GRIP 2 vrachtschip Baltic Ace gezonken na aanvaring (11 doden) - Noordzee 05-12-2012

Auteur Topic: GRIP 2 vrachtschip Baltic Ace gezonken na aanvaring (11 doden) - Noordzee 05-12-2012  (gelezen 72296 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
'Vermisten Baltic Ace dood'

Toegevoegd: maandag 10 dec 2012, 00:59

De zes vermiste opvarenden van het gezonken vrachtschip Baltic Ace zijn doodverklaard. De eigenaar van het schip, Ray Car Carriers, heeft dat bekendgemaakt.

Donderdag liet de Kustwacht al weten de zoektocht naar de bemanningsleden te staken, omdat er geen hoop meer voor de mannen was.

Het aantal doden door de scheepsbotsing staat nu op elf. De Baltic Ace had 24 bemanningsleden aan boord. Dertien van hen konden door de Nederlandse reddingsoperaties worden gered.

Het schip botste woensdag op een containerschip. Het wrak ligt op 36 meter diepte in de Noordzee, zo'n 65 kilometer van de Zeeuwse kust.

Een manager van de rederij heeft gezegd dat de oorzaak waarschijnlijk een menselijke fout is. Het vrachtschip had ruim 1400 auto's aan boord, die in Japan en Thailand waren gemaakt.
Samen sterk in de hulpverlening!


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Niets geleerd van ramp met Tricolor
De aanvaring en het in korte tijd zinken van de autocarrier Baltic Ace heeft in scheepvaartkringen de herinnering boven gebracht aan een soortgelijk ongeval met de Tricolor in het Engels Kanaal, nu precies 10 jaar geleden. Ook toen werd snel duidelijk dat het met de lekstabiliteit van zogeheten pure car carriers (PCC's) slecht was gesteld. Veel lijkt sindsdien niet veranderd.

 
Op 14 december 2002 werd de 190 meter lange Noorse autocarrier Tricolor ter hoogte van Duinkerken aangevaren door het containerschip Kariba. Deze ramde de autocarrier aan bakboordzijde. Alle opvarenden van de Tricolor, 24 in totaal, konden toen wel op tijd worden gered. Met bijna 3000 auto's aan boord was de autocarrier na de aanvaring in één van de drukste vaarwegen ter wereld gezonken, waarbij het wrak een heel gevaarlijk obstakel voor de scheepvaart vormde. Ondanks scheepsmeldingen, waarschuwingen over de radio, wraktonnen en bewakingsvaartuigen werd het wrak, dat zich vlak onder de waterspiegel bevond, diverse keren aangevaren en tientallen keren op een haar na gemist.

Ondanks alle veiligheidsaspecten bood Boskalis-dochter Smit vorige week toch als eerste de eigenaren en verzekeraars van de 148 meter lange Baltic Ace haar diensten aan. En ook Mammoet Salvage uit Schiedam overweegt in te schrijven op de bergingsoperatie voor de Nederlandse kust. Ook nu zullen de bergers weer te maken krijgen met een complexe en gevaarlijke bergingsoperatie van een schip dat te groot en te zwaar is om in één keer te lichten en middenin een zeer drukke zeesnelweg ligt.

www.schuttevaer.nl

Bericht naar het correcte topic verplaatst


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Marineduikers zoeken lichamen wrak Noordzee DEN HAAG -
Duikers van de Koninklijke Marine gaan vanaf dinsdag zoeken naar vermiste opvarenden van de Baltic Ace. Dat schip zonk vorige week na een aanvaring op de Noordzee.


Het wrak ligt op 40 meter diepte, circa 65 kilometer van de Zeeuwse kust. De duikers gebruiken onder meer een onderwaterrobot om het schip en de zeebodem in kaart te brengen. Daarna gaan ze in het wrak zoeken naar lichamen.
Zes bemanningsleden zijn nog niet gevonden. Vijf lichamen werden al geborgen en 13 mensen overleefden het ongeluk.
www.telegraaf.nl


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Defensieduikers zoeken lichamen in Baltic Ace
17 december 2012, 16.48 uur
Duikers van de marine gaan morgen in het wrak van autovrachtschip Baltic Ace de lichamen zoeken van de 6 vermiste opvarenden. Het wrak ligt op 40 meter diepte, zo’n 65 kilometer uit de Zeeuwse kust.


De 9 leden van de Defensie Duikgroep worden ingezet op verzoek van het Ministerie van Buitenlandse Zaken vanwege hun specifieke expertise. Ze maken deel uit van een team gespecialiseerd in wrakduiken en het uitvoeren van onderwaterreparaties.

Vanaf het Hydrografisch Opnemingsvaartuig Hr. Ms. Luymes brengen duikers het scheepswrak en de omgeving in kaart. Ze doen dit met hoogwaardige zoekapparatuur, zoals draagbare sonar en de op afstand bestuurbare onderwaterrobot Remus. Vervolgens doorzoeken de duikers het wrak. Naast de duikgroep varen 2 medewerkers van het Landelijk Team Forensische Opsporing van de politie meevoor de identificatie van eventuele lichamen.
Gered
De Baltic Ace zonk woensdagavond 5 december binnen enige minuten na een aanvaring met containerschip Corvus-J, die slechts lichtbeschadigd raakte. Van de 24 opvarenden werden er 13 gered, onder meer dankzij de inzet van de 2 patrouilleschepen Friesland en Groningen en een reddingshelikopter van Defensie. Ook werden 5 lichamen geborgen. De 6 vermiste opvarenden werden vorige week maandag officieel dood verklaard.
Defensie Duikgroep
De duikers worden zeer regelmatig ingeschakeld om de civiele autoriteiten te ondersteunen. Zowel voor het opsporen van bewijsmateriaal voor justitie en bij calamiteiten, als voor havenbescherming. Zo voert de eenheid standaard preventieve bomonderzoeken uit bij staatsbezoeken, nationale evenementen en havenbezoeken van buitenlandse oorlogsschepen.
www.mindef.nl


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Niets geleerd van ramp met Tricolor
De aanvaring en het in korte tijd zinken van de autocarrier Baltic Ace heeft in scheepvaartkringen de herinnering boven gebracht aan een soortgelijk ongeval met de Tricolor in het Engels Kanaal, nu precies 10 jaar geleden. Ook toen werd snel duidelijk dat het met de lekstabiliteit van zogeheten pure car carriers (PCC's) slecht was gesteld. Veel lijkt sindsdien niet veranderd.


Ik denk dat het een economische afweging is. Door het huidige ontwerp kunnen veel havens aangedaan worden(weinig onderwaterschip) en kan er snel geladen en gelost worden(grote ruimte zonder scheidingen). Er wordt immers ook niet op een autotje meer of minder gekeken bij het laden/lossen van zo'n schip. Moeilijk verhaal en ik vrees dat het een risico van deze schepen blijft.
Bij de Tricolor zijn trouwens geen mensen omgekomen, misschien dat nu de noodzaak tot aanpassingen dan wat groter zal blijken??


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Ik denk dat het een economische afweging is. Door het huidige ontwerp kunnen veel havens aangedaan worden(weinig onderwaterschip) en kan er snel geladen en gelost worden(grote ruimte zonder scheidingen). Er wordt immers ook niet op een autotje meer of minder gekeken bij het laden/lossen van zo'n schip. Moeilijk verhaal en ik vrees dat het een risico van deze schepen blijft.
Bij de Tricolor zijn trouwens geen mensen omgekomen, misschien dat nu de noodzaak tot aanpassingen dan wat groter zal blijken??
Is dit niet gewoon keihard risicomanagement: de kans dat er een ramp als deze gebeurd is te verwaarlozen, als het fout gaat, kán het flink foutgaan.


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Zolang de verzekeraars uitbetalen,is er geen reden om meer veiligheden in te bouwen........


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
DEN HELDER - Tien marineduikers hebben dinsdag een start gemaakt met de berging van stoffelijk overschotten uit het gezonken autovrachtschip Baltic Ace.

Na de scheepsramp vorige week waarbij de Baltic Ace naar de
bodem van de Noordzee zakte, zijn nog zes opvarenden vermist. Vanaf de Hr. Ms.
Luymes heeft het duikteam eerst het scheepswrak en de omgeving met sonar en een
varende robot in kaart gebracht. ,,De omstandigheden onder water zijn relatief
goed’’, meldt woordvoerder Karin Gelijns. ,,Er is voldoende zicht volgens de
duikers. Eerst hebben ze de omgeving van het wrak afgezocht op eventuele
slachtoffers. Daarna gaan ze het schip in om aan boord te kijken.’’

Volgens Gelijns is die zoektocht niet van gevaar ontbloot. De Baltic Ace vervoerde veertienhonderd auto’s waar onder een aantal Ferrari’s en Rolls Royces voor Russische miljonairs. ,,Die lading is gaan schuiven door de aanvaring. Onze duikers moeten uiterst behoedzaam manoeuvreren in de donkere ruimten van het schip’’, vertelt de woordvoerder. De zoekactie wordt geleid door luitenant-ter-zee Bernd Roelink.

Als er stoffelijk overschotten geborgen worden, zullen twee experts van de Forensische Opsporingsdienst proberen de mannen te identificeren aan de hand van de gegevens die door de reder verstrekt zijn.

De Baltic Ace zonk woensdagavond 5 december binnen enige minuten na een aanvaring met containerschip Corvus-J, die slechts licht beschadigd raakte. Van de 24 opvarenden werden er dertien gered, onder meer dankzij de inzet van de twee marineschepen Friesland en Groningen en een reddingshelikopter van Defensie. Ook werden vijf lichamen geborgen. De zes vermisten waar nu naar gezocht wordt, zijn vorige week maandag officieel dood verklaard.

www.nhd.nl


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
DEN HELDER - Tien marineduikers hebben dinsdag een start gemaakt met de berging van stoffelijk overschotten uit het gezonken autovrachtschip Baltic Ace.
Beelden zoektocht Defensie naar Baltic Ace

Beelden zoektocht Defensie naar Baltic Ace

Gepubliceerd op 18 dec 2012
Citaat
http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/2012-12-18/326735/zoektocht-naar-baltic-ac...
De zoektocht van de marine naar de vermiste opvarenden van de Baltic Ace heeft dinsdag nog niets opgeleverd en is tijdelijk gestaakt. Dat meldt Luitenant ter Zee Karen Gelijns. Om 22.00 uur dinsdagavond werd verder gezocht omdat het tij dan gunstiger was.

Het autoschip Baltic Ace zonk op 5 december op de Noordzee, 65 kilometer buiten de Zeeuwse kust, na een aanvaring. Er waren 24 mensen aan boord, zes worden er nog vermist.

Bemanning
De hulpdiensten wisten 13 opvarenden levend uit het water te halen. Er werden vijf lichamen geborgen. Mogelijk bevinden de lichamen van de vermiste zeelieden zich nog aan boord van het gezonken schip.

Onderwaterrobot
De Baltic Ace ligt op 40 meter diepte. Negen duikers van de Defensie Duikgroep gebruiken onder meer een onderwaterrobot om het schip en de zeebodem in kaart te brengen. Daarna gaan ze in het wrak zoeken naar lichamen.
Samen sterk in de hulpverlening!


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Luitenant-ter-zee Bernd Roelink van de Koninklijke Marine leidt het team van negen marineduikers. De sterke stroming maakte het de duikers nagenoeg onmogelijk om in de buurt van de Baltic Ace te komen, laat staan in het wrak zelf. ”We hebben geprobeerd om een lijn te maken naar de deur van de brug omdat een van de vermisten daar het laatst is gesignaleerd, maar het is door de sterke stroming nog niet gelukt om die deur te bereiken.’’, aldus de duikleider. Ook de diepe ligging van het wrak bemoeilijkt het zoeken naar slachtoffers. “Het is een diepte om absoluut rekening mee te houden”, stelt Roelink. “De tijdsduur van de duikers om onderwater te blijven, moet worden aangepast. Hoe dieper je duikt, hoe korter je beneden kunt blijven.’’. Hiervoor maakt de Marine gebruik van speciale duiktabellen, die de toegestane tijd onder water zeer nauwkeurig aangeven.

Het zoeken naar lichamen is een emotioneel onderdeel van het werk van de goed opgeleidde duikers van de Koninklijke Marine. Het is niet de makkelijkste taak om uit te voeren. “Het hoort erbij, maar het went nooit” We hebben eerder dit jaar ook de zoektocht naar de 10-jarige Michael van Dijk gedaan in Luttelgeest. Het is zwaar, maar dankbaar werk. Voor nabestaanden is het altijd beter dat iemand wordt teruggevonden”, aldus de duikleider.Meer weergeven
https://nl-nl.facebook.com/Koninklijke.Marine