Zoals onder al mijn posts staat zijn al mijn bijdragen op persoonlijke titel
Ik heb geschreven het verbod geldt voor niet spoedeisende taken die ook door een civiele partijen mogen (in het geval van het UIM, EOD) en kunnen (NBC expertise, bepaalde duikopdrachten) worden uitgevoerd. Uitzonderingen zijn inzetten met oefenwaarde: zo legt een genistenpeloton wel eens een baileybrug ergens in plaats van een civiel bedrijf, en zo ook voert de DDG dit soort zoekopdrachten uit omdat ze daarmee hun
militaire gereedheid op peil houden.
Je hoort me dus niet zeggen dat het niet meer voor moet komen. Je moet deze defensiebijdragen denk ik vanuit een andere hoek bezien; ten eerste zijn het inzetten die met middelen uit het civiele domein niet gedaan kunnen of mogen worden. Dat kan ook met het spoedeisende karakter te maken hebben, denk aan luchtfoto's van dijken met F-16s. Dat kan prima door een civiel bedrijf gedaan worden, alleen niet binnen de tijdsdruk die er voor staat. Ten tweede zijn het inzetten in het civiele domein die de militaire gereedheid helpen ondersteunen, zoals bepaalde duikopdrachten of het leggen van de pontonbrug bij Nijmegen tijdens de Vierdaagse.
Ik heb het hier overigens voornamelijk over inzetten op basis van bepaalde expertise. De inzet van bijvoorbeeld een hoop handjes bij het leggen van zandzakken of het maken van brandgangen schaar ik onder steunverlening in het algemeen belang. Dat is geen specialistisch werk, dat kan in principe ook door civiele partijen gedaan worden alleen hebben zij niet zo snel zo veel mensen beschikbaar die ook nog eens de organisatiegraad hebben om binnen een (nood)hulpverleningsorganisatie te kunnen instappen.
Je schrijft dat je kijkt naar wat Defensie te bieden heeft: heel veel, maar de capaciteit holt achteruit door de financiële situatie. De gevolgen daarvan, bijvoorbeeld het schrappen van patiëntenvluchten naar de Wadden, worden nu ook voor civiele partners duidelijk.