Precies, de bekwaam maakt bevoegd, behalve bij de KNRM. Daar gaat alles onder de vlag van de radio medische dienst, en dan nog kunnen de zuurstofstes niet meer dan 4 l /min geven. Een "beetje zuurstof" dus.
Er komen steeds meer "kusthulpverleningvoertuigen" met een wezenllijk andere insteek als de reddingsbrigades.
Alleen het vervoer zonder voldoende eerste hulp kennis daar zet ik mijn vraagtekens bij. Als je dan professionele hulp gaat halen ben je eigenlijk meer strandtaxi.
Henk
Maar dat is de insteek van de KNRM. Geen extra opleidingen, maar alles afdragen qua verantwoording naar de Radio Medische Dienst. Maar hierin laten zij mi een grove steek vallen tijdens een strandhulpverlening. Geen verantwoording dragen is ook een manier om jezelf niet te hoeven te certificeren.
[quote vanaf de site van de KNRM].
Deze trucks worden tweedehands gekocht en aangepast voor het gebruik bij de KNRM. De achteropbouw wordt geschikt gemaakt voor personenvervoer en ambulancetaken op het strand.
Voor het uitvoeren van ambulance taken moet een voertuig dan aan inrichtings- en voertuigeisen voldoen. Helaas voldoen de Unimog's en Ginaf's 'van de KNRM hier niet aan, overigens van de reddingsbrigades ook niet, maar zij verwoorden het in elk geval beter.
Maar wat willen we ondertussen alles rijksgoedgekeurd of gecertificeerd hebben, de voertuigen, opleidingen, het beroep strandwacht? Laten we dan ook eerst eens kijken wat de kerntaken van een All-round strandwacht is, dan hebben we al meer dan één discussiepunt gevonden.
In mijn ogen maakt het niet uit hoe men het verandert, maar de opleidingen van RN KNBRD moeten veranderd worden. We hebben hier op dit en andere forums regelmatig aangegeven dat de huidige opleiding niet voldoende zijn voor de all-round strandwacht en moet elke impuls tot verbetering van de opleiding aangegrepen worden.
Recent een discussie gehad met een GHOR medewerker die zegt dat hij liever geld spandeert aan een extra TAS bemanning ten behoeve van de strandbewaking dat het geld in een bodemloze put te gooien die reddingsbrigade heet. Immers is de reddingsbrigade volgens hem de zwakste schakel in de hulpverlening met allemaal eigen lokale reglementen en inzichten, waarbij de lokale reddingsbrigade-bestuursleden hun vereniging besturen naar eigen ego-beheer.
In zijn ogen dan liever een vaste betaalde strandwacht geheel volgens de Leidraad waterongevallen, inclusief de opleiding en training modules. Hierin kan de vrijwilliger rustig bij instappen en is er een minimale standaard gewaarborgd. Aldus . . . . . .
Misschien is de constructie helemaal niet zo gek.