Veel mis bij slachtofferregistratie

Auteur Topic: Veel mis bij slachtofferregistratie  (gelezen 24844 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 3 juli 2007, 17:23:30
http://www.telegraaf.nl/binnenland/66790601/Slachtoffers_ramp_makkelijker_te_traceren.html?p=3,1

di 3 jul 2007, 15:23  

Slachtoffers ramp makkelijker te traceren

ZWOLLE - Gemeenten kunnen voortaan slachtoffers van rampen makkelijker registreren en terugzoeken. Een registratiesysteem dat al succesvol werd toegepast door het Rode Kruis is voortaan ook toegankelijk voor gemeenten.
 
Het 'verwanteninformatiesysteem' is dinsdag gepresenteerd in Zwolle. Het Nederlandse Rode Kruis heeft bij rampen de taak om familieleden te informeren. Gemeenten kunnen gegevens van hulpdiensten nu koppelen aan onder meer de gemeentelijke basisadministratie om de verwanten sneller te achterhalen.

„Zo kan het van groot belang zijn om bij een ramp in een wijk bijvoorbeeld te weten wie er wonen. Met dit systeem is sneller relevante informatie aanwezig”, aldus een woordvoerder van het Nederlandse Rode Kruis. Ook het al bestaande 'slachtoffer volgsysteem', waarbij gewonden in ziekenhuizen worden geregistreerd, kan aan het systeem worden gekoppeld. „Het grootste deel van de slachtoffers van rampen komt echter nooit in een ziekenhuis, maar wordt ter plaatse of elders tijdelijk opgevangen. Voor mensen op zoek naar familieleden die mogelijk getroffen zijn, is het bijzonder vervelend als ze die niet kunnen traceren.”

Het systeem is in Zwolle gepresenteerd omdat deze gemeente als enige tijdens de storm op 18 januari slachtoffers registreerde volgens de draaiboeken voor rampenbestrijding. Uiteindelijk gaan 274 gemeenten over op deze wijze van slachtofferregistratie.




Ferrari_F50

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 3 juli 2007, 17:25:17
Op 3 Oktober, wordt er tbv dit systeem een grote oefening in de regio Rotterdam-Rijnmond gehouden/


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #2 Gepost op: 3 juli 2007, 21:59:46
Ook het al bestaande 'slachtoffer volgsysteem', waarbij gewonden in ziekenhuizen worden geregistreerd, kan aan het systeem worden gekoppeld.

Mag hopen dat ze die wel waterdicht hebben gemaakt.  ;) Slachtoffers (waaronder ik) werden tijdens een oefening gewoon met elkaar verwisseld.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #3 Gepost op: 10 juli 2007, 09:08:43
Typisch, dat het in Zwolle gepresenteerd wordt als "nieuw" (of dat de Telegraaf het zo interpreteert), maar het systeem bestaat al een paar jaar...

Het probleem is alleen dat iedere gemeente of andere organisatie apart een "abonnement" moet kopen, en wordt het niet centraal vanuit BZK of VWS wordt ingevoerd.
Zo zit dit systeem, gebaseerd op een netwerk, mogelijk lange tijd nog vol losse eindjes. Want een gemeente (al dan niet individueel of op regionaal niveau) kan wel een abonnement nemen, maar de ziekenhuizen e.d. moeten ook nog mee willen (en financieel kunnen) meedoen.

Een ander probleem is dat voor dit systeem een koppeling nodig is voor het GBA (bevolkingsregister), en niet alle gemeenten werken met hetzelfde GBA-systeem...

Voor wat meer info: http://www.rodekruis.nl/content.jsp?objectid=397


Tjin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 60
Reactie #4 Gepost op: 11 februari 2008, 12:24:50
Hallo iedereen,

I.v.m. met mijn afstuderen ben ik bezig met het schrijven van een scriptie over het proces slachtofferregistratie. Hierbij zoek ik meer informatie over dit proces. Ik heb bijvoorbeeld al de rapporten van de nieuwjaarsbrand en de vuurwerkramp al gelezen, de rampenplannen in mijn regio, evaluatie van oefeningen in mijn regio en wat andere algemene teksten. Het leidraad CRIB is nog wat lastig te vinden…

Ik wil voor mijn scriptie het samenspel van de verschillende registratieprocessen van de gemeente, politie en de GHOR in beeld brengen. Hoe dit met elkaar samenwerkt of juist elkaar (kan) frustreren. Tevens wil ik kijken naar er om moet worden gegaan met informele/spontane registratie van slachtoffers. Bij de nieuwjaarsbrand werd de registratie bij een eerste opvang bijvoorbeeld gedaan door een brandweerman en een ober. Dat levert natuurlijk veel nieuw vraagstukken, over privacy wetgeving, status van een dergelijke lijst, etc.

Hebben jullie nog tips over bestaande literatuur, middelen, procedures, etc?


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #5 Gepost op: 12 februari 2008, 15:48:07
Misschien kun je bij het Nederlanse Rode Kruis informatie krijgen over hun taak in dit alles, Zij voorzien bij grote calamiteiten namelijk in O&V-ers, mensen die de opvang van de niet- en lichtgewonde slachtoffers doen. ook kunnen zij je vertellen over de Sigma-teams die assisterend werk doen in de gele tak bij rampen en calamiteiten. Ook hebben gemeenten vaak een taak in de opvang van slachtoffers.
hoop dat je hier iets aan hebt
golly
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #6 Gepost op: 12 februari 2008, 16:02:27
In het SIGMA handboek van Delta staat een uitgebreid hoofdstuk over het triagesysteem en gewondenkaarten.
Samen sterk in de hulpverlening!


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #7 Gepost op: 3 maart 2011, 11:58:05
Het Traumacentrum Zwolle organiseerde op 15 februari jl. voor de derde keer RAMPmeester.nu. Dit is een bijeenkomst voor functionarissen die betrokken zijn bij de voorbereiding en/of uitvoering van opvang van slachtoffers na een grote calamiteit of ramp. Deze keer was het onderwerp Registratie. Uit rapporten van de poldercrash en andere rampen is gebleken dat registratie een terugkerend punt is dat verbeterd kan worden. Sophia Vreugdenhil en Petra Metzelaar van GHOR Kennemerland deelden op de bijeenkomst hun ervaringen rondom slachtofferregistratie tijdens de poldercrash. Vervolgens nam Prof. Dr. Ira Helsloot, lid van de projectgroep slachtoffervolgsystematiek (SVS), de deelnemers mee in zijn visie op slachtofferregistratie. Aan het eind van de dag werd duidelijk dat in een rampensituatie je van elkaar moet weten waarom gegevens worden opgevraagd en wie dat doet. Ook kwam duidelijk naar voren dat de werkzaamheden tijdens een ramp niet moeten afwijken van de dagelijkse gang van zaken. Voor meer inhoudelijke informatie over deze dag kunt u de presentatie van Prof. Dr. Ira Helsloot en een kort verslag van deze bijeenkomst downloaden.
www.ghor.nl


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #8 Gepost op: 24 november 2012, 02:05:30
Veiligheidsberaad: ‘informeren van verwanten na rampen voortaan landelijk regelen’  

http://www.rbenw.nl/oov-algemeen/1923-verwanten-van-niet-zelfredzame-slachtoffers-sneller-geinformeerd
vrijdag 23 november 2012 15:23  

Uit evaluaties van Nederlandse crisissituaties en rampen van de afgelopen tien jaar komt naar voren dat de snelheid waarmee verwanten van slachtoffers geïnformeerd worden, moet verbeteren. Voor verwanten van slachtoffers telt elke minuut, elk uur. Vanuit dit besef streven alle professionele hulpverleners er naar sneller informatie over familieleden te geven die (mogelijk) betrokken zijn bij een crisis. Het Veiligheidsberaad, waarin alle voorzitters van de 25 veiligheidsregio’s zijn vertegenwoordigd, heeft vandaag het besluit genomen over de implementatie van een slachtofferinformatie systematiek (SIS).
  
Landelijke oplossing is keuze voor opbouw van kennis en expertise
De keuze houdt in dat er één centraal telefoonnummer en website komt voor het zoeken naar informatie over familieleden die mogelijk betrokken zijn bij een ramp. Het Veiligheidsberaad heeft gekozen voor een landelijke oplossing, waarbij er één front- en één backoffice komt voor heel Nederland. Het argument van opbouwen en behouden van kennis en ervaring bij het informeren van verwanten is daarbij doorslaggevend geweest, naast de verwachte financiële voordelen van de landelijke organisatie.
 
Burgers laten zelf weten dat ze het goed maken
De nieuwe systematiek is gebaseerd op een aantal uitgangspunten. Een van de belangrijkste is een grotere zelfredzaamheid van burgers bij crisissituaties in Nederland. Het beeld dat nu naar voren komt bij crises is dat de slachtoffers die licht- of niet gewond zijn, snel zelf contact zoeken met familie en verwanten via hun mobiele telefoon en social media. Deze ontwikkeling biedt ruimte voor tijdwinst. De focus van de professionele hulpverlening verschuift in de acute fase van een crisis naar de zwaargewonde, niet-zelfredzame slachtoffers. Het wordt daardoor eenvoudiger om de informatie compleet te krijgen. Verwanten kunnen dan sneller worden geïnformeerd. Gemeenten roepen zelfredzame mensen op zichzelf te registreren, bijvoorbeeld om benaderd te worden voor nazorg en te ondersteunen bij het opsporingsonderzoek van de politie.
 
Gevolg voor veel gemeenten: geen eigen systeem slachtofferregistratie
Door de landelijke implementatie van SIS hoeven niet alle gemeenten zelf een voorziening te hebben voor slachtofferregistratie bij crises. De gemeenten blijven wel verantwoordelijk voor de slachtofferregistratie en verwanteninformatie bij crises en passen daar hun crisisorganisatie voor aan op SIS.
 
SIS is een gezamenlijk project van de gemeenten, GHOR en Politie. Onder de noemer SIS hebben deze partijen afspraken gemaakt over de uitwisseling van slachtofferinformatie en de daarbij horende taakverdeling en communicatieprocessen tijdens en na een ramp op nationale bodem. Nu duidelijk is hoe de systematiek wordt geïmplementeerd, volgt de fase waarin de organisatie van SIS vormt krijgt.
Samen sterk in de hulpverlening!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 9 december 2012, 19:43:30
Veel mis bij slachtofferregistratie


De hulpdiensten in Nederland zijn niet goed voorbereid op grote ongevallen en rampen. Het komt nog steeds voor dat hulpverleners niet weten waar slachtoffers zijn en dat gewonden naar het verkeerde ziekenhuis worden gebracht.


Dat meldt de NOS op basis van de nog niet gepubliceerde conclusies in een rapport van de Inspectie Veiligheid en Justitie en de Inspectie voor de Gezondheidszorg. Het rapport verschijnt dinsdag. De inspecties willen dat de veiligheidsregio's de slachtofferregistratie verbeteren.

De inspecties onderzochten het treinongeluk in Amsterdam. Daarbij vielen in april ruim honderd gewonden en een dode. De registratie van slachtoffers en de verdeling over de ziekenhuizen was geïmproviseerd en ongestructureerd, concluderen de onderzoekers. Ook bij de vuurwerkramp in Enschede in 2000 wisten hulpverleners niet van elkaar wat ze deden.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/21143669/__Hulpverleners_onvoorbereid__.html