Politievoertuigen: Handmatig schakelen of automaat?

Auteur Topic: Politievoertuigen: Handmatig schakelen of automaat?  (gelezen 17570 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #10 Gepost op: 10 december 2012, 19:29:16
Als jij altijd geleerd hebt om te schakelen en dan opeens moet omschakelen naar een automaat geeft het al problemen. Zeker als jij tijdens het rijden in een wat hoger adrenaline niveau zit dan de gemiddelde chauffeur. Na een week heb je het wel afgeleerd, maar het probleem is dat als je verschillende types rijd dat je dan toch weer moet omschakelen. Zelf heb ik ook regelmatig een automaat gereden voor men werk, en dat is dan toch wel weer omschakelen als je het een tijdje niet gedaan hebt. En het zijn niet de hoge snelheden die het hem dan doen, meer de stadssnelheden waarbij je regelmatig moet stoppen. Dan wil je linkervoet soms meehelpen met het remmen  998765

Es tut mir leid maar dat zouden we dan rijbewijs-breed moeten trekken. Ik heb verschillende malen automaat gereden, waarvan de eerste maat enkele maanden na het behalen van mijn rijbewijs. ja het is anders, maar tegelijk was ik na 2 verkeerslichten het toch echt wel gewend. Heeft niks met adrenaline te maken, want ook burgers hebben dat wel eens ;)
Hobby Bobby eenheid Den Haag


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #11 Gepost op: 10 december 2012, 20:32:59
Het is makkelijker om de overstap naar automaat te maken als je nog vers lerende bent in het rijden (dus de eerste paar jaar na halen RBW) dan als je al 25 jaar een handgeschakeld gewent bent. Dan zal je ook na een paar kruisingen wennen, een goede spoedzitting kunnen rijden maar als je echt in een stresssituatie terecht komt val je terug in je instinct. Dat is niet alleen met autorijden maar ook met andere situaties zo.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #12 Gepost op: 10 december 2012, 20:57:48
Es tut mir leid maar dat zouden we dan rijbewijs-breed moeten trekken. Ik heb verschillende malen automaat gereden, waarvan de eerste maat enkele maanden na het behalen van mijn rijbewijs. ja het is anders, maar tegelijk was ik na 2 verkeerslichten het toch echt wel gewend. Heeft niks met adrenaline te maken, want ook burgers hebben dat wel eens ;)

Ach, ik heb in een paar maanden tijd al diverse collega's aan de sleutel zien trekken, terwijl de auto nog in D/S stond, auto's zien (weg) rollen, auto's in de D/S stand met de handrem er op. Het is gewoon raar dat er behoefte is aan bijscholing/omscholing en dat deze niet gegeven wordt. Korpsen als Zaanstreek Waterland hadden altijd al een extra rij-opleiding. Mensen die van de academie af kwamen (handgeschakeld, voorwielaandrijving) kregen een x-aantal uren les in een Mercedes (automaat en achterwielaandrijving).

Geloof mij, de eerste automaat-voertuigen gaan (relatief) even pieken in de schade's, puur door onwetendheid.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


HAPRPAA

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
  • Uiteindelijk pakken we je toch wel!
Reactie #13 Gepost op: 10 december 2012, 21:29:31
Ach, ik heb in een paar maanden tijd al diverse collega's aan de sleutel zien trekken, terwijl de auto nog in D/S stond, auto's zien (weg) rollen, auto's in de D/S stand met de handrem er op. Het is gewoon raar dat er behoefte is aan bijscholing/omscholing en dat deze niet gegeven wordt. Korpsen als Zaanstreek Waterland hadden altijd al een extra rij-opleiding. Mensen die van de academie af kwamen (handgeschakeld, voorwielaandrijving) kregen een x-aantal uren les in een Mercedes (automaat en achterwielaandrijving).

Geloof mij, de eerste automaat-voertuigen gaan (relatief) even pieken in de schade's, puur door onwetendheid.

Dat denk ik ook. De tijd zal het leren en laten we hopen dat er ooit geluisterd wordt naar de vraag en behoeftes van collega's.


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #14 Gepost op: 11 december 2012, 10:27:45
Groot verschil tussen automaat en schakel is het snel stoppen en snel uit de auto springen (achtervolging te voet, einde achtervolging etc). Schakelbak was dan makkelijk: koppeling intrappen tijdens het remmen, auto in de versnelling laten en sleutel er vast uithalen. Deur opengooien en als je bijna stilstaat kun je er zo uit springen.

Met de automaat is dat heel anders: je MOET afremmen tot stilstand, dan de auto in zijn P zetten, dan de sleutel er uit en dan kun je uit de auto stappen. Buitengewoon irritant. Kost belangrijke seconden die het verschil zijn tussen wel hebben of niet hebben.
Wout


HAPRPAA

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
  • Uiteindelijk pakken we je toch wel!
Reactie #15 Gepost op: 11 december 2012, 11:53:57
Groot verschil tussen automaat en schakel is het snel stoppen en snel uit de auto springen (achtervolging te voet, einde achtervolging etc). Schakelbak was dan makkelijk: koppeling intrappen tijdens het remmen, auto in de versnelling laten en sleutel er vast uithalen. Deur opengooien en als je bijna stilstaat kun je er zo uit springen.

Met de automaat is dat heel anders: je MOET afremmen tot stilstand, dan de auto in zijn P zetten, dan de sleutel er uit en dan kun je uit de auto stappen. Buitengewoon irritant. Kost belangrijke seconden die het verschil zijn tussen wel hebben of niet hebben.

Ook dat is waar. Maar tijdens een achtervolging laat ik de sleutel gewoon in de auto zitten.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #16 Gepost op: 11 december 2012, 12:22:39
Groot verschil tussen automaat en schakel is het snel stoppen en snel uit de auto springen (achtervolging te voet, einde achtervolging etc). Schakelbak was dan makkelijk: koppeling intrappen tijdens het remmen, auto in de versnelling laten en sleutel er vast uithalen. Deur opengooien en als je bijna stilstaat kun je er zo uit springen.

Met de automaat is dat heel anders: je MOET afremmen tot stilstand, dan de auto in zijn P zetten, dan de sleutel er uit en dan kun je uit de auto stappen. Buitengewoon irritant. Kost belangrijke seconden die het verschil zijn tussen wel hebben of niet hebben.

En je gordel los doen, anders heb je de auto op je nek hangen. (loopt een beetje zwaar)  ;D
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #17 Gepost op: 11 december 2012, 12:36:59
Ook dat is waar. Maar tijdens een achtervolging laat ik de sleutel gewoon in de auto zitten.
....en ondertussen gaat een ander er met jou flikkenautoke vandoor of niet???  ;D


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #18 Gepost op: 11 december 2012, 19:23:05
Dat kan maar dat gebeurt nooit.
@Kaasje. Jouw opmerking is te kort door de bocht. Wat andere hier al zeggen.. Rijden in een schakelbak is voor de meesten na jaren gewenning een automatisme geworden. Als je van de ene op de andere dag in een automaat rijdt kun je uit automatisme op een koppeling trappen die er niet is... dat kan gebeuren dat is menselijk.
Evenals het(rij) technische aspect die voor eerstgebruikers vaak niet bekend zijn. bv auto volledig stil zetten alvorens in de P te zetten. Of sleutel eruit halen in standje P.
verschil tussen D, S, en tiptronic.
Ook het rijden is anders. probeer tijdens een prio 1 rit voor het eerst in een automaat met alle adrenaline en koppie bij het sturen en kijken erbij maar eens overal met gasondersteuning over een rotonde te rijden. dat is gewoon lastig.
misschien niet voor jou... dat weet ik niet. Je hebt altijd Uber-menschen. :-X


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #19 Gepost op: 11 december 2012, 21:50:05
En je gordel los doen, anders heb je de auto op je nek hangen. (loopt een beetje zwaar)  ;D

Dit wel eens gehad!! met een handgeschakelde auto weliswaar... das niet fijn! en helemaal en publique niet... e050