Politievoertuigen: Handmatig schakelen of automaat?

Auteur Topic: Politievoertuigen: Handmatig schakelen of automaat?  (gelezen 18152 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Boogje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 443
  • Officer of the Dutch American Police Department
    • Dutch American Police Department
Reactie #20 Gepost op: 12 december 2012, 03:30:22
Mss een goed idee om hier een apart topic voor te maken, 'Do's en dont's, tips en trics met een automaat'. Ook daarin kunnen we elkaar vanuit ervaring vast het een en ander meegeven. Uiteraard met daarbij de opmerking dat je het werkelijke rijden pas echt in de praktijk ervaart.
Together we form the rainbow, everyone it's own color, but only together we can shine.  www.dapd.nl


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #21 Gepost op: 12 december 2012, 11:05:15
Waarom is er uberhaupt gekozen voor een automaat?
Buiten de gewenning die tijd nodig heeft, verbruikt een automaat meer brandstof en slijten de remmen (zeker in stadsverkeer) beduidend sneller dan bij een handgeschakelde auto.
Is dit achter een bureau bedacht of zit er toch een logica achter?


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #22 Gepost op: 12 december 2012, 11:32:38
Waarom is er uberhaupt gekozen voor een automaat?
Buiten de gewenning die tijd nodig heeft, verbruikt een automaat meer brandstof en slijten de remmen (zeker in stadsverkeer) beduidend sneller dan bij een handgeschakelde auto.
Is dit achter een bureau bedacht of zit er toch een logica achter?

Deze automaat gebruikt zéker niet meer brandstof... Zit in het bluemotion pakket van Volkswagen (je rijd in de D-stand ongeveer 50 in de 6de versnelling). De reden van het automaat rijden zit hem in het ''twee handjes aan het stuur'' en de veiligheid die dit met zich mee brengt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik in eerste instantie ook niet blij was met de automaat maar nu ik er een jaar voor het werk mee rijd moet ik zeggen dat het erg veel rust brengt in het rijden, zéker met een spoedrit.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #23 Gepost op: 12 december 2012, 11:51:34
Waarom is er uberhaupt gekozen voor een automaat?
Buiten de gewenning die tijd nodig heeft, verbruikt een automaat meer brandstof en slijten de remmen (zeker in stadsverkeer) beduidend sneller dan bij een handgeschakelde auto.
Is dit achter een bureau bedacht of zit er toch een logica achter?

In Belgie zijn haast alle hulpverleningsvoertuigen automaten...


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #24 Gepost op: 12 december 2012, 11:56:29
Waarom is er uberhaupt gekozen voor een automaat?
Buiten de gewenning die tijd nodig heeft, verbruikt een automaat meer brandstof en slijten de remmen (zeker in stadsverkeer) beduidend sneller dan bij een handgeschakelde auto.
Is dit achter een bureau bedacht of zit er toch een logica achter?

Omdat je nu geen aandacht hoeft geven aan het schakelen en je deze aandacht aan het kijken naar de verkeerssituatie op de weg is het in principe veiliger, als je er aan gewend bent.
De automaten zijn niet onzuiniger maar juist zuiniger want er word altijd op tijd geschakeld, wat bij een handbak maar de vraag is.
De moderne dubbel koppeling halfautomaten zijn daardoor veel zuiniger als volautomatische versnellingsbakken zoals vroeger altijd toegepast.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #25 Gepost op: 12 december 2012, 12:02:16
In Belgie zijn haast alle hulpverleningsvoertuigen automaten...

In Nederland ook, bij vervanging van een oud voertuig word in Nederland in 99% van de gevallen een handgeschakeld voertuig vervangen door een automatischgeschakeld voertuig.
Bij ambulance en brandweer is dit al zo sinds de jaren 90 van de vorige eeuw bij de politie komt het besef nu dat een automaat, in principe, verkeersveiliger is als men er aan gewend is.


HAPRPAA

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
  • Uiteindelijk pakken we je toch wel!
Reactie #26 Gepost op: 12 december 2012, 12:30:59
Waarom is er uberhaupt gekozen voor een automaat?
Buiten de gewenning die tijd nodig heeft, verbruikt een automaat meer brandstof en slijten de remmen (zeker in stadsverkeer) beduidend sneller dan bij een handgeschakelde auto.
Is dit achter een bureau bedacht of zit er toch een logica achter?

Dat de remmen beduidend sneller slijten ben ik met je eens, dat is zeker waar. Ik weet alleen niet hoe het zit met overige slijtage. Zo komt het regelmatig tot vaak voor dat hele koppelingsplaten of versnellingsbakken van een handgeschakelde auto vervangen moeten worden. Dat heb je denk ik bij een automaat minder omdat die altijd op het juiste moment schakeld. Een kostenpost waar dus veel op wordt bespaard.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #27 Gepost op: 12 december 2012, 13:40:30
Hou er rekening mee dat de Tourans met automaat zwaardere remmen hebben (omdat ze langer mee moeten gaan) evenals zwaardere startmotoren ivm het vaak starten door de start stopsystemen.
Brandstofverbruik is ongeveer net zo als handgeschakeld. Tenminste in ons vakgebied. (ouwe vs nieuwe tourans)


Gast

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 12 december 2012, 13:58:38
De overgang van handgeschakelde Berlingo's bij Sanquin (ok, niet blauwe kolom maar wel ontopic) naar de automatische bak in de Touran was voor mij niet zo groot, ik  ben gewend om de ene dag in de V70, de andere dag in de Caprice te rijden. Mijn linkerbeen houdt zich dood in een automaat. Voor wat betreft het start/stop-systeem, dat vind ik hoogst irritant (lees onwennig) en zit ik ook direct uit zodra ik ermee wegrijd. Er is tijdens een spoedrit minder aandacht nodig (voor zover dat al geen routine is) voor koppelen/schakelen, het brengt zeker meer rust.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #29 Gepost op: 12 december 2012, 14:43:08
Het geeft inderdaad meer rust.
Zelf rijdt ik al zo'n 30 jaar in handgeschakelde auto's totdat ik een paar maanden geleden mijn bedrijfsauto naar de garage moest brengen en een automaat mee kreeg. Een supersonische electrische met alle snufjes voorziene Honda Civic.
(mooi dashbord)  :P

Normaal doe ik tijdens het wegrijden mijn gordel om, dan rijdt ik normaal nog in de 1e versnelling en zo geschiedde nu ook in de automaat. Na 5 meter was het boem en ho!! Ik moest even 100 meter rijden en daar doe je toch je gordel niet voor om. (wel doen dus!!!)

Ik stond meteen stil (de remmen werkten goed!!), maar ik zat wel met mijn kin zowat op het stuur. Je bent er niet aan gewend om zo snel stil te staan bij een klein foutje in je bovenkamer.  ;D

Ik denk dat meer mensen dit gaat overkomen bij de overgang naar een automaat als je altijd een handgeschakelde bak gewend bent. Dus wees gewaarschuwd, doe meteen je gordel om!
En zoals Caprice schrijft, doe alsof je geen linkerbeen hebt. Dat helpt enorm! Na een dagje sturen in de Honda vond ik het toch wel prettig rijden, alleen die sleutel eruit krijgen lukte in het begin niet, totdat ik doorhad dat de auto in de P-stand moest staan.  ;)

Nu rijdt ik (gelukkig) weer in een handgeschakelde auto en daar houdt ik het toch liever bij. Ik wil wat te doen hebben in een auto.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.