Politievoertuigen: Handmatig schakelen of automaat?

Auteur Topic: Politievoertuigen: Handmatig schakelen of automaat?  (gelezen 17556 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #50 Gepost op: 13 december 2012, 22:00:46
(bijna) Altijd in de Sportstand. Vind de D-rive véél te snel doorschakelen naar de 6-de versnelling.

Nadeel van de sportstand is weer dat ie teveel toeren maakt, als je moet remmen voor de bocht schakelt ie dus niet of laat terug.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #51 Gepost op: 13 december 2012, 22:23:40
Collega van mij heeft op het circuit in Lelystad de Touran automaat uitvoerig aan de tand gevoeld. Hij heeft meerdere gelijke rondjes gereden in zowel de Drive als de Sport stand. Hij vertelde dat het nagenoeg geen verschil maakte in de ronde-tijden omdat in de Sport stand de auto veel loze toeren maakte en als je een kickdown doet in de Drive dan schakelt hij automatisch terug in een soort van sport stand tot er weer wat rustiger gereden wordt.

Gevoelsmatig zeg ik dat de auto in de Sport stand iets gevoeliger reageert op het rem en gaspedaal maar dat is volgens mij meer mijn gevoel en berust niet op feiten.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #52 Gepost op: 13 december 2012, 22:36:23
Bij de KMar de "wat zwaardere" voertuigen ook allemaal met een automaat, als ik tijdens instructie mijn rechterhand van het stuur haalde om lekker op de handrem of pook te leggen ging de instructeur hand in hand met me zitten... e050 leer je dus wel af dan 8)

Bij de ambulance ook alleen maar automaat, en daar raak je zo aan gewend... ik ben daags na mijn rijtraining openbare weg nog een rondje fijnslijpen bochtentechniek gaan doen met de auto van mijn vader, maar ik merkte dat mijn lijnen veel minder strak waren doordat ik mijn handen niet continue aan het stuur had, je hebt pas echt controle met 2 handen aan het stuur...
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Carv

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 540
Reactie #53 Gepost op: 13 december 2012, 22:55:44
(bijna) Altijd in de Sportstand. Vind de D-rive véél te snel doorschakelen naar de 6-de versnelling.
Wat is daar het nadeel van als je normaal rijdt en geen spoedrit hebt?

In de "S" rijdt hij vaak te hoog in de toeren. Netzoals iemand bv te lang in zn 3 rijdt ipv doorschakeld naar de 4e versnelling.


Bengi

  • P-GLM
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
Reactie #54 Gepost op: 13 december 2012, 23:20:41
Nadeel van de sportstand is weer dat ie teveel toeren maakt, als je moet remmen voor de bocht schakelt ie dus niet of laat terug.

Als ik hem in D/S heb staan rem ik gewoon af op de motor door terug te schakelen met de flippers aan het stuur.

Hierdoor springt de DSG even op handmatig zonder dat je de pook in een andere stand hoeft te zetten. Dit zie je ook in het display "S5" veranderd dan in "4". (Bijvoorbeeld)
"de door mij gepubliceerde uitingen vertegenwoordigen uitsluitend mijn persoonlijke mening en niets meer dan dat"


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #55 Gepost op: 14 december 2012, 05:16:48
Tijdens spoedrit de S of flipperen.
Voordeel van S dat hij alles zelf doet. Nadeel van S is dat de Tourans (die toch al niet overgemotoriseerd zijn) bij kickdown voor een inhaalmanoevre op hoge snelheid, niet 1 maar 2 verzetjes terug gaat.
Hij komt dan in een versnelling zo hoog in de toeren waar nauwelijks pk's en koppel te vinden is en moet dan alsnog schakelen.

Als ik een DSG prive zou rijden zou ik hem laten programmeren naar mijn wensen.

Soms tijdens spoedrit flipperen.
Nadeel: je moet wat meer doen.
Voordeel: je kan zelf voortdurend in ideale toerengebied rijden.
gasondersteuning in bochten is ook makkelijker. En als je per ongeluk even vergeet een extra verzetje terug of op te schakelen regelt ook in de flipperstand, de automaat dat zelf.8)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #56 Gepost op: 14 december 2012, 12:49:59
Als ik een DSG prive zou rijden zou ik hem laten programmeren naar mijn wensen.

Een automaat heeft volgens mij ook een lerend vermogen... Dat hij zich aanpast naar de ''normale'' rijstijl van de gebruiker. Bij de politie wordt dat echter niets omdat er elke dag zo'n zes verschillende bestuurders in rijden.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


knarf1990

  • Team Verkeer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 180
Reactie #57 Gepost op: 14 december 2012, 14:24:38
Vannacht de eerste meters gemaakt in de nieuwe Touran,  Ik was erg te spreken.
Tijdens spoed, 2 handen aan het stuur en dat geeft toch iets meer rust.

Verder is het natuurlijk lekker lui.  Het moet allemaal nog een beetje wennen.
Ik bemerkte ook dat de bocht door met gasondersteuning nog best wat oefening vergt.
In de D stand staat hij vaak te laag in de toeren. Als je dan wat gas bijgeeft gaat dat soms wat schokkerig.
Verder had ik niet het idee dat de S stand  niet beduidend sneller is dan de D stand.

Al met al een lekkere wagen, het heeft alleen wat gewenning nodig.
Alleen die radio.. of beter gezegd, het gebrek er aan   >:(

Kan iemand mij dan vertellen hoe je dat start/stop systeem uitzet?
--Niets is wat het lijkt--


Carv

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 540
Reactie #58 Gepost op: 14 december 2012, 14:41:29
Knopje voor de pook met daarop een afbeelding van de letter "A" met een pijltje er omheen.


HAPRPAA

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
  • Uiteindelijk pakken we je toch wel!
Reactie #59 Gepost op: 14 december 2012, 14:58:14
Vannacht de eerste meters gemaakt in de nieuwe Touran,  Ik was erg te spreken.
Tijdens spoed, 2 handen aan het stuur en dat geeft toch iets meer rust.

Verder is het natuurlijk lekker lui.  Het moet allemaal nog een beetje wennen.
Ik bemerkte ook dat de bocht door met gasondersteuning nog best wat oefening vergt.
In de D stand staat hij vaak te laag in de toeren. Als je dan wat gas bijgeeft gaat dat soms wat schokkerig.
Verder had ik niet het idee dat de S stand  niet beduidend sneller is dan de D stand.

Al met al een lekkere wagen, het heeft alleen wat gewenning nodig.
Alleen die radio.. of beter gezegd, het gebrek er aan   >:(

Kan iemand mij dan vertellen hoe je dat start/stop systeem uitzet?

Lang leven de verkeersdienst, daar zitten ze er wel in. In sommige burgerauto's trouwens ook nog.