GRIP 2 vrachtschip Baltic Ace gezonken na aanvaring (11 doden) - Noordzee 05-12-2012

Auteur Topic: GRIP 2 vrachtschip Baltic Ace gezonken na aanvaring (11 doden) - Noordzee 05-12-2012  (gelezen 72367 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Rescue-Boy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Velocitas-Vis-Nostra
    • Arctic-challenge
Weet iemand wat de rol van het tweede schip geweest is onmiddellijk na de aanvaring, heeft die nog boten uitgezet of op een andere manier aan de redding deelgenomen ?
(deze waren immers ter plaatse)
Weet iemand in hoeverre personal EPIRB's inmiddels gemeengoed zijn op de reddingsvesten ?
In de scheepvaart is het gebruik van Personal epirbs zoals jij ze noemt nog geen gemeengoed.Het zijn overigens PLB (personal location beacons).Ik denk dat gelet op de sea-state het containerschip geen rescue-boot(welke verplicht aan boord is) ingezet heeft.PLB's worden wel door elke offshore werker gedragen tijdens zijn transport van en naar Den Helder Air-Port of als zij buitenboord werkzaamheden uitvoeren.Ook heeft de KNRM tegenwoordig AIS plb's in gebruik. Het enige wat (buiten de kleur en de retro reflecterende streepjes) verplicht is op een reddingsvest is een fluitje, een lampje en een buddy-line.  8)
NoordBorgh go's North again in 2009


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Vijf geborgen doden van scheepsongeluk Noordzee zijn geïdentificeerd

Laatste update: 06-12-2012 | 14:52
Rotterdam - De vijf tot nu toe geborgen overleden slachtoffers van de scheepsbotsing die woensdagavond 5 december op de Noordzee plaatsvond, zijn geïdentificeerd. Het gaat om een 47-jarige man uit Polen, een 60-jarige man uit Polen, een 47-jarige man uit Oekraïne en twee mannen uit de Filipijnen, deze zijn 51 en 30 jaar oud.

Zij maakten deel uit van de 24-koppige bemanning van de 'Baltic Ace', die woensdagavond op 65 kilometer westelijk van Goeree is gezonken na een aanvaring met een containerschip. De Unit Maritieme Politie stelt, na overleg met het Functioneel Parket van het openbaar ministerie, geen strafrechtelijk onderzoek in naar de toedracht.

Zoekactie
Het ongeval vond plaats buiten de Nederlandse territoriale wateren, de zogenaamde 12-mijlszone. Hier heeft Nederland geen rechtsmacht. Ook speelt mee dat het geen schepen onder Nederlandse vlag betreft, maar schepen onder de vlag van respectievelijk De Bahama's en Cyprus. Indien deze landen een strafrechtelijk onderzoek wensen naar de toedracht, kunnen zij dat het Nederlandse openbaar ministerie via een rechtshulpverzoek kenbaar maken. Wel heeft de Nederlandse politie de regie over de identificatie en repatrieëring van de slachtoffers. De zoekactie naar de overige slachtoffers vond vandaag plaats onder regie van de Kustwacht.

BRON: Politie.nl: Vijf geborgen doden van scheepsongeluk Noordzee zijn geïdentificeerd
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Aanvaring op de Noordzee nabij Noord Hinder. 6 December 2012 Info 7

De zoekactie naar de zes vermiste personen van het schip de ‘Baltic Ace’ is om 16.30 uur bij het invallen van de duisternis gestaakt. Er is geen hoop meer dat nog overlevenden zullen worden aangetroffen.
Morgen zal de zoekactie niet hervat worden. Wel wordt radioverkeer uitgezonden waarin de passerende scheepvaart wordt verzocht scherp uit te kijken en bijzonderheden te melden aan het Kustwachtcentrum. Verder wordt het gebied meegenomen in de reguliere patrouillevluchten die Kustwachteenheden dagelijks op en boven de Noordzee uitvoeren.

http://www.kustwacht.nl/nl/persberichten.html
Samen sterk in de hulpverlening!


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Iets nuanceren: er zijn altijd twee schepen van de wacht beschikbaar voor dit soort taken, dus qua geluksfactor valt dat wel mee.

Dat is me bekend, maar die kunnen toch - bij wijze van spreken - ook is het noordelijkste puntje van de EEZ varen? Of boven de Wadden voor mijn part. Dan duurt het wel even een paar uur voordat ze er zijn. Vandaar mijn opmerking dat het een meevaller is dat ze in de buurt waren.

Of hebben de schepen van de wacht een soort van vaste positie?


KLPD Dienst Waterpolitie, Unit Noordzee.
http://www.politie.nl/onderwerpen/waterpolitie.html

Ik moet mezelf hier even verbeteren. De Unit Noordzee gaat dus tegenwoordig door het leven als Unit Maritieme Politie (die overigens niet automatisch bevoegd is om onderzoek te verrichten, gezien de locatie van het incident).
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Beelden van de aankomst van slachtoffers in Stellendam en op Rotterdam Airport.
Gepubliceerd op 6 dec 2012 door rtvrijnmond
Op de eerste beelden na de scheepsramp op de Noordzee is te zien dat het containerschip Corvus J grote schade heeft opgelopen aan de boeg. Woensdagavond kwam de Corvus J in aanvaring met het autoschip Baltic Ace. Lees meer: VIDEO: Grote schade containerschip na scheepsramp
Samen sterk in de hulpverlening!


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Deze foto geeft een beetje een beeld van de zeegang daar ter plekke. Respect voor de mensen die zich hierin begeven om anderen te redden.


Bron: Ministerie van Defensie


Een infraroodopname van de reddingsactie, gemaakt vanaf de FRISC van de Friesland.
Bron: Ministerie van Defensie


Een helikopter die gisteravond een drenkeling uit de Noordzee wist te redden.
Bron: Ministerie van Defensie
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Over schip van de wacht Marine:
Dat is me bekend, maar die kunnen toch - bij wijze van spreken - ook is het noordelijkste puntje van de EEZ varen? Of boven de Wadden voor mijn part. Dan duurt het wel even een paar uur voordat ze er zijn. Vandaar mijn opmerking dat het een meevaller is dat ze in de buurt waren.
Of hebben de schepen van de wacht een soort van vaste positie?

Nee, sterker nog het 'schip van de wacht' licht vaak binnen in Den Helder en is dan binnen 24 uur inzetbaar. Qua SAR is het schip van de wacht dus van weinig meer waarde. (vroeger was dit schip wel daadwerkelijk op zee) Met de huidige bezuinigingen denk ik ook niet dat dit gaat veranderen, ondanks de komst van de P-boten.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Deze foto geeft een beetje een beeld van de zeegang daar ter plekke. Respect voor de mensen die zich hierin begeven om anderen te redden.

Helemaal mee eens en dan zitten op die reddingboten nog vrijwilligers ook.
Voor de 'niet zeevarenden': hier een linkje om een idee te geven hoe het is om met een reddingboot op zee te zitten bij windkracht 8.(filmpje is niet van dit incident maar geeft aan hoe moeilijk het zoeken is bij veel zeegang)

Oefening NW8


Nillis

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Heeft iemand de reddingsactie opgenomen via de scanners?

Rescue pedro02


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Een linkje met een goed overzicht,gerelateerde artikelen en de NOS filmpjes over dit trieste incident:

http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/vijf_doden_zes_vermisten_door_aanvaring_op_noordzee_1_697042