24-03-2005, Eindhoven, Woning in de as bij uitslaande br

Auteur Topic: 24-03-2005, Eindhoven, Woning in de as bij uitslaande br  (gelezen 7630 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #30 Gepost op: 28 maart 2005, 16:42:51
Ik heb nog eens even in de boeken lopen zoeken en kwam het volgende tegen:

Een "normale" woningbrand heeft een ontwikkelingstijd van ongeveer 15 minuten totdat de bij de brand betrokken ruimte geheel in brand kan staan.

Na het ontstaan van een open vuur, dus het moment nadat de brand van een smeulbrand over gaat in het vlammenstadium kan een brand zich binnen 5 minuten ontwikkelen tot een volledig uitslaande brand.

Als ik dit zo lees dan zou dat in dit geval betekenen dat de woonkamer in ieder geval in lichterlaaie kan staan, maar dat daarbij alle aangrenzende en bovenliggen ruimten ook al branden binnen die 6 minuten is wel heel snel en uitzonderlijk.

Dit ter info.............. ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #31 Gepost op: 28 maart 2005, 16:46:07
Ik heb nog eens even in de boeken lopen zoeken en kwam het volgende tegen:

Een "normale" woningbrand heeft een ontwikkelingstijd van ongeveer 15 minuten totdat de bij de brand betrokken ruimte geheel in brand kan staan.

Na het ontstaan van een open vuur, dus het moment nadat de brand van een smeulbrand over gaat in het vlammenstadium kan een brand zich binnen 5 minuten ontwikkelen tot een volledig uitslaande brand.

Als ik dit zo lees dan zou dat in dit geval betekenen dat de woonkamer in ieder geval in lichterlaaie kan staan, maar dat daarbij alle aangrenze en bovenliggen ruimten ook al branden binnen die 6 minuten is wel heel snel en uitzonderlijk.

Dit ter info.............. ;)
dus kom je al snel tot de conclussie dat hier waarschijnlijk iets meer aan de hand is,want wat jij nu aanhaald zat ik ookal over te denken.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #32 Gepost op: 28 maart 2005, 16:48:59
Dus toch de brandweer maar eens wat meer in onderzoeken naar brandoorzaken gaan betrekken dan hahaha.............. ;D


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #33 Gepost op: 28 maart 2005, 17:00:44
Dus toch de brandweer maar eens wat meer in onderzoeken naar brandoorzaken gaan betrekken dan hahaha.............. ;D



Zit er misschien toch weer een addertje onder het gras :D
Ook een mannier op van iets af te komen :-\ :-\ :-X

Dan is het wel lullig voor de buren mocht het zo zijn..
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #34 Gepost op: 28 maart 2005, 17:31:09
Dus toch de brandweer maar eens wat meer in onderzoeken naar brandoorzaken gaan betrekken dan hahaha.............. ;D



Door sommige OVD's bij ons worden we er al bij geroepen om sommige branden, brandpreventief, te bekijken als ze vermoeden dat er iets aan schort. We hebben, ook voor andere directe preventieve problemen (OMS die steeds maar onverklaarbaar terug komen, te veel mensen in een pand, enz) een wacht en waakdienst 24/7. Als de wacht/OVD het niet meer snapt of (brandpreventief) kan oplossen dan komen wij  ;D ;D ;D.

Op Geografic chanel (discovery) is ooit een fimpje geweest uit Zweden (?). Daar staken ze een stoel aan en bleef de reporter (in brandweerkleding) gewoon in de kamer totdat het niet meer ging. Je kon daar goed de ontwikkeling zien. Ik zal ff kijken of ik die kan vinden.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #35 Gepost op: 28 maart 2005, 17:58:20
Even off topic maar ook wij hebben wel een piket dienst alleen is dat meer voor preventieve aangelegenheden dan dat dat voor onderzoek is.

Laatst is wel een van ons bij een pand geweest wat was uitgebrand om het te bekijken in verband met nieuwbouw, maar meestal als je daar komt zijn alle brandresten alweer verdwenen terwijl we daar juist veel informatie uit kunnen halen zowel repressief als preventief.

Het is een kleine moeite bij daglicht alle feiten op een rijtje te zetten en het pand door te lopen om het verloop in beeld te kunnen brengen.


Rene112

  • Gast
Reactie #36 Gepost op: 28 maart 2005, 20:31:25
Op Geografic chanel (discovery) is ooit een fimpje geweest uit Zweden (?). Daar staken ze een stoel aan en bleef de reporter (in brandweerkleding) gewoon in de kamer totdat het niet meer ging. Je kon daar goed de ontwikkeling zien. Ik zal ff kijken of ik die kan vinden.

Deze docu is ook via internet te bekijken  ;) ;D

Op de site van deze "zweedse flashover container bouwers" Swedesurvival staat de Discovery documentaire over flashover. Altijd weer leerzaam!

http://www.swedesurvival.com/discovery-video.asp

groeten,
René de Caluwé


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #37 Gepost op: 28 maart 2005, 20:42:54
Nog niet erg wakker?  ;D

Groeten,

Bart

Goeiedag, wat een fouten zeg, zie het nu pas  ;) :)

Woordkeuze aangepast door Ger@rd


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #38 Gepost op: 28 maart 2005, 22:50:18
Jeroen!,

Zou je alsjeblieft even op je taalgebruik willen letten?

Bedankt!!

Peter
'Firechief P'

(Misschien dat een van de moderators het kan wijzigen of verwijderen?)


McFozzy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 174
  • OBM + AHBM-Preventie
Reactie #39 Gepost op: 29 maart 2005, 18:04:58
Wat ik begrepen heb is dat het huis bijna geheel was afgetimmerd met multiplex schroten/delen.
Het was trouwens best een groot huis met alles erop en eraan. Tevens was het een splitlevel dus veel open ruimten.

Zover ik weet heeft de TR onderzoek gedaan. Ik vrees dat het alleen zo heet is geweest dat er weinig terug te vinden is. Het is binnen zo heet geweest dat er op veel plaatsen zelfs geen roet/blussporen aanwezig zijn. Het is gewoon helemaal schoongebrand. Echt bizar.

OffTopic: Ik ben trouwens ook van mening dat de brandweer meer onderzoek moet doen naar oorzaken van brand. Tevens moeten we goed nakijken of de preventive voorzieningen die we eisen wel gewerkt hebben en waarom. Hier kunnen we veeeel van leren en onze dienstverlening naar onze klanten toe verbeteren.