Promotiefilm "Veilig binnentreden"

Auteur Topic: Promotiefilm "Veilig binnentreden"  (gelezen 8421 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Gepost op: 10 december 2012, 13:44:33
Promotiefilm Veilig binnentreden.mp4
Promotiefilm Veilig binnentreden.mp4
veiligheidsregiorrˇ
Gepubliceerd op 10 dec 2012
In het voorjaar van 2013 verschijnt de landelijke productie 'Veilig binnentreden'
voor brandweer Nederland. Maak alvast kennis met de acteurs, instructeurs begeleiders en producenten.

Samen sterk in de hulpverlening!

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 10 december 2012, 16:39:57
Prachtige film, maar ik heb deze deurprocedure heel anders geleerd. ::)
Een poeier water tegen de dichte deur, om te kijken of deze snel opdroogt ivm hitte binnen.
Je telt tot 3, en je maatje doet de deur 15cm open, straalpijp naar binnen, 3 shots water en deur weer dicht. Er is nooit geleert om vol in de deuropening te gaan zitten, dan zit je eerste rang om een eventuele flash-over over je heen te krijgen met alle gevolgen van dien.
Goed dat er instructiefilms worden gemaakt, maar doe het wel goed. ::)

pm2008

• BHV / Manschap B / Plotter / chauffeur
  • Forum gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 10 december 2012, 17:15:35
Peter71, geheel mijn idee :-\

laksappie

• Manschap A
  • Forum gebruiker
  • brandweervollenhove.nl
Reactie #3 Gepost op: 11 december 2012, 16:47:33
Wij hebben bijscholing gehad in de deurprocedure en hebben het ongeveer op deze manier geleerd.

Eerst rook?? zoja deurprocedure nieuwe versie.
 1 shot bovenhoek schanierzijde
 2 shot in bovenhoek klinkzijde
 3 deur open
 4 shot naar binnen in de rooklaag
 5 deur dicht.

Dit aantal keren herhalen tot je ziet dat het minder aan het pulseren is.
dan doe je stappen tot en met 4 en houd de deur iets langer open om de situatie te kunnen bekijken.

Geen rook de (normale) deurprocedure.

Bij een trappenopgang
 1 temp.check.
 2 warmte ja rookgaskoeling en ondertusssen doorstoten naar boven.

2 warmte nee opstoten naar boven en goed blijven anticiperen.

Niet meer het trede tellen en trede schoonvegen terwijl er vrij zicht is, tijdsbeparing.

Nou dacht dat ik het wel redelijk uitgelegd heb hoe wij het proberen te doen.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 11 december 2012, 16:58:08
Wij hebben bijscholing gehad in de deurprocedure en hebben het ongeveer op deze manier geleerd.

Eerst rook?? zoja deurprocedure nieuwe versie.
 1 shot bovenhoek schanierzijde
 2 shot in bovenhoek klinkzijde
 3 deur open
 4 shot naar binnen in de rooklaag
 5 deur dicht.

Dit aantal keren herhalen tot je ziet dat het minder aan het pulseren is.
dan doe je stappen tot en met 4 en houd de deur iets langer open om de situatie te kunnen bekijken.

Geen rook de (normale) deurprocedure.

Bij een trappenopgang
 1 temp.check.
 2 warmte ja rookgaskoeling en ondertusssen doorstoten naar boven.

2 warmte nee opstoten naar boven en goed blijven anticiperen.

Niet meer het trede tellen en trede schoonvegen terwijl er vrij zicht is, tijdsbeparing.

Nou dacht dat ik het wel redelijk uitgelegd heb hoe wij het proberen te doen.
En hoever doen jullie de deur open bij de eerste uitleg met rook en hitte? Jullie gaan toch niet zoals in het filmpje in de deuropening zitten?

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 12 december 2012, 09:20:30
En hoever doen jullie de deur open bij de eerste uitleg met rook en hitte? Jullie gaan toch niet zoals in het filmpje in de deuropening zitten?

Ik heb de toegevoegde waarde van het midden in de deuropening zitten ook nog niet ontdekt. Eén van de eerste dingen die altijd benadrukt worden bij de brandweer is dat je zo laag mogelijk én zo beschut mogelijk gaat zitten. Zoals je eerder al aangaf: deze deurprocedure is om een flash-over te voorkomen of tenminste terug te kunnen dringen. Mocht je die flash-over dan toch over je pet krijgen dan zou ik me betere plekken voor kunnen stellen dan waar de brandweerman in het filmpje zit.

Daarbij komt nog: ieder mens heeft een bepaalde schrikreactie als er iets onverwachts gebeurt. Ik kan me zomaar voorstellen dat nummer 2 uit een reflex de deur probeert dicht te smijten als de flash-over eraan komt, om zo de vlammen tegen te kunnen houden. Ongelukkige bijkomstigheid is wel dat de nummer 1 dan niet zo best meer naar buiten zal kunnen komen en het eventjes heel heet zal krijgen.
Kortom: gewoon de deur een klein stukje open, van achter de muur shotjes naar binnen en blijven herhalen tot de situatie veilig is. Op deze manier is de vluchtweg gegarandeerd (alleen naar achteren vallen) en zit je niet midden in de vuurzee bij een flash-over.
Zonde dat het NIFV niet gelijk het goede voorbeeld heeft gegeven inderdaad...... :-X
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

Bweer

• Forum gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 12 december 2012, 09:56:46
Als ik e.e.a. zo lees, eerst shot linkerbovenhoek, dan shot rechterbovenhoek, dan kan ik mij toch niet aan de indruk ontrekken dat men een kunstje geleerd krijgt.

Als je rook naar buiten ziet komen, dan weet je dat er iets achter de deur zit. Wat is dan de meerwaarde om alsnog vanaf de buitenzijde tegen de deur aan de spuiten?

En dan shots naar binnen, wat is daar de meerwaarde van als je niet kijkt wat er achter de deur gebeurd?

Eerst shots en dan de deur dicht....., ook dat lijkt mij op een aangeleerd kunstje zonder dat men begrijpt waarom.

Anyway, ik laat mij graag overtuigen.

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 12 december 2012, 10:33:31
Als ik e.e.a. zo lees, eerst shot linkerbovenhoek, dan shot rechterbovenhoek, dan kan ik mij toch niet aan de indruk ontrekken dat men een kunstje geleerd krijgt.

Als je rook naar buiten ziet komen, dan weet je dat er iets achter de deur zit. Wat is dan de meerwaarde om alsnog vanaf de buitenzijde tegen de deur aan de spuiten?

En dan shots naar binnen, wat is daar de meerwaarde van als je niet kijkt wat er achter de deur gebeurd?

Eerst shots en dan de deur dicht....., ook dat lijkt mij op een aangeleerd kunstje zonder dat men begrijpt waarom.

Anyway, ik laat mij graag overtuigen.

De reden voor de shotjes in de bovenhoeken van de deur is om de hete rookgassen die naar buiten komen alvast te koelen. Op die manier houd je de hete rookgassen binnen en heb je al meteen het eerste verkoelende effect bereikt. Uiteraard is het zaak om achter de deur te kijken wat er gebeurt, maar dat kan prima door tijdens het geven van de shotjes naar binnen te kijken.

In de basis is het natuurlijk ook een kunstje (het heet niet voor niets deurprocedure), maar het gaat om de juiste toepassing ervan. Ofwel: shotjes geven, kijken, luisteren en voelen. Hoe is de rookontwikkeling binnen (vlammen in de rooklaag)? Hoor je het water op de grond kletteren? Is het bloedverziekend heet achter de deur? Als je deze 'parameters' op een juiste manier weet te interpreteren heb je gewoon een hele goede en veilige deurprocedure.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

Bweer

• Forum gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 12 december 2012, 10:48:07
De reden voor de shotjes in de bovenhoeken van de deur is om de hete rookgassen die naar buiten komen alvast te koelen. Op die manier houd je de hete rookgassen binnen en heb je al meteen het eerste verkoelende effect bereikt.

Twee vragen:

- Wat is de meerwaarde van het aan de buitenzijde koelen van rookgassen terwijl de buitenlucht deze gassen ook koelt?
- Hoe werkt de koeling van rookgassen door een deur van 40mm heen?

Brambd

• Senior gebruiker
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
Reactie #9 Gepost op: 12 december 2012, 10:48:10
Offtopic: zien wij op 2:50 een forumlid op dat stoeltje staan? Volgens mij wel, gezien deze post van bruin511  ;D :)