Rampenbestrijding binnenvaart: "te veel planfixatie"

Auteur Topic: Rampenbestrijding binnenvaart: "te veel planfixatie"  (gelezen 3569 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Gepost op: 7 december 2012, 17:30:01
Rampenbestrijding papieren tijger

Overheidsinstanties en hulpdiensten richten zich bij de voorbereiding op het bestrijden van ongelukken en rampen in de binnenvaart veel te eenzijdig op het maken van samenwerkingsafspraken en multidisciplinaire plannen. Deze zogenoemde ‘planfixatie' maakt de binnenvaart niet of nauwelijks veiliger.
Dat concludeert het Platform Transportveiligheid in het onderzoeksrapport ‘Calamiteitenbestrijding op de binnenvaart.'

De mogelijkheden van de hulpdiensten op het water blijven bovendien achter bij de ontwikkelingen in de binnenvaart zelf en de opkomsttijden van hulpdiensten zijn er veel langer dan op het land. Dit valt echter niet zo op, omdat op het water veel minder ongelukken gebeuren.
Door de volumegroei van het transport, de grotere schepen, het toenemend vervoer van passagiers over water en de internationalisering van bemanningen, nemen aard en omvang van de risico's op het water wel toe. ‘In de regionale beleidsplannen wordt met die ontwikkelingen echter niet of nauwelijks rekening gehouden', stelt het rapport. Richtlijnen uit het in 2008 afgesloten project Waterrand, om de opkomsttijden van hulpdiensten te verkorten, zijn niet of nauwelijks opgevolgd en andere richtlijnen voor calamiteitenbestrijding vaak maar ten dele.

www.schuttevaer.nl




Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #1 Gepost op: 7 december 2012, 17:44:49
Ik ben het geheel eens met deze conclusie, als je eens gaat kijken naar wat er nou daadwerkelijk geregeld is op het gebied van waterhulpverlening in het binnenland... :-\


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #2 Gepost op: 7 december 2012, 22:23:14
Het is een beetje sneu te horen dat iemand op 16 roept naar de kustwacht dat zijn jachtje stuurloos rond dobbert op het Amsterdam Rijnkanaal. Het is ons gebied niet mijnheer, ik weet ook niet wat ik daar naar toe moet sturen, ik zal de politie voor u bellen.
Ja, en dan? En als er een keer wat groots gebeurt heb ik het idee dat alleen RWS een beetje idee heeft wat er moet gebeuren en wat er nodig is.


guest11765

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 8 december 2012, 09:01:35
Tja aan de andere kant, als de KNRM daar weer een station opent, krijgen we hier weer te lezen dat zij ook daar weer alles "overnemen".

Tevens denk ik niet dat het echt allemaal te dekken is. Er is in dit land zoveel water.
Dan krijg je misschien wel zo'n situatie als met bergers op de snelweg. Iedereen een IM gebied.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #4 Gepost op: 8 december 2012, 11:44:26
Tja aan de andere kant, als de KNRM daar weer een station opent, krijgen we hier weer te lezen dat zij ook daar weer alles "overnemen".

Tevens denk ik niet dat het echt allemaal te dekken is. Er is in dit land zoveel water.
Dan krijg je misschien wel zo'n situatie als met bergers op de snelweg. Iedereen een IM gebied.

Daar gaat het wat mij betreft niet helemaal om hier, het maakt mij niet zozeer uit of uiteindelijk de RB, KNRM of de brandweer het werkt doet. Ik zie in de toekomst het liefst één landelijke waterhulpdienst met een wettelijke taakstelling, maargoed dat is nog toekomst muziek...

Het gaat er hier vooral om dat de overheid (lees: veiligheidsregio's) vrijwel niks geregeld heeft op het gebied van calamiteitenbestrijding op het binnenwater. Met alle respect, maar een gemiddeld brandweerkorps kan met een auto in de plomp nog net uit de voeten, maar een groot incident op het water... Zeker niet meer na het afschaffen van de duikteams/brw vaartuigen, het klinkt heel leuk dat oppervlakteredding op de TS, totdat de stront de ventilator een keertje écht raakt.

Op enkele plekken is nog een reddingsbrigade actief, vaak op kosten van de gemeente, die het e.e.a. kan uitvoeren, daarnaast vaart de waterpolitie en RWS rond die kijk hebben op de zaak, maar daar houdt het wel een beetje bij op. Er zijn nergens concrete afspraken over grootschalige inzet bij rampen op het (kleinere) binnenwater...


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 8 december 2012, 11:55:50
Op zich is het wel goed dat deze discussie nu ontstaat. Aangezien ik het geheel eens ben met Joost. Veiligheidsregio,s doeken nog steeds met het grootste gemak duikteams op, en de waterhulpverlening heeft op dit ogenblik een zeer lage prioriteit. Simpelweg omdat ze nu drukker zijn met bezuinigen.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #6 Gepost op: 8 december 2012, 12:18:47
"er is in dit land zoveel water" is een terechte constatering. Maar dat is toch eerder een reden om je mogelijkheden op af te stemmen, dan om maar niets te doen?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #7 Gepost op: 8 december 2012, 12:32:33
"er is in dit land zoveel water" is een terechte constatering. Maar dat is toch eerder een reden om je mogelijkheden op af te stemmen, dan om maar niets te doen?
Nou, er wordt wel "iets" gedaan. Maar de prioriteiten hè. :-\


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #8 Gepost op: 8 december 2012, 14:30:25
Voor de duidelijkheid: we hebben het hier over het 'niet Kustwacht' gebied dus de kleinere binnenwateren.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #9 Gepost op: 10 december 2012, 00:14:00
Het is een beetje sneu te horen dat iemand op 16 roept naar de kustwacht dat zijn jachtje stuurloos rond dobbert op het Amsterdam Rijnkanaal. Het is ons gebied niet mijnheer, ik weet ook niet wat ik daar naar toe moet sturen, ik zal de politie voor u bellen.
Ja, en dan? En als er een keer wat groots gebeurt heb ik het idee dat alleen RWS een beetje idee heeft wat er moet gebeuren en wat er nodig is.

Vind dat wel een mooi voorbeeld, op het A'dam-Rijnkanaal worden de schepen inderdaad alsmaar groter, maar je ziet er ook nog genoeg pleziervaart en ander klein spul. Het kanaal zelf is letterlijk een 'bak' met hoge damwanden en heel veel steil talud. Vanaf de kant begin je daar gewoon niks: als je al met een voertuig bij de waterkant kunt komen, valt er eigenlijk niet of nauwelijks te traileren. Daarnaast loopt het kanaal door tientallen gemeenten en meerdere veiligheidsregio's. En bij Tiel ligt 1 RWS-boot, aan de buitenkant van de sluis.

Als je daar een aanvaring krijgt, ben je volgens mij echt aangewezen op passantenhulpverlening....  :-X
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch