GRIP 1 Vrachtschip Ocean Victory op drift - Noordzee thv Zandvoort 09-12-2012

Auteur Topic: GRIP 1 Vrachtschip Ocean Victory op drift - Noordzee thv Zandvoort 09-12-2012  (gelezen 17706 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dirtdiver

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 469
Gestrand vrachtschip Zandvoort versleept  

De berging van het gestrande vrachtschip Ocean Victory is dinsdagochtend vroeg begonnen. Het schip lag voor de kust van Zandvoort voor anker, sinds het zondagavond op de Noordzee stuurloos raakte.
Volgens de kustwacht waren de weersomstandigheden dinsdagochtend gunstig genoeg voor de berging. Aan de operatie doen vijf sleepboten mee. De sleeptrossen hebben het tot nu toe gehouden, zegt een woordvoerder van de Kustwacht.

Het schip vaart nu met een snelheid van 3 knopen naar de haven van IJmuiden. Daar wordt het rond het middaguur verwacht.

De problemen met de Ocean Victory ontstonden toen het schip over een boei voer en de ketting van de boei in de schroef kreeg. Hulpdiensten hadden in de nacht van zondag op maandag door de harde wind en hoge golven grote moeite om te voorkomen dat het stuurloos geraakte schip zou vastlopen.

Maandagochtend bracht een helikopter bergingsinspecteurs aan boord om de situatie te beoordelen. Ze besloten dat het 170 meter lange schip 's avonds naar de haven in IJmuiden gesleept kon worden. Later op de dag bleek dat de wind toch niet voldoende zou afnemen en werd de bergingsoperatie uit veiligheidsoverwegingen verschoven naar dinsdagochtend.


Dirtdiver

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 469
Gestrand vrachtschip Zandvoort versleept [update]

Het gestrande vrachtschip Ocean Victory is dinsdag aan het eind van de ochtend aangekomen in de haven van IJmuiden. Het schip arriveerde rond 11.30 uur, liet de kustwacht weten.
De berging van de Ocean Victory begon dinsdagochtend vroeg. Het schip lag voor de kust van Zandvoort voor anker, sinds het zondagavond op de Noordzee stuurloos raakte.

Volgens de kustwacht waren de weersomstandigheden dinsdagochtend gunstig genoeg voor de berging, die dan ook zonder problemen verliep. Aan de operatie deden vijf sleepboten mee. Volgens een woordvoerder van bergingsbedrijf Svitzer gaan duikers de exacte schade aan onder meer de schroef nu nader inspecteren. Ook zal worden vastgesteld welke reparaties noodzakelijk zijn en wordt de bemanning vermoedelijk gehoord.

http://www.rtvnh.nl/nieuws/93189/Gestrand+vrachtschip+Zandvoort+versleept+%5Bvideo%5D


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Een aardig verslag van de vrijwilligers op de KNRM reddingboot van IJmuiden:

Verslag Ocean Victory vanaf reddingboot Koos van Messel
IJmuiden, 9 december 2012

Bijna stranding Ocean Victory
Zondagavond 9 december om tien over acht ging het alarm voor de bemanning van de IJmuider reddingsboot Koos van Messel. De aankondiging van een lange, spannende nacht, strandt de Ocean Victory of kunnen we het met de gezamenlijke beschikbare middelen voor stranding behoeden?  De inbreng van de Koos van Messel was één van de noodzakelijke factoren  om een stranding te voorkomen.

Het weer was slecht, stormachtige wind uit het Noordwesten en dit verslechterde gedurende de nacht. Omstandigheden die het werk op zee risicovol maken en waarbij je dus goed op je tellen moet passen. Het waren de weeromstandigheden die ervoor zorgden dat de ene na de andere sleepboot haar werkzaamheden moest staken, omdat ze zelf met moeilijkheden te kampen kregen.

De melding was, dat een schip onbestuurbaar was geworden, nadat deze over een vaarweg markeringsboei was gevaren. De boei zat vast in de schroef van het schip, zodat de motor niet meer kon worden gebruikt en het schip op de wind richting kust verdaagde.

Aangekomen bij het probleemschip, dat toen ongeveer 7 kilometer uit de kust lag, was de sleepboot Simson net bezig een sleepverbinding te maken. Een dunne voorlooplijn, waarmee de uiteindelijke, zware sleeptros wordt overgehiewd was al overgebracht, maar toen er spanning van deze lijn werd gehaald om het voor de Ocean Victory makkelijker te maken om de sleeplijn naar zich toe te halen, eindigde dit met de sleeplijn in één van de schroeven van de sleper, zodat de Simson zijn hulp moest staken.
De volgende, die een poging waagde en een sleepverbinding wist te maken, was de sleepboot Hercules, maar nadat deze spanning op de draad had gezet en de Ocean Victory de ankers had opgehiewd, brak de sleeplijn en verdaagde de Ocean Victory van zeven kilometer naar zo’n vier kilometer uit de kust, waar zijn ondertussen weer neergelaten ankers krabten en het lege schip nog steeds langzaam richting kust verdaagde. Haast was geboden, een stranding was nabij.
De volgende poging werd ondernomen door de Kustwachtsleper Ievoli Black, maar vanwege de nog steeds verslechterende omstandigheden, lukte het niet om een verbinding over te brengen. Vervolgens werd geprobeerd met behulp van de aanwezige kustwacht helikopter de verbinding te maken, maar voordat de heli de lijn kon oppikken, verdaagde deze, door het slechte weer, in de schroef van de Ievoly Black.

Al die tijd verdaagde de Ocean Victory dichter onder de wal, maar op ongeveer drie kilometer uit de kust kregen de ankers grip. Hiermee werd kostbare tijd gewonnen en kon een nieuwe poging tot het maken van een sleepverbinding worden ondernomen.

Deze werd uitgevoerd door de sleepboot Triton, maar ook zij moest haar poging om verbinding te maken afbreken, vanwege de heersende weersomstandigheden in combinatie met de uitstaande ankerkettingen van de Ocean Victory. Het was voor de Triton niet mogelijk een sleepverbinding tot stand te brengen.

Op dit moment heeft de IJmuider reddingboot Koos van Messel aangeboden om te assisteren bij het maken van de benodigde verbinding.
Conform het eerdere probleemschip Aztec Maiden, welke eerder dit jaar bij Wijk aan zee strandde, werd een schietlijn over dek geschoten en vervolgens werd met deze lijn een verbinding tussen schip en sleper gemaakt. Helaas kwam deze lijn even later in de ankerketting verward te zitten, zodat ook deze poging op niets uitliep.

Een tweede poging werd ondernomen en in overleg met de Ocean Victory werd daar een lijn aan dek uitgerold, die wij vervolgens oppikten. Hiertoe moest de Koos van Messel langszij de Ocean Victory komen. Klein detail, de golven waren inmiddels gegroeid tot een hoogte van 5 meter. Er zat dus het nodige risico aan deze onderneming.
Gelukkig werkte dit allemaal goed uit en nadat de lijn was overgevaren naar de Triton, waar de Koos van Messel ook weer heel dicht in de buurt moest komen, was er weer en lijnverbinding tot stand gebracht.
Er was dus weer een verbinding. Helaas was ook deze van korte duur en na een kwartier weer ter ziele, zodat de operatie opnieuw  moest worden uitgevoerd.

Na deze derde poging lukte het weer om een sleepverbinding tot stand te brengen. Hoog tijd, want inmiddels krabten de ankers van de Ocean Victory  weer en de kust kwam angstvallig dichtbij.

Maar goed, driemaal is scheepsrecht en nu dus ook, want de Triton ligt voor de Ocean Victory, dus Viktorie! De wijs geworden kapitein van de Ocean Victory verzocht de sleepboot om zijn schip in positie te houden en niet dieper in zee te brengen. Als de sleeplijn weer zou breken, zou een stranding onontkoombaar zijn. Het wachten is nu op beter weer zodat de Ocean Victory naar veilige haven kan worden gesleept.

De Koos van Messel heeft het schroefraam van de Ocean Victory geïnspecteerd en daarbij geconstateerd dat de boei, die er eerder duidelijk inzat, nu was verdwenen. Wel lag de ketting nog over de as van de schroef. Dat wij dit konden zien, zegt iets over de omstandigheden, omdat de schroefas redelijk diep onder water zit en normaal gesproken niet boven het water oppervlak uitkomt.

Omdat de situatie nu stabiel was, kon de Koos van Messel nu, rond twee uur in de nacht, terug naar de haven, zodat de bemanning kon rusten. De meesten van deze vrijwilligers moesten de komende dag gewoon weer aan het werk.
Het is vrijwel zeker is dat zonder de, weliswaar bescheiden, inbreng van de Koos van Messel, de Ocean Victory was gestrand! dat geeft de bemanning natuurlijk een goed gevoel. Daar doe je het voor.

Wij hopen en gaan ervan uit dat de Ocean Victory als de omstandigheden het weer toelaten, veilig naar de haven kan worden gesleept. De Koos van Messel ligt klaar voor een nieuwe inzet.
www.knrm.nl


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #73 Gepost op: 11 december 2012, 17:03:03
Vrachtschip Ocean Victory heeft zware schade opgelopen

IJMUIDEN Het vrachtschip Ocean Victory heeft zware schade opgelopen nadat het over een boei was gevaren en de ketting daarvan in de schroef kreeg. Dat blijkt uit onderzoek van duikers.

Met name aan de schroef is de schade groot; hele stukken zijn er uit. Het schip kan in de huidige staat in ieder geval niet verder varen en moet eerst gerepareerd worden. Aangezien er geen lading meer aan boord is, heeft de reder hier geen grote haast mee.

Hoe het ongeluk heeft kunnen gebeuren, is nog onduidelijk. Mogelijk heeft de schipper de boei over het hoofd gezien.

Het gestrande vrachtschip is aan het eind van de ochtend aangekomen in de haven van IJmuiden. De berging begon in alle vroegte. Het schip lag voor de kust van Zandvoort voor anker, sinds het zondagavond op de Noordzee stuurloos raakte.
http://www.rtvnh.nl/nieuws/93257/Vrachtschip%20Ocean%20Victory%20heeft%20zware%20schade%20opgelopen


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #74 Gepost op: 13 december 2012, 20:05:40
Bedankbrief kapitein Ocean Victory

13 december 2012

Dear Sirs,

I am Captain Tran Luu Hoan, Master of M/V OCEAN VICTORY, on behalf on all crew on board M/V OCEAN VICTORY, I would like to express our deep gratitude to you for your kind courageous actions in rendering assistance to us to safeguard us during danger in heavy weather at the night 09th Dec., 2012.

Once again, sincere thanks and wish you all the best.
Kind regards,
Capt. Tran Luu Hoan.

http://www.knrm.nl/waar-wij-zijn/reddingstations/ijmuiden/nieuws/?contentID=6AADB2AC&utm_term=Nieuws&utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter