Dan lijkt het ook wel zinnig dat er wat aan de patrouille uren etc. wordt gesleuteld.
Tenslotte is vaak toch de beste remedie om de brand ze snel mogelijk te ontdekken en vervolgens direct aan te pakken, dan heb je minder assistentie vanuit de lucht nodig.
Zeker nu die helikopters steeds schaarser worden en er kennelijk minder mogelijkheden voor defensie gaan ontstaan om die apparaten in te zetten moet je ook naar alternatieven zoeken om de meeste branden niet uit de hand te laten lopen.
De reden dat de branden die uit de hand lopen buiten de luchtsurveillance tijden zijn is natuurlijk omdat de branden later ontdekt worden. De ontdekkingstijd is bijna altijd het probleem. Zie bijvoorbeeld de brand op 20 april dit jaar op Nationaal Park de Hoge Veluwe. Daar was de ontdekkingstijd meer dan anderhalf uur. Daardoor had het vuur zich inmiddels 1200 meter verspreid en daarmee onbeheersbaar geworden.
Het uitbreiden van de surveillancetijden zou inderdaad een goeie oplossing zijn. Dat loopt echter wel tegen problemen aan;
De huidige luchtsurveillance geschied vanuit Cessna vliegtuigjes welke rondvliegen en af gaan op zichtbare rookpluimpjes. Vanuit de lucht is de rook van grote afstand al zichtbaar. De hele Veluwe, van Arnhem tot Wezep, kan door 2 vliegtuigjes afgedekt worden.
De huidige surveillance stopt rond 7 uur. Tijdens zonsondergang wordt het namelijk buitengewoon lastig om brandjes waar te nemen, immers gaat de zon zich grenzen aan de horizon waardoor het zien van rook lastig wordt. Wanneer de zon onder is en het donker wordt is het zien van rook vanaf die afstand praktisch niet meer mogelijk.
Luchtsurveillance is daarnaast heel duur. Veel duurder dan een 24/7 FBO team paraat houden. Immers moet je voor luchtsurveillance niet alleen de inzittenden, bestaande uit drie man, een OvD, een Bevelvoerder en een piloot dacht ik, betalen, maar ook de huur van het vliegtuig en de brandstof. Dat is voor de veiligheidsregio een grote kostenpost. Daarom is het ook wel logisch dat het apparaat zo snel mogelijk aan de grond wordt gezet als door omstandigheden de luchtsurveillance niet meer goed uitgevoerd kan worden.
Om te zien hoe lastig dit ligt; met pasen een aantal jaar geleden bleek luchtsurveillance helemaal onmogelijk. Door de paasvuren overal en nergens vloog men van rookpluim naar rookpluim en was men niet meer normaal in staat een echte brand waar te nemen.