Veiligheidsberaad: ‘informeren van verwanten na rampen voortaan landelijk regelen’ http://www.rbenw.nl/oov-algemeen/1923-verwanten-van-niet-zelfredzame-slachtoffers-sneller-geinformeerdvrijdag 23 november 2012 15:23
Uit evaluaties van Nederlandse crisissituaties en rampen van de afgelopen tien jaar komt naar voren dat de snelheid waarmee verwanten van slachtoffers geïnformeerd worden, moet verbeteren. Voor verwanten van slachtoffers telt elke minuut, elk uur. Vanuit dit besef streven alle professionele hulpverleners er naar sneller informatie over familieleden te geven die (mogelijk) betrokken zijn bij een crisis. Het Veiligheidsberaad, waarin alle voorzitters van de 25 veiligheidsregio’s zijn vertegenwoordigd, heeft vandaag het besluit genomen over de implementatie van een slachtofferinformatie systematiek (SIS).
Landelijke oplossing is keuze voor opbouw van kennis en expertise
De keuze houdt in dat er één centraal telefoonnummer en website komt voor het zoeken naar informatie over familieleden die mogelijk betrokken zijn bij een ramp. Het Veiligheidsberaad heeft gekozen voor een landelijke oplossing, waarbij er één front- en één backoffice komt voor heel Nederland. Het argument van opbouwen en behouden van kennis en ervaring bij het informeren van verwanten is daarbij doorslaggevend geweest, naast de verwachte financiële voordelen van de landelijke organisatie.
Burgers laten zelf weten dat ze het goed maken
De nieuwe systematiek is gebaseerd op een aantal uitgangspunten. Een van de belangrijkste is een grotere zelfredzaamheid van burgers bij crisissituaties in Nederland. Het beeld dat nu naar voren komt bij crises is dat de slachtoffers die licht- of niet gewond zijn, snel zelf contact zoeken met familie en verwanten via hun mobiele telefoon en social media. Deze ontwikkeling biedt ruimte voor tijdwinst. De focus van de professionele hulpverlening verschuift in de acute fase van een crisis naar de zwaargewonde, niet-zelfredzame slachtoffers. Het wordt daardoor eenvoudiger om de informatie compleet te krijgen. Verwanten kunnen dan sneller worden geïnformeerd. Gemeenten roepen zelfredzame mensen op zichzelf te registreren, bijvoorbeeld om benaderd te worden voor nazorg en te ondersteunen bij het opsporingsonderzoek van de politie.
Gevolg voor veel gemeenten: geen eigen systeem slachtofferregistratie
Door de landelijke implementatie van SIS hoeven niet alle gemeenten zelf een voorziening te hebben voor slachtofferregistratie bij crises. De gemeenten blijven wel verantwoordelijk voor de slachtofferregistratie en verwanteninformatie bij crises en passen daar hun crisisorganisatie voor aan op SIS.
SIS is een gezamenlijk project van de gemeenten, GHOR en Politie. Onder de noemer SIS hebben deze partijen afspraken gemaakt over de uitwisseling van slachtofferinformatie en de daarbij horende taakverdeling en communicatieprocessen tijdens en na een ramp op nationale bodem. Nu duidelijk is hoe de systematiek wordt geïmplementeerd, volgt de fase waarin de organisatie van SIS vormt krijgt.