun je (grote) heli's op kwijt, je kunt verschillende vaartuigen lanceren en je hebt een hospitaal aan boord. Maar goed, de kans dat je zo'n volledig opgetuigd schip in de buurt van een scheepsongeval hebt liggen is natuurlijk niet zo groot.

Iets nuanceren: er zijn altijd twee schepen van de wacht beschikbaar voor dit soort taken, dus qua geluksfactor valt dat wel mee. De LPD/JSS kan weliswaar kleiner vaartuigen meenemen, maar die zijn onder slechte weersomstandigheden niet inzetbaar. In principe is in-flight refuelling mogelijk op een aantal marineschepen, maar de vraag is of de (civiele) bemanningen van de heli bekend zijn met deze procedure.

De grotere marineschepen hebben allemaal behoorlijke medische voorzieningen aan boord, maar de vraag is of er ook bemanning voor is (idem voor de heli zoals je al aangeeft). Al met al is het wel prettig om een grijze vriend in de buurt te hebben voor coordinatie (civiele schepen hebben vaak niet de communicatiemiddelen en ervaring voor bijvoorbeeld helis) en commandovoering. Ook de militaire sensoren (zeker die op de OPV, denk niet alleen aan radar maar ook zeer geavanceerde rondom-IR cameras) zijn in staat om, binnen bepaalde omstandigheden, drijvende objecten en zwemmers op te pikken. Wel jammer dat deze masten nog niet geplaatst zijn op de Groningen en de Friesland, die dan ook officieel geen Hr.Ms. predicaat hebben omdat ze nog niet in dienst gesteld zijn.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Rescue-Boy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Velocitas-Vis-Nostra
    • Arctic-challenge
Zit tijdens het werken ook even naar een live scanner te luisteren, maar hoorde daar net volgens mij dat Rescue Pedro two iets opgepikt heeft en onderweg gaat naar Rotterdam want daar staat een ambulance klaar..........
NoordBorgh go's North again in 2009


maarten93

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 819
@mediatvnl: #Noordzee : Een helikopter heeft een drenkeling opgepikt en vliegt naar Rotterdam The Hague Airport. 06-12-12 11.40


maarten93

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 819
p2kflex
11:35:11 06-12-12GROUP-1A2 AMBU 17176 Poort 18 UGS A Airport Arlandabaan Platformzijde Rotterdam rt bon 95717
1420076Ambu 17-176 (AZRR / RHRR - Ambulancezorg / Regionale Hulpverleningsdienst)


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Rik Konijnenbelt meldt zojuist live vanuit Den Helder op RTL 7 Nieuws dat er inderdaad 1 dode is gevonden en wordt overgebracht.
Om 13:00 uur stopt men met de zoekactie die op dit moment gaande is.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


PatrickBeukelman

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Rescue 05 landt net ook op RTM, vroeg nog specifiek om een ambu, voor een "victim".


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Van deze brandweerman niets dan respect voor deze helden!

En daar kan deze berger alleen maar mee instemmen, deze mannen zijn echte helden, ik zou het niet durven.


Rescue-Boy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Velocitas-Vis-Nostra
    • Arctic-challenge
De Ully van Station West Kapelle is Prio twee gealarmeerd om mee te gaan zoeken.. gaat weer een tandje bij.... 8)
NoordBorgh go's North again in 2009


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Weer meer alarmering voor KNRM

p2kflex
12:28:39 06-12-12-ALPHA-Prio 2 ass zoekactie
1735099Kustwachtcentrum (Lichtkrant KNRM IJmuiden)
1735069Kustwachtcentrum (Lichtkrant GMK Zeeland)
1735128Kustwachtcentrum (KNRM Westkapelle) (Reddingboot Uly)
p2kflex
11:53:09 06-12-12-ALPHA-Prio 2 ass zoekactie
1735099Kustwachtcentrum (Lichtkrant KNRM IJmuiden)
1735069Kustwachtcentrum (Lichtkrant GMK Zeeland)
1735148Kustwachtcentrum (KNRM Neeltje Jans - buiten) (Reddingboot Koopmansdank)