Rampenbestrijding binnenvaart: "te veel planfixatie"

Auteur Topic: Rampenbestrijding binnenvaart: "te veel planfixatie"  (gelezen 3588 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Reactie #10 Gepost op: 10 december 2012, 13:33:53
Een beetje in de lijn van deze berichtgeving :
http://www.schuttevaer.nl/nieuws/havens-en-vaarwegen/nid18346-brandweer-wil-eigen-blusboot-op-rijn-schelde.html

Ik las dit verhaal in de Schuttevaer en het geeft aan hoezeer er binnen hulpverlenend Nederland een kantoorcultuur heerst.
Totaal geen sjoege van de praktijk en dan durft men dit besluit te nemen. Terwijl ik met zekerheid durf te zeggen dat de hulpverlening slechter wordt om maar te zwijgen over de kosten.
Men denkt alles op papier uit en vergeet de praktijk.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #11 Gepost op: 11 december 2012, 00:51:39
vooral ook omdat andere veiligheidsregio's juist aan het nadenken zijn over uitbesteding aan derden....  8)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #12 Gepost op: 11 december 2012, 16:44:48
Een beetje in de lijn van deze berichtgeving :
http://www.schuttevaer.nl/nieuws/havens-en-vaarwegen/nid18346-brandweer-wil-eigen-blusboot-op-rijn-schelde.html

Ik las dit verhaal in de Schuttevaer en het geeft aan hoezeer er binnen hulpverlenend Nederland een kantoorcultuur heerst.
Totaal geen sjoege van de praktijk en dan durft men dit besluit te nemen. Terwijl ik met zekerheid durf te zeggen dat de hulpverlening slechter wordt om maar te zwijgen over de kosten.
Men denkt alles op papier uit en vergeet de praktijk.
inderdaad een onbegrijpelijke actie. Het bedrijf BST doet al 25jaar tot volle tevredenheid het reddingswerk en bluswerk in dat gebied. Heeft daar zelfs in geinvesteerd. Dan kan ik me goed voorstellen dat dit bedrijf de nodige bedenkingen heeft, en al helemaal niet blij is.

En waarom deze extra kosten voor de veiligheidsregio? Er zullen boten aangeschaft moeten worden, personeel opgeleidt moeten worden. Dat gaat ook allemaal niet kostenloos. Onverkoopbaar.....


Lichtboei

  • nautisch verkeersmanagement
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
Reactie #13 Gepost op: 12 december 2012, 19:50:43
'Onverkoopbaar'

Ik ben er dan ook vast van overtuigd, dat deze Veiligheidsregio straks teruggefloten wordt vanuit het Ministerie.
invulling van mens en materiaal binnen een Veiligheidsregio gebeurt op basis van kans / risicoanalyse & aantal gebuerde incidenten over een bepaalde periode.
Op basis van deze insteek , wordt er zelfs al over gedacht op 1 van de 3 aanwezige brandweerboten op de Waal 'af te schaffen''.
Wanneer je als woordvoerder van de brandweer 'doodleuk' kan zeggen tegen de krant, dat je van plan bent om 3 brandweerboten aan te schaffen, heb je het over een investering van minimaal 15 miljoen, met daarbij minimaal 1 miljoen aan kosten voor operationeel beheer en onderhoud / opleiding personeel.
Die kosten komen dan voor rekening van de deelnemende 29 gemeenten,dus hebben die een leuke stijging van de gemeentelijke klasten in het vooruitzicht.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #14 Gepost op: 12 december 2012, 23:15:57
'Onverkoopbaar'

Ik ben er dan ook vast van overtuigd, dat deze Veiligheidsregio straks teruggefloten wordt vanuit het Ministerie.
invulling van mens en materiaal binnen een Veiligheidsregio gebeurt op basis van kans / risicoanalyse & aantal gebuerde incidenten over een bepaalde periode.
Op basis van deze insteek , wordt er zelfs al over gedacht op 1 van de 3 aanwezige brandweerboten op de Waal 'af te schaffen''.
Wanneer je als woordvoerder van de brandweer 'doodleuk' kan zeggen tegen de krant, dat je van plan bent om 3 brandweerboten aan te schaffen, heb je het over een investering van minimaal 15 miljoen, met daarbij minimaal 1 miljoen aan kosten voor operationeel beheer en onderhoud / opleiding personeel.
Die kosten komen dan voor rekening van de deelnemende 29 gemeenten,dus hebben die een leuke stijging van de gemeentelijke klasten in het vooruitzicht.

ja, onverkoopbaar en stijging van lasten voor de gemeenten, maar hooguit die laatste kunnen de VR terugfluiten. Ministerie kan een VR niet verbieden om boten te kopen. Waarschijnlijk zullen ze het zelfs toejuichen, want dat is ook wat op de Waal gebeurt: daar worden geen boten 'afgeschaft': de huidige boten zijn gekocht door het ministerie, zijn aan vervanging, maar het ministerie wil dat de omliggende VR dat zelf gaan betalen!
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch