Omdat je nu geen aandacht hoeft geven aan het schakelen en je deze aandacht aan het kijken naar de verkeerssituatie op de weg is het in principe veiliger, als je er aan gewend bent.
De automaten zijn niet onzuiniger maar juist zuiniger want er word altijd op tijd geschakeld, wat bij een handbak maar de vraag is.
De moderne dubbel koppeling halfautomaten zijn daardoor veel zuiniger als volautomatische versnellingsbakken zoals vroeger altijd toegepast.
Vannacht de eerste meters gemaakt in de nieuwe Touran, Ik was erg te spreken.
Tijdens spoed, 2 handen aan het stuur en dat geeft toch iets meer rust.
Verder is het natuurlijk lekker lui. Het moet allemaal nog een beetje wennen.
Ik bemerkte ook dat de bocht door met gasondersteuning nog best wat oefening vergt.
In de D stand staat hij vaak te laag in de toeren. Als je dan wat gas bijgeeft gaat dat soms wat schokkerig.
Verder had ik niet het idee dat de S stand niet beduidend sneller is dan de D stand.
Al met al een lekkere wagen, het heeft alleen wat gewenning nodig.
Alleen die radio.. of beter gezegd, het gebrek er aan
Kan iemand mij dan vertellen hoe je dat start/stop systeem uitzet?
Ik heb beide reactie's even geciteerd omdat mij iets opvalt: Firefighter1970 spreek over verbruik en Knarf1990 over rijstijl. Zoals jullie beiden wellicht weten hangen deze twee samen, een automaat is per definitie niet zuiniger dan een handbak. Dat ligt aan de bestuurder.
Maar wat mij vooral opvalt in deze topic is dat men in het geheel vergeet dat een voertuig een stuk gereedschap is. Het moet deugdelijk en functioneel zijn en uiteraard geschikt voor de klus die gedaan moet worden.
Rijstijl/ verbruik heeft daar helemaal niks mee te maken. Dan kunnen we immers ook een Prius of soort gelijk voertuig gaan rijden.
Bij het werk, waar we hier over spreken, is er regelmatig sprake van uitersten. Het voertuig moet daar dus aan voldoen. En ik zeg bewust niet kunnen voldoen, het moet daar aan voldoen! Neem voor deze topic dus het uiterste, een spoedrit. Daar gaat je verbruik, alleen rijstijl is dan nog van enig belang.
Hebben jullie je wel eens afgevraagd waarom men in het gros van de autosport, semi automaten (voor de leek: wel automatisch koppelen en handmatig schakelen) rijdt? De bestuurder moet kunnen bepalen wat de auto doet, wanneer die dat doet, hoe dat doet en vooral wat ie niet moet doen.
Als je ooit eens 250 euro over hebt, neem eens een slipcursus en probeer dan zowel automaat als handbak te rijden. Dan weet je precies waar ik over spreek en waarom men in de F1 en ralley sport semi automaten rijdt.
En daar schuilt nou juist ook het gevaar in. In het begin van de topic wordt er nog lacherig gedaan over de dienders die de automaat verkeerd hanteren. Een burger zou bij dat soort gedragingen op grond van art 30 WvW zijn rijbewijs kwijt kunnen zijn. En het gebeurd zo vaak.... dat het eigenlijk onverantwoord is. We sturen dienders ook niet ongetrained met een vuurwapen de straat op, en zeggen dan tegen hem "als je bij een bankoverval komt, gebruik dan beide handen." Een kromme maar terechte vergelijk. En auto is een puur moordwapen en er vallen meer doden door onkundig gebruik van een auto dan door het gebruik van vuurwapens.
En dat weten de bobo's ook want elke diender krijgt een rij opleiding juist omdat er soms situaties zijn waarin extra vaardigheid van belang is. En sommigen dienders krijgen daarbij ook nog extra rij-opleidingen (HRT/ VRT/ etc etc). Het vreemde is dat ik geen enkele diender ken die na het volgen van een voortgezette opleiding nog te spreken is over de standaard rij-opleiding. En zo ken ik ook maar weinig dienders die na het doorlopen van de standaard rij-opleiding nog te spreken waren over de burgerrijlessen. Dus dat zegt genoeg: ontwetenheid creëert onkunde, onkunde veroorzaakt onveiligheid.
Al met al vind ik het een ernstig gebrek aan de huidige LAPV voertuigen dat zij met een automaat zijn uitgerust. Maar ja zo is er wel meer op onze uitrusting aan te merken als je kijkt naar "deugdelijk, functioneel en geschikt voor de klus die gedaan moet worden".