Als ik naar de verkoop van consumenten vuurwerk kijk dan ben ik van mening dat niet zo heel veel mensen tegen het afsteken van consumenten vuurwerk zijn. Ik denk dat men vooral tegen het afsteken van illegaal vuurwerk is en dat kun je niet verder verbieden dan nu het geval is. Als ik hier al met een volwassen buurman zit die in bijzijn van de kinderen van 10 / 12 jaar de cobra 6 bommen overdag op een speelterreintje staat af te steken dan vind ik dat je niet helemaal in je bovenkamer bent om nog niet te spreken over het feit dat je ruiten in de sponningen staan te rammelen.
Het is dus niet voor niks verboden maar om daarmee ook tegen consumenten vuurwerk te zijn....tuurlijk nadat ik een jaar of 10 een sierfontein in mijn gezicht kreeg (wat onwijs goed afliep) kijk ik liever naar wat de buren de lucht in jagen maar omdat het een keer bij mij fout ging ben ik nog niet tegen consumenten vuurwerk (ja dat van mij was legaal) en ik denk het merendeel van de ruim 50000 klagers bij groenlinks ook niet direct.
Ik denk dat er veel harder opgetreden moet worden tegen de leeghoofden met illegaal vuurwerk en dan heb ik het over het bezit van nog niet eens over de handel in, daar moeten gewoon gevangenisstraffen voor gegeven worden( uitzitten vanaf de kerst tot na nieuwjaarsdag).
Voor het bezit / afsteken van illegaal vuurwerk een boete van 220 euro per kilo (tot 5 kilo daarboven ben je automatisch handelaar) en innen tot de dader er desnoods zijn auto ervoor moet verkopen, daarbij ook of misschien wel vooral, de pakkans proberen te vergroten.
Voor het afsteken van alle vuurwerk buiten de geeigende tijden ook een douw van 220 euro en niks HALT afdoening dan zal de overlast hopenlijk een behoorlijk stuk afnemen.