24-03-2005, Eindhoven, Woning in de as bij uitslaande br

Auteur Topic: 24-03-2005, Eindhoven, Woning in de as bij uitslaande br  (gelezen 7629 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #20 Gepost op: 28 maart 2005, 16:07:23
Wordt er nog onderzoek gedaan naar de oorzaak. Lijkt me sterk dat een woningbrand binnen 6 minuten na kortsluiting in een televisie zo ontwikkeld is.

Als je de eerste foto's zo ziet dan is het niet erg aannemelijk dan zou ik toch eens gaan zoeken naar andere brandhaarden en brandstoffen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #21 Gepost op: 28 maart 2005, 16:10:12
Wordt er nog onderzoek gedaan naar de oorzaak. Lijkt me sterk dat een woningbrand binnen 6 minuten na kortsluiting in een televisie zo ontwikkeld is.

Als je de eerste foto's zo ziet dan is het niet erg aannemelijk dat dit op zo'n korte tijd aannemelijk is in mijn ogen.
daar zit ik over te peinzen,dat een woonkamer waar die TV instaat kompleet in de as gelegt wordt.Dat zou ik nog kunnen bevatten,maar dit is wel heel erg snel gegaan  :-\


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #22 Gepost op: 28 maart 2005, 16:13:55
Als je de foto's bekijkt dan komt op elke plek in de woning de vlam er aardig uit. Ik heb al veel gezien maar zo iets lijkt me erg sterk............een woning kan wel volledig in brand staan maar op zo'n korte tijd??? Of het moet helemaal afgeladen staan met brandbevorderende stoffen maar daar ben ik wel benieuwd naar dan. ;)


112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #23 Gepost op: 28 maart 2005, 16:18:04
De meeste mensen zetten de TV in een hoek van de kamer, vaak dicht tegen de gordijnen aan. Kan een brand zich via de gordijnen en een met houten panelen afgewerkt plafond mischien zo snel verspreiden?
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #24 Gepost op: 28 maart 2005, 16:18:38
Als je de foto's bekijkt dan komt op elke plek in de woning de vlam er aardig uit. Ik heb al veel gezien maar zo iets lijkt me erg sterk............een woning kan wel volledig in brand staan maar op zo'n korte tijd??? Of het moet helemaal afgeladen staan met brandbevorderende stoffen maar daar ben ik wel benieuwd naar dan. ;)
ik heb ook even de foto,s bekeken op de site van 112 brabant,maar je ziet op 1 foto een enorme vuurbelasting op de begane grond.Een boom in de tuin heeft zelfs al vlam gevat,kijk je een paar foto,s verder dan zie je een muur van vuur binnen  :-\


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #25 Gepost op: 28 maart 2005, 16:19:57
De meeste mensen zetten de TV in een hoek van de kamer, vaak dicht tegen de gordijnen aan. Kan een brand zich via de gordijnen en een met houten panelen afgewerkt plafond mischien zo snel verspreiden?
dat is heel goed mogelijk,blijf je nog met de vraag waarom dit in 6 minuten zich zo kompleet heeft kunnen voltrekken


Target77

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 28 maart 2005, 16:23:56
De meeste mensen zetten de TV in een hoek van de kamer, vaak dicht tegen de gordijnen aan. Kan een brand zich via de gordijnen en een met houten panelen afgewerkt plafond mischien zo snel verspreiden?

Enorme ontwikkeling van hitte en brandbare gassen met als gevolg ontleding van de aanwezige zaken om de tv heen. Flashover kan toch best wel snel ontstaan lijkt mij. En waar is de hitte het hoogt..juist aan het plafond. En met een houten panelen plafond....


112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #27 Gepost op: 28 maart 2005, 16:25:46
Ik zeg niet dat het zo is gegaan he maar probeer te zoeken naar een mogelijke verklaring waarom het zo hard zou kunnen gaan.
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #28 Gepost op: 28 maart 2005, 16:30:39
Een flashover kan altijd optreden bij een binnenbrand, maar als je door een defect in je tv al zo'n snelle ontwikkeling van de brand heb dan is er in mijn ogen meer aan de hand dan een normale woonkamerinrichting die aanwezig is........

Zoals Palmpie al zegt kunstofschrootjes etc. zou best wel eens kunnen. Blijf ik nog steeds benieuwd of er wat meer duidelijkheid over komt in de toekomst.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #29 Gepost op: 28 maart 2005, 16:38:52
Enorme ontwikkeling van hitte en brandbare gassen met als gevolg ontleding van de aanwezige zaken om de tv heen. Flashover kan toch best wel snel ontstaan lijkt mij. En waar is de hitte het hoogt..juist aan het plafond. En met een houten panelen plafond....
een Flashover heb je meestal rond de 3 minuten,afhankelijk van de materialen die er ontleden.Maar dan blijft de brand meestal beperkt tot het vertrek,of het direct aanpalende.Niet meteen tot op zolder  :-\