'Ik heb staan janken bij die walvis, omdat hij ook lag te huilen' 13-12-12 - 14:50
Het dier ligt in een geul op zandplaat de Razende Bol. © anp.
update De bultrug die woensdag strandde tussen Texel en Den Helder is reddeloos. Een actie om het beest los te krijgen is niet gelukt. 'Ik heb staan janken bij die walvis, gewoon omdat hij ook lag te huilen', licht een Ecomare-medewerker toe op de website van Ecomare.
© anp.
Ecomare
@EcomareTexel #Bultrug bij #texel te zwak voor reddingsoperatie. Op basis van oordeel experts verdere acties afgeblazen. #dieptriest
13 december 12 BeantwoordenRetweetenToevoegen aan favorietenDe walvis ligt op dezelfde plek, op zandplaat de Razende Bol. Daar is het door de stroming en vele zandbanken moeilijk om met veel mensen en materieel te komen.
Nadat biologen het dier van dichtbij hebben onderzocht is vastgesteld dat de walvis in bijzonder slechte conditie verkeert. Een stressvolle actie met zwaar materieel zou in dit geval geen enkele zin meer hebben gehad. 'Het was een moelijke beslissing, maar het is in dit geval wel in het belang van het dier om het in rust te laten sterven', zo is te lezen op de website van Ecomare.
Volgens het natuurpark is het dier in een soort slaaptoestand en voelt hij niet veel meer van zijn naderende dood. Na zijn overlijden zal de bultrug worden geruimd door onderzoekscentrum Naturalis.
http://www.ad.nl/ad/nl/5596/Planet/article/detail/3362778/2012/12/13/Ik-heb-staan-janken-bij-die-walvis-omdat-hij-ook-lag-te-huilen.dhtml