Bultrugwalvis gestrand bij Razende Bol - Den Helder 12-12-2012

Auteur Topic: Bultrugwalvis gestrand bij Razende Bol - Den Helder 12-12-2012  (gelezen 42533 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #111 Gepost op: 16 december 2012, 09:22:43
Lenie 't Hart naar de bultrug

Dierenactiviste Lenie 't Hart wil vandaag een ultieme poging doen om de bultrug bij Texel los te krijgen. Ze is met medewerkers van de zeehondencrèche op weg naar het zandeilandje ten noordwesten van Texel waar het dier woensdag strandde. Ook medewerkers van natuurorganisatie Sea Shepherd willen vandaag naar de bultrug.
Gebiedsverbod

Rond de walvis is een gebiedsverbod van kracht. 't Hart zei eerder al dat te zullen respecteren. De medewerkers blijven toch in de buurt zodat er snel kan worden ingegrepen als er groen licht wordt gegeven.

Het is nog niet bekend of bultrug Johannes de nacht heeft overleefd. Dierenartsen van het Dolfinarium dienden de bultrug vrijdag een sterk slaapmiddel toe om hem uit zijn lijden te verlossen, maar het dier werd toch weer wakker. Vandaag wordt gekeken of een tweede poging kan worden ondernomen.
'Te snel opgegeven'

't Hart en Sea Sheperd vinden dat het dier veel te snel is opgegeven. 't Hart spreekt schande van de manier waarop er met de bultrug wordt omgegaan. Ze noemt het onbegrijpelijk dat de zeehondencrèche niet om hulp is gevraagd.

"De Terschellinger vrijwilligers hebben in de afgelopen jaren veel gestrande walwissen, dolfijnen en bruinvissen gered. Hun kennis hebben ze diverse malen in de praktijk kunnen brengen, onder andere bij de redding van twee minstens even grote potvissen", schrijft de organisatie op zijn website.

http://nos.nl/artikel/452190-lenie-t-hart-naar-de-bultrug.html


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #112 Gepost op: 16 december 2012, 09:26:43
Gestrande bultrug overleden'
AMSTERDAM - De bultrug die woensdag strandde op een zandplaat in de Waddenzee is dood volgens medewerkers van zeehondencrèche van Lenie 't Hart.


Dat laat de oprichtster weten op Twitter.

't Hart is woedend dat het organisaties werd verboden een poging te wagen het dier vlot te trekken. "De autoriteiten hebben hun zin gekregen. Bij hen kan de vlag uit", zegt ze vlak nadat ze bericht kreeg van het overlijden.

De politie is volgens haar onderweg naar de medewerkers die met een rubberboot ter plekke waren gegaan om te kijken hoe het met de bultrug is. "Ze zullen wel gearresteerd worden."

Verschillende organisaties

Verschillende organisaties hadden aangegeven zondag samen te willen proberen de bultrug van de zandplaat af te krijgen. Medewerkers van de zeehondencrèche van 't Hart waren rond 07.30 uur met een rubberboot onderweg om na te gaan of de bultrug nog leeft.

Ook natuurorganisatie Sea Sheperd en rederij Noordgat wilden het dier redden als de noodverordening was opgeheven, die is uitgevaardigd door de gemeente Texel. Ze wilden een geul maken, waardoor het beest kan wegzwemmen. De Koninklijke Nederlandse Reddingsmaatschappij stelde zaterdag dat al te hebben geprobeerd, maar zonder resultaat.

Slaapmiddel

Vrijdagavond werd een dodelijk slaapmiddel toegediend. Twee dierenartsen hadden volgens de gemeente geconcludeerd dat het dier ondraaglijk leed. De bultrug bleek zaterdag nog altijd te leven. Naast de zeehondencrèche vinden onder meer Sea Shepherd en leider van de Partij voor de Dieren Marianne Thieme dat het dier moet worden gered.

http://www.nu.nl/binnenland/2983892/gestrande-bultrug-overleden.html?utm_source=twitter&utm_medium=socialmedia&utm_campaign=nunl_twitter


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #113 Gepost op: 16 december 2012, 09:41:30
Emotionele Lenie 't Hart: De dood heeft gewonnen


TEXEL / DEN HELDER - ,,De dood heeft gewonnen!" Een emotionele Lenie't Hart van het zeehondencentrum Pieterburen zei dit als reactie op het bericht over het overlijden van bultrug Johannes. Het dier spoelde afgelopen week aan op zandplaat De Razende Bol.

,,De mensen die hebben gevochten voor de dood, hebben gewonnen", zei zij zondagochtend vanuit Den Helder, op weg naar de bultrug. 't Hart kan bijna niet geloven dat de strijd voorbij is. Ze fulmineert over de tegenwerking van politie en politiek. Ze gaat proberen een overleg te creëren zodat soortgelijke situaties in de toekomst voorkomen kunnen worden. Bovendien verwijt ze veel betrokkenen dat het dier gered had kunnen worden als vanaf dag 1 de reddingsoperatie anders was gelopen.

Ze vreest dat de mensen van het zeehondencentrum die constateerden dat de bultrug overleden is, door de politie gearresteerd gaan worden. Het team was naar de Razende Bol om de gezondheid van het dier te controleren.

Lenie 't Hart verklaarde ook dat ze nog naar de Razende Bol wil gaan om afscheid te nemen van Johannes. ,,Ik wil hem zien!"
http://www.gooieneemlander.nl/algemeen/binnenland/article19612543.ece/Emotionele-Lenie-t-Hart-De-dood-heeft-gewonnen


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #114 Gepost op: 16 december 2012, 09:56:04
Wie is deskundig in dezen? Marianne Thieme, Lenie t Hart? Beiden hebben geen enkele studie danwel opleiding op dit gebied. Enkel en alleen een eigen ander belang. Vreemd dan ook dat de politiek (alexander pechtold!) zich ermee gaat bemoeien en de burgemeester dan weer zwicht.voor haar partijleider en er wederom een poging komt.. Het gaat allang niet meer om die bultrug. Het gaat om ego's en financiële belangen. Ik had Arjen van Noordgat ook slimmer ingeschat

Zijn diegene  die de afgelopen dagen bezig zijn geweest deskundig?
Ik begrijp dat noordkant al meerder walvissen heeft gered.
Ook valt het mij op dat de woordvoering door de Knrm werd gedaan de laatste dagen.
Op mij komt het toch echt over dat ook de Knrm zich wilde profileren.

Wat ik in dit verhaal niet begrijp is dat den helder marine stad is en er heel veel materiaal ligt om dat beest te helpen. Ook zit hier veel offshore die tot bijna van alles in staat zijn maar ook die heb ik niet gezien.

Ik denk dat men eens met zijn alle om tafel moet om hier afspraken over te maken.
Ben bang dat ook in die branch heilige huisjes bestaan  :'(


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Reactie #115 Gepost op: 16 december 2012, 10:10:19
En de soap gaat verder.
Wederom modder gooien naar de KNRM..
Zie nou eerst eens in dat het vaak wel lukt om die beesten los te krijgen.
Helaas nu eens niet. Verder krijg je de beesten vaak wel los maar sterven ze nog binnen afzienbare tijd omdat ze verzwakt zijn. Dat is ook de reden van stranding.
Ik zie niet in waarom je voor dit soort circusvoorstellingen de marine of offshore moet gaan misbruiken. Het is deze keer niet gelukt. Één poging was in mijn ogen genoeg geweest. Had het beest met rust gelaten.
Alsjeblieft mensen wordt eens realiatisch. De dood is onderdeel van de natuur. Het is niet altijd feest. Emoties nemen de overhand. Het is precies zoals ik mevr vt.Hart en consorten ken vanuit de visserijdiscussie. Feiten worden genegeerd , standpunten zijn op basis van emoties


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #116 Gepost op: 16 december 2012, 10:20:44
Deze stranding is een onnodig groot circus gemaakt, mede dankzij de media die gevoed zijn door de bekende figuren die nu tranen met tuiten huilen. En ik vindt dat we inderdaad de realiteit nu eens niet uit het oog moeten verliezen. We willen te graag de zaken regelen voor de natuur, we willen te graag dit soort dieren redden. Op zich prima, maar na 1 of 2 reddingspogingen, dus een dag of wat terug had het besluit al moeten wezen. Einde Bultrug.

Dit soort dieren spoelen niet zomaar aan. Die beesten staan bol aan censoren en zenuwen waar onze vaderlandse krijgsmacht jaloers op mag zijn. Dus als zo,n dier aanspoelt is er echt iets aan de hand met het dier. Moet je dan wel zoveel inspanning leveren om zo,n dier te redden?
En ik denk zeker dat figuren zoals Marianne Thiemen en Lenie 't Hart zich eens wat zakelijker moeten gaan opstellen, en minder hun emoties moeten laten meespelen. Het komt hun ego niet ten goede.


gerritsen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
  • Brandweer
Reactie #117 Gepost op: 16 december 2012, 10:54:38
tja het is idd beter de natuur zijn gang te laten gaan,denk dat de gevoeligheid ligt, in het feit we hebben het geprobeerd??we kunnen op de maan landen en geen bultrug terug de zee in krijgen??,kortom doe alles om het dier  proberen te redden of doe niks.
vanaf 1-1-2014 ex vrijwillige brandweerman


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #118 Gepost op: 16 december 2012, 11:06:22
'Stille tocht' voor bultrug in Den Helder

DEN HELDER - Voor de bultrug die is overleden op de Razende Bol moet een soort stille tocht worden gehouden.

Dat vinden de mensen van Sea Shepherd. Ze willen dat op korte termijn doen, zondagavond of maandag. De bedoeling is met zoveel mogelijk mensen over de dijk te lopen. Met lichtjes en lampionnen, vanaf restaurant Nogal Wiedus in Huisduinen. LATER MEER.
http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/denhelder/article19613483.ece/Stille-tocht-voor-bultrug-in-Den-Helder?lref=vpdt
 
De realiteit is echt ver te zoeken. :-X


gerritsen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
  • Brandweer
Reactie #119 Gepost op: 16 december 2012, 11:12:04
ja idd gaat nergens meer over
vanaf 1-1-2014 ex vrijwillige brandweerman