Bultrugwalvis gestrand bij Razende Bol - Den Helder 12-12-2012

Auteur Topic: Bultrugwalvis gestrand bij Razende Bol - Den Helder 12-12-2012  (gelezen 41539 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #140 Gepost op: 16 december 2012, 14:50:14
KNRM hield niemand tegen'


IJMUIDEN - De KNRM heeft niemand bij de stervende bultrug tegengehouden. Dat deed de politie.

Dat benadrukt Kees Brinkman, woordvoerder van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij. Door de gemeente is een noodverordening opgesteld en de politie zorgde voor handhaving.

Eerder had Arjan de Boer van Rederij Noordgat van Terschelling gezegd de bultrug te willen redden, maar dat dit werd belet door de KNRM. Volgens Brinkman voelt de reddingmaatschappij zich ,,geschoffeerd''.

http://www.lc.nl/friesland/regio/article15493583.ece/%E2%80%98KNRM-hield-niemand-tegen%27-?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter


Marc M

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 79
Reactie #141 Gepost op: 16 december 2012, 15:56:23
Het is ook nooit goed!

Red je een Orca, dan is het verkeerd. Laat je een bultrug aan zijn lot over (de natuur zijn gang gaan!), dan is het ook niet goed. En helemaal aan zijn lot overgelaten was hij niet, want men heeft nog redingspogingen gedaan en uiteindelijk zijn pijn verzacht door het toedienen van een slaapmiddel.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #142 Gepost op: 16 december 2012, 17:30:50
Het is ook nooit goed!

Red je een Orca, dan is het verkeerd. Laat je een bultrug aan zijn lot over (de natuur zijn gang gaan!), dan is het ook niet goed. En helemaal aan zijn lot overgelaten was hij niet, want men heeft nog redingspogingen gedaan en uiteindelijk zijn pijn verzacht door het toedienen van een slaapmiddel.

Zo kun je een mislukte euthanasie poging natuurlijk ook noemen, het toedienen van een slaapmiddel om de pijn te verzachten. Goed bedacht.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #143 Gepost op: 16 december 2012, 19:04:59
Columns
Naar Columns » Stille tochtRonald Boutkan | 16-12-2012 13:08

Den Helder - Daar gingen ze dan, over die prachtige Helderse zeedijk, in alle stilte. Enkele tientallen sloten aan, droeve gezichten, hier en daar zelfs een traantje. Geen fakkels zoals een week geleden, geen live-uitzending op televisie met reporters die de tocht verstoorden, maar wel gemeende woede richting alles wat maar niet de mening deelde.
Ik zag het en dacht in eerste instantie: wow, indrukwekkend, mooi ook. Dat mensen zelfs hier in Den Helder stilstaan bij die twintig jonge kinderen die in Newton zijn doodgeschoten door een malloot. Of zou het een stil protest zijn omdat deze mensen menen dat de democratie in Den Helder langzaam aan naar de klote is geholpen door bestuurders die meer en meer lak aan hun burgers hebben? Of is me iets ontgaan en is er op de Helderse voetbalvelden iets verschrikkelijks gebeurd?
Niets van dat alles bleek waar. Ze liepen voor Johannes… U weet wel, die lieve bultrug en ik dacht: mensen, gaat even met z’n allen heel snel langs de psychiater! Johannes wilde niets liever dan vredig sterven op een mooie zandplaat nabij Texel, de oogjes richting Den Helder. Vredig sterven is echter voor lang niet iedereen weggelegd en ook Johannes was het niet gegeven. Nadat eerst getracht was hem te redden ontstond vervolgens een strijd op leven en dood tussen twee kampen die beiden van mening waren het beste met de bultrug voor te hebben.

Stiekem vroeg ik me af of het nog wel om Johannes ging, of dat pr, donateurs en eigen eer en glorie niet veel belangrijker waren. Wie bedenkt toch een stille tocht voor een dier? Wil je dan het hele concept stille tocht definitief ten grave dragen? Neemt iemand een stille tocht ooit nog serieus als we nu ook al willen lopen voor een gestorven walvis? En dan straks voor de goudvis die is verzopen, daarna de hond die op 17-jarige leeftijd werd overreden en tenslotte gaan we lopen omdat de koffiezetter van het buurthuis de geest heeft gegeven.
Een stille tocht werd ‘populair’ als protest tegen (zinloos) geweld. Tegenwoordig is het concept al niet veel meer waard doordat er wel heel erg snel en vaak wordt gelopen, maar het kan dus nog erger. Nog even en het interesseert niemand meer iets, dan halen we nog slechts de schouders op bij het aanschouwen van zo’n tocht. Dan wordt naar de mens niet meer omgekeken, maar heeft het dier gelukkig wel zijn aandacht gehad…
www.denhelderactueel.nl

 O0


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #144 Gepost op: 16 december 2012, 20:02:27
Columns
Naar Columns » Stille tochtRonald Boutkan | 16-12-2012 13:08



~ Stiekem vroeg ik me af of het nog wel om Johannes ging, of dat pr, donateurs en eigen eer en glorie niet veel belangrijker waren.~
www.denhelderactueel.nl

 O0

Dat heb ik mij vanaf het begin af aan afgevraagd.


Ming

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #145 Gepost op: 16 december 2012, 21:31:32
Velen dachten het, maar zeiden niks!

PR en Donateurs en veel positieve media aandacht voor een bepaalde organisatie die zogenaamd geen fouten kan maken omdat ze vinden dat ze almachtige ''redders'' zijn. Je kan niet altijd 6 gooien!

Ik ben net gebeld door een zeer betrouwbare bron werkzaam bij Naturalis, deze gaf aan dat naturalis de KNRM een donatie gaat doen van 10.000 Euro.

Heel apart! :-\


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #146 Gepost op: 16 december 2012, 21:41:43
Velen dachten het, maar zeiden niks!

PR en Donateurs en veel positieve media aandacht voor een bepaalde organisatie die zogenaamd geen fouten kan maken omdat ze vinden dat ze almachtige ''redders'' zijn. Je kan niet altijd 6 gooien!

Ik ben net gebeld door een zeer betrouwbare bron werkzaam bij Naturalis, deze gaf aan dat naturalis de KNRM een donatie gaat doen van 10.000 Euro.

Heel apart! :-\

Ongefundeerd, zinloos bericht. Ik moedig iedereen aan de KNRM te steunen, super van Naturalis dat ze dit doen. De KNRM doet onwijs goed werk, zie alleen al de verschillende urenlange nachtelijke reddingsoperaties van de laatste maand. Die gasten gaan eropuit wanneer ieder weldenkend mens dat niet vrijwillig doet om anderen in nood te redden.

Het is al van de zotten dat deze aangespoelde vis landelijk nieuws is, en helemaal als er dit soort reacties komen. Ik heb het al eerder opgeschreven in dit draadje, maar ik herhaal nog maar eens dat naar mijn mening de prioriteiten van mensen die (bijvoorbeeld) stille tochten organiseren voor dit ongelukje van moeder natuur grondig misplaatst zijn. Kijk eens verder dan de neus lang is, en ga je alsjeblieft bezig houden met constructieve bijdragen aan deze planeet.

Kleine toevoeging: je hoort me dus niet zeggen dat dierenleed niet op de agenda hoort te staan, slechts dat dit gedoe rond het aanspoelen van een walvis (waar geen mens iets aan kan doen) volledig buiten alle proporties is.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Bijdragen op persoonlijke titel.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #148 Gepost op: 16 december 2012, 22:12:57
De KNRM is de grote generator van al die media aandacht, vanaf dag 1. Persberichten vergezeld van eigen foto's en video's moesten de succesvolle redding in beeld brengen. Als de KNRM iets doet, doet ze het goed, de media aandacht kwam er.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #149 Gepost op: 16 december 2012, 22:29:25
De media hebben ook zelf een verantwoordelijkheid, de krant zou een stuk dikker zijn als alle persberichten nieuws zouden worden..
Bijdragen op persoonlijke titel.