Volgens de onderzoeksraad is bij de aanbestedingseisen door de overheden teveel gekeken naar de milieuvoordelen en niet naar de veiligheidsrisico's voor bestuurders, passagiers en de omgeving.
Tja, mooi he dat millieu.
We willen aardgasbussen en dat is een keiharde voorwaarde om in te kunnen schrijven op een aanbesteding. Maar we kijken niet naar de randverschijnselen. Als we maar goed zijn voor het millieu, ik zei het al eerder:
Leuke discussie
Maar waar het allemaal om draait is heel simpel. Een regio verlangt van een busmaatschapij dat zij millieu vriendelijk busvervoer aanbieden. Zij benadrukken dit door te stellen dat dit aardgasbussen moeten zijn. Staat omschreven in het progam van eisen wat bij de aanbesteding hoort.
De busmaatschapij stapt daarop in, door in te schrijven op de aanbesteding en wint die vervolgens. En schaft dus tig aardgasbussen aan. Die bussen zijn geheel goedgekeurd voor de nederlandse wetgeving en mogen dus op de nederlandse wegen rijden.
Nu brandt er een bus geheel uit, en blazen die tanks keurig af zoals het bedacht is, en nu in ene wordt er gezegt dat dat onveilig is en onwenselijk omdat ze zijwaards afblazen. Er moet naar boven worden afgeblazen, en die dingen moeten van de weg worden gehaald voor onderzoek. En waarom? Die veiligheidssystemen hebben keurig gedaan waarvoor het bedoelt is.
Nu komen we dus op het punt. Dit zijn allemaal zaken die vooraf bedacht hadden kunnen zijn. De regio had vooraf zich al de vraag kunnen stellen of het uberhaupt verstandig is om die dingen door een zeer dichtbevolkte stad te laten rijden. Bedenk dat soort zaken van te voren. En zadel nu de busmaatschapij niet op met de problemen.
Dus we gaan een megaorder aan aardgasbussen bestellen, die gaan rondrijden. Er vliegt een bus in brand, waardoor de gastanks afblazen. En een beeld vertonen wat we eigenlijk niet willen. En pas daarna gaan we ons bezig houden of dit wel gewenst is of niet.
Dan ben je het paard achter de wagen spannen. Dit soort zaken dien je al te behandelen ten tijde van het uitschrijven van de aanbesteding.
Het is toch van de zotte dat men een term "aardgasbus" wel leuk vindt klinken, maar zich niet bezig houdt met de risico's die er eventueel aan vast kunnen zitten.
En nee, dan kun je de busmaatschapij niet het slachtoffer laten worden van een rare dwaling van een regio.
Er is nog een lange weg te gaan, voordat het besef er is dat goed voor het millieu zijn ook zo schaduwkanten kan hebben.