Bultrugwalvis gestrand bij Razende Bol - Den Helder 12-12-2012

Auteur Topic: Bultrugwalvis gestrand bij Razende Bol - Den Helder 12-12-2012  (gelezen 41698 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #20 Gepost op: 13 december 2012, 22:24:45

Het grootste probleem voor het in leven houden van het dier is niet het opdrogen van de huid maar het feit dat het gewicht op de interne organen drukt, waardoor deze in de knel komen en beschadigen.

Ok, dank je voor het antwoord.
Ik hoop echt dat de aktie morgen wel gaat lukken want het dier zal inmiddels al aardig uitgeput zijn.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #21 Gepost op: 13 december 2012, 22:33:11
Ok, dank je voor het antwoord.
Ik hoop echt dat de aktie morgen wel gaat lukken want het dier zal inmiddels al aardig uitgeput zijn.

Ga er maar vanuit dat het dier niet nog een nacht overleeft, en als het de nacht wel overleeft is de kans dat het dier weer succesvol word uitgezet in open zee minder als 1%
En als het dier niet meer kan zwemmen zal het dier de verdrinkingsdood sterven, ik weet niet wat beter is voor het dier.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #22 Gepost op: 13 december 2012, 22:59:48
Ga er maar vanuit dat het dier niet nog een nacht overleeft, en als het de nacht wel overleeft is de kans dat het dier weer succesvol word uitgezet in open zee minder als 1%
En als het dier niet meer kan zwemmen zal het dier de verdrinkingsdood sterven, ik weet niet wat beter is voor het dier.

Ja, dan krijgt de man van Ecomare toch gelijk. We zullen het zien morgen. Ik wens de hulpverleners in ieder geval wel succes.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #23 Gepost op: 14 december 2012, 07:59:35
Hoop vervlogen voor bultrug

De bultrug die woensdag aanspoelde op de zandplaat Razende Bol bij Texel wordt niet meer gered.
 
De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) en natuurcentrum Ecomare hebben gisteravond een laatste poging gedaan om bultrug Johannes weer de zee in te krijgen. Die poging mislukte toen het net dat om de walvis was gespannen losschoot. Ook was de accu van de helikopter die hielp bij de actie na verloop van tijd leeg.

Zinloos

Vanochtend bleek dat een nieuwe reddingspoging geen zin heeft. Al het beschikbare materieel is al ingezet en er is zwaarder materieel nodig om het dier los te trekken, maar dat is er niet op tijd. Bovendien is het gebied waar de bultrug ligt ondiep.

De walvis blijft liggen op de zandplaat en zal daar langzaam doodgaan. Het gebied is afgezet, zodat er geen boten in de buurt kunnen komen, zegt de KNRM.

Volgens de KNRM is het niet mogelijk om een walvis te laten inslapen. Het is nog niet duidelijk wat er gaat gebeuren met de bultrug, wanneer die dood is.
 
bron: nos.nl


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #24 Gepost op: 14 december 2012, 08:07:28
Jammer maar wel begrijpelijk.
Ik denk dat de hulpverleners gisteren gedaan hebben wat in hun vermogen lag.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Reactie #25 Gepost op: 14 december 2012, 08:45:09
Belachelijk dat gesol met dat dier, had het lekker met rust gelaten en in vrede laten sterven, nu heeft hij of zij twee dagen extra stress en ellende gehad om te zorgen dat wij ons niet schuldig voelen.
99 van de 100 gestrande walvissen e.d. maakt geen kans op overleving, en ook bij deze was dat vanaf het begin al duidelijk volgens mij, zo'n dier komt ook niet voor niks in een situatie als deze terecht, is meestal een teken dat er al iets goed fout zit.

maar goed,ik zal wel weer een cynische lul zijn nu.


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Reactie #26 Gepost op: 14 december 2012, 08:52:03
Belachelijk dat gesol met dat dier, had het lekker met rust gelaten en in vrede laten sterven, nu heeft hij of zij twee dagen extra stress en ellende gehad om te zorgen dat wij ons niet schuldig voelen.
99 van de 100 gestrande walvissen e.d. maakt geen kans op overleving, en ook bij deze was dat vanaf het begin al duidelijk volgens mij, zo'n dier komt ook niet voor niks in een situatie als deze terecht, is meestal een teken dat er al iets goed fout zit.

maar goed,ik zal wel weer een cynische lul zijn nu.
Ik ben het helemaal met je eens.. Het is volgens mij gewoon om het schuldgevoel van mensen weg te nemen om hoe men omgaat met de aarde. Laten ze daar wat aan doen en de natuur met rust laten. Dit dier ligt daar inderdaad niet voor niks. Je zorgt alleen maar  voor meer stress.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #27 Gepost op: 14 december 2012, 09:06:11
Dit heeft natuurlijk niets met schuldgevoel te maken.
Waarom zouden we geen poging moeten doen om een dier in problemen te redden?

Dan zouden we het WNF, de zeehondencreche, enz. ook maar op moeten heffen?
Slaat natuurlijk nergens op.

Als wij met alle mogelijke hulpmiddelen een dier in nood kunnen helpen dan moeten we een poging doen.
Niet alles lukt natuurlijk maar dan kun je wel zeggen dat je er alles aan gedaan hebt.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #28 Gepost op: 14 december 2012, 09:31:01
Ik ben het helemaal met je eens.. Het is volgens mij gewoon om het schuldgevoel van mensen weg te nemen om hoe men omgaat met de aarde. Laten ze daar wat aan doen en de natuur met rust laten. Dit dier ligt daar inderdaad niet voor niks. Je zorgt alleen maar  voor meer stress.

Laten we dan ook maar stoppen met katten uit de boom halen als brandweer zijnde, deze dieren zijn ook zelf in deze situatie gekomen toch??  98uiye

Je gaat toch altijd wat proberen als een dier in nood is? Ze stoppen nu toch ook nu ze zien dat het echt geen nut meer heeft! Ik zeg maar zo niet geschoten is altijd mis!

Grtz

Mark
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #29 Gepost op: 14 december 2012, 13:24:54
Barre omstandigheden reddingsoperatie bultrug
Barre omstandigheden reddingsoperatie bultrug
ecomaretexel·
Gepubliceerd op 13 dec 2012
Het is moeilijk te zien, maar de gele silhouetten in het water zijn de mannen van de KNRM. Zij staan tot hum middel of zelfs hun schouders in het water. Een helikopter geeft assistentie en verlicht de omgeving. De wind van de helikopter en het koude water geven een gevoelstemperatuur van min 10.
Er is een groen net rond de bultrug gespannen. Twee schepen proberen het dier voorzichtig vlot te trekken. De mannen begeleiden de touwen en het net. De poging is helaas niet geslaagd.
Samen sterk in de hulpverlening!