Een aardig verslag van de vrijwilligers op de KNRM reddingboot van IJmuiden:Verslag Ocean Victory vanaf reddingboot Koos van MesselIJmuiden, 9 december 2012
Bijna stranding Ocean VictoryZondagavond 9 december om tien over acht ging het alarm voor de bemanning van de IJmuider reddingsboot Koos van Messel. De aankondiging van een lange, spannende nacht, strandt de Ocean Victory of kunnen we het met de gezamenlijke beschikbare middelen voor stranding behoeden? De inbreng van de Koos van Messel was één van de noodzakelijke factoren om een stranding te voorkomen.
Het weer was slecht, stormachtige wind uit het Noordwesten en dit verslechterde gedurende de nacht. Omstandigheden die het werk op zee risicovol maken en waarbij je dus goed op je tellen moet passen. Het waren de weeromstandigheden die ervoor zorgden dat de ene na de andere sleepboot haar werkzaamheden moest staken, omdat ze zelf met moeilijkheden te kampen kregen.
De melding was, dat een schip onbestuurbaar was geworden, nadat deze over een vaarweg markeringsboei was gevaren. De boei zat vast in de schroef van het schip, zodat de motor niet meer kon worden gebruikt en het schip op de wind richting kust verdaagde.
Aangekomen bij het probleemschip, dat toen ongeveer 7 kilometer uit de kust lag, was de sleepboot Simson net bezig een sleepverbinding te maken. Een dunne voorlooplijn, waarmee de uiteindelijke, zware sleeptros wordt overgehiewd was al overgebracht, maar toen er spanning van deze lijn werd gehaald om het voor de Ocean Victory makkelijker te maken om de sleeplijn naar zich toe te halen, eindigde dit met de sleeplijn in één van de schroeven van de sleper, zodat de Simson zijn hulp moest staken.
De volgende, die een poging waagde en een sleepverbinding wist te maken, was de sleepboot Hercules, maar nadat deze spanning op de draad had gezet en de Ocean Victory de ankers had opgehiewd, brak de sleeplijn en verdaagde de Ocean Victory van zeven kilometer naar zo’n vier kilometer uit de kust, waar zijn ondertussen weer neergelaten ankers krabten en het lege schip nog steeds langzaam richting kust verdaagde. Haast was geboden, een stranding was nabij.
De volgende poging werd ondernomen door de Kustwachtsleper Ievoli Black, maar vanwege de nog steeds verslechterende omstandigheden, lukte het niet om een verbinding over te brengen. Vervolgens werd geprobeerd met behulp van de aanwezige kustwacht helikopter de verbinding te maken, maar voordat de heli de lijn kon oppikken, verdaagde deze, door het slechte weer, in de schroef van de Ievoly Black.
Al die tijd verdaagde de Ocean Victory dichter onder de wal, maar op ongeveer drie kilometer uit de kust kregen de ankers grip. Hiermee werd kostbare tijd gewonnen en kon een nieuwe poging tot het maken van een sleepverbinding worden ondernomen.
Deze werd uitgevoerd door de sleepboot Triton, maar ook zij moest haar poging om verbinding te maken afbreken, vanwege de heersende weersomstandigheden in combinatie met de uitstaande ankerkettingen van de Ocean Victory. Het was voor de Triton niet mogelijk een sleepverbinding tot stand te brengen.
Op dit moment heeft de IJmuider reddingboot Koos van Messel aangeboden om te assisteren bij het maken van de benodigde verbinding.
Conform het eerdere probleemschip Aztec Maiden, welke eerder dit jaar bij Wijk aan zee strandde, werd een schietlijn over dek geschoten en vervolgens werd met deze lijn een verbinding tussen schip en sleper gemaakt. Helaas kwam deze lijn even later in de ankerketting verward te zitten, zodat ook deze poging op niets uitliep.
Een tweede poging werd ondernomen en in overleg met de Ocean Victory werd daar een lijn aan dek uitgerold, die wij vervolgens oppikten. Hiertoe moest de Koos van Messel langszij de Ocean Victory komen. Klein detail, de golven waren inmiddels gegroeid tot een hoogte van 5 meter. Er zat dus het nodige risico aan deze onderneming.
Gelukkig werkte dit allemaal goed uit en nadat de lijn was overgevaren naar de Triton, waar de Koos van Messel ook weer heel dicht in de buurt moest komen, was er weer en lijnverbinding tot stand gebracht.
Er was dus weer een verbinding. Helaas was ook deze van korte duur en na een kwartier weer ter ziele, zodat de operatie opnieuw moest worden uitgevoerd.
Na deze derde poging lukte het weer om een sleepverbinding tot stand te brengen. Hoog tijd, want inmiddels krabten de ankers van de Ocean Victory weer en de kust kwam angstvallig dichtbij.
Maar goed, driemaal is scheepsrecht en nu dus ook, want de Triton ligt voor de Ocean Victory, dus Viktorie! De wijs geworden kapitein van de Ocean Victory verzocht de sleepboot om zijn schip in positie te houden en niet dieper in zee te brengen. Als de sleeplijn weer zou breken, zou een stranding onontkoombaar zijn. Het wachten is nu op beter weer zodat de Ocean Victory naar veilige haven kan worden gesleept.
De Koos van Messel heeft het schroefraam van de Ocean Victory geïnspecteerd en daarbij geconstateerd dat de boei, die er eerder duidelijk inzat, nu was verdwenen. Wel lag de ketting nog over de as van de schroef. Dat wij dit konden zien, zegt iets over de omstandigheden, omdat de schroefas redelijk diep onder water zit en normaal gesproken niet boven het water oppervlak uitkomt.
Omdat de situatie nu stabiel was, kon de Koos van Messel nu, rond twee uur in de nacht, terug naar de haven, zodat de bemanning kon rusten. De meesten van deze vrijwilligers moesten de komende dag gewoon weer aan het werk.
Het is vrijwel zeker is dat zonder de, weliswaar bescheiden, inbreng van de Koos van Messel, de Ocean Victory was gestrand! dat geeft de bemanning natuurlijk een goed gevoel. Daar doe je het voor.
Wij hopen en gaan ervan uit dat de Ocean Victory als de omstandigheden het weer toelaten, veilig naar de haven kan worden gesleept. De Koos van Messel ligt klaar voor een nieuwe inzet.
www.knrm.nl