Oud & Nieuw en Vuurwerk incidenten en nieuws 2012/2013

Auteur Topic: Oud & Nieuw en Vuurwerk incidenten en nieuws 2012/2013  (gelezen 68866 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Wortel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 79
Reactie #210 Gepost op: 31 december 2012, 17:27:19
Als ik naar de verkoop van consumenten vuurwerk kijk dan ben ik van mening dat niet zo heel veel mensen tegen het afsteken van consumenten vuurwerk zijn. Ik denk dat men vooral tegen het afsteken van illegaal vuurwerk is en dat kun je niet verder verbieden dan nu het geval is. Als ik hier al met een volwassen buurman zit die in bijzijn van de kinderen van 10 / 12 jaar de cobra 6 bommen overdag op een speelterreintje staat af te steken dan vind ik dat je niet helemaal in je bovenkamer bent om nog niet te spreken over het feit dat je ruiten in de sponningen staan te rammelen.

Het is dus niet voor niks verboden maar om daarmee ook tegen consumenten vuurwerk te zijn....tuurlijk nadat ik een jaar of 10 een sierfontein in mijn gezicht kreeg (wat onwijs goed afliep) kijk ik liever naar wat de buren de lucht in jagen maar omdat het een keer bij mij fout ging ben ik nog niet tegen consumenten vuurwerk (ja dat van mij was legaal) en ik denk het merendeel van de ruim 50000 klagers bij groenlinks ook niet direct.
Ik denk dat er veel harder opgetreden moet worden tegen de leeghoofden met illegaal vuurwerk en dan heb ik het over het bezit van nog niet eens over de handel in, daar moeten gewoon gevangenisstraffen voor gegeven worden( uitzitten vanaf de kerst tot na nieuwjaarsdag).
Voor het bezit / afsteken van illegaal vuurwerk een boete van 220 euro per kilo (tot 5 kilo daarboven ben je automatisch handelaar) en innen tot de dader er desnoods zijn auto ervoor moet verkopen, daarbij ook of misschien wel vooral, de pakkans proberen te vergroten.

Voor het afsteken van alle vuurwerk buiten de geeigende tijden ook een douw van 220 euro en niks HALT afdoening dan zal de overlast hopenlijk een behoorlijk stuk afnemen.

Helemaal mee eens. Ik denk ook dat harder straffen kan helpen....

http://www.halt.nl/index.cfm/site/Halt%20Nederland/pageid/F9D707D4-DF54-EF0C-991FD35860C8D76A/index.cfm
Citaat
De straffen bij Halt voor vuurwerkdelicten varieren van 2 uur tot 16 uur


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #211 Gepost op: 31 december 2012, 17:34:39
Hoofddorp: Brand in opslag van speelartikelen Dik Tromschool
 

Foto: Eric van Lieshout
Foto('s) geplaatst met toestemming van rechthebbende

Laatste update 31 december 2012 16:03

HOOFDDORP - In de Wormerstraat in Hoofddorp heeft de brandweer maandagmiddag twee branden moeten blussen op het schoolplein van de Dik Tromschool. De brandweerlieden waren gealarmeerd voor een containerbrandje. Bij nadere inspectie rondom de school bleek uit opslag van het buitenspeelgoed ook rook te komen.

De brandweermannen hebben even de container gelaten voor wat die was en hebben de opslagruimte geopend. In de opslag stonden enkele speelartikelen, zoals een skelter in brand. De brand is vermoedelijk ontstaan doordat via een ventilatierooster aan de achterzijde vuurwerk de schuur is binnengekomen.

Nadat het vuur in de opslagschuur is gedoofd, is ook de brandende container geblust. De politie heeft enige getuigen gehoord. Jongeren waren al een paar keer van het schoolplein weggestuurd.
Samen sterk in de hulpverlening!


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #212 Gepost op: 31 december 2012, 17:45:27
Martin van Norel ‏@MartinvNorelRTL

Weermensen voorspellen vanavond windkracht 5. Volgens vuurwerkbesluit mag er dan geen professioneel vuurwerk worden afgestoken.
31 december 12 om 15:32 's middags

Ben benieuwd wat er met Het nationale vuurwerk vanuit Rotterdam (bij de Erasmusbrug) dan gaat gebeuren.
Heb er op twitter nog geen bericht van kunnen vinden.

Live uitzending is op RTL 5 en RTL 8 vanaf 23:55 uur tot 00:10 uur.
=========================================================================

17:09 De medewerkers van het Nationaal Vuurwerk bij de Erasmusbrug zeggen op Radio Rijnmond dat het vuurwerk gewoon veilig kan worden afgestoken vanavond, ook al waait het behoorlijk.

BRON: Rijnmond.nl/nieuws: LIVEBLOG jaarwisseling regio Rijnmond
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


TommyGun

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
Reactie #213 Gepost op: 31 december 2012, 18:09:19
Altijd 'mooi' hoe illegaal vuurwerk altijd als gevaarlijk wordt afgedaan en dat de bezitters leeghoofden zijn.

Dus die paar sierpotjes van mij uit België (dus illegaal...) zijn levensgevaarlijk  ::)

Misbruik / gevaarlijke acties moeten bestraft worden, maar dat kan ook met legaal vuurwerk gedaan worden.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #214 Gepost op: 31 december 2012, 18:37:52
Dus die paar sierpotjes van mij uit België (dus illegaal...) zijn levensgevaarlijk  ::)

plaatjesboef ‏@plaatjesboef

Mijn zoon is net vuurwerkslachtoffer geworden van LEGAAL vuurwerk #kutzooi #ziekenhuis #viezefoto #waarschuwing pic.twitter.com/pW0JC254

31 december 12 om 5:06 's middags

nog niet overtuigd? pijn is zo heftig dat zoon morfine heeft gekregen. #legaalvuurwerk #ziekenhuis pic.twitter.com/2WbyxMpU

31 december 12 om 17:06

update zoon: dik ingepakte hand; morgenochtend verder kijken hoe t er uit ziet... #vuurwerkslachtoffer #stoerevent pic.twitter.com/bWg8wfMr

31 december 12 om 17:17

ps: betrof siervuurwerk, houten voetje zat aan bovenkant ipv onderkant spoot ds ws naar onderen ( ik vermoed dat hij hem in zn hand hield )
31 december 12 om 18:06
Samen sterk in de hulpverlening!


TommyGun

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
Reactie #215 Gepost op: 31 december 2012, 18:49:47
plaatjesboef ‏@plaatjesboef

(...)

betrof siervuurwerk, houten voetje zat aan bovenkant ipv onderkant spoot ds ws naar onderen ( ik vermoed dat hij hem in zn hand hield )

Zegt genoeg.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #216 Gepost op: 31 december 2012, 19:01:15
Altijd 'mooi' hoe illegaal vuurwerk altijd als gevaarlijk wordt afgedaan en dat de bezitters leeghoofden zijn.

Dus die paar sierpotjes van mij uit België (dus illegaal...) zijn levensgevaarlijk  ::)

Misbruik / gevaarlijke acties moeten bestraft worden, maar dat kan ook met legaal vuurwerk gedaan worden.

Die sierpotjes van jou zijn dus niet goedgekeurd voor de NL markt, bevatten waarschijnlijk te veel kruid of een in NL niet toegestane samenstelling. Ik beweer nergens dat het onveilig is maar als naar de NL maatstaven voldoet het niet.
De keuring is er niet voor de kat zijn k*t en bedoeld om slachtoffers te voorkomen of in elk geval te beperken.
Dat er met legaal vuurwerk ook het nodige fout kan gaan heb ik aan den lijve mogen ondervinden waarmee een keuring dus niet per defenitie zegt dat het veilig is, ook al deed ik naar mijn mening niks verkeerd en alles veilig toch kwam ik aan de beurt.

Als je dus bewust je vuurwerk uit een buurland haalt en daarmee bewust illegaal vuurwerk inkoopt neem je bewust een extra risico en ben je m.i. per defenitie stom bezig (leer je wel als je slachtoffer wordt wat ik je overigens niet toe wens) daarkomt bij dat je waarschijnlijk ook de ergernis van anderen op je nek haalt en alleen omdat het "mooier" is ??

Dat je met domme / gevaarlijke acties anderen ook ingevaar kunt brengen met legaal vuurwerk zal ik niet tegenspreken maar dan heb je het over een gebrek aan verantwoordelijkheid bij het afsteken en niet over bewust vuurwerk importen wat niet aan de bij ons gestelde eisen voldoet.

Ik blijf er dus bij dat iemand die zich bezig houd met het afsteken / verhandelen van illegaal vuurwerk een leeghoofd is evenals iemand die met legaal vuurwerk experimenteerd, gooit of er anderzins onverantwoord mee omgaat.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #217 Gepost op: 31 december 2012, 19:33:57
Ben benieuwd wat er met Het nationale vuurwerk vanuit Rotterdam (bij de Erasmusbrug) dan gaat gebeuren.
Heb er op twitter nog geen bericht van kunnen vinden.

Live uitzending is op RTL 5 en RTL 8 vanaf 23:55 uur tot 00:10 uur.
=========================================================================

17:09 De medewerkers van het Nationaal Vuurwerk bij de Erasmusbrug zeggen op Radio Rijnmond dat het vuurwerk gewoon veilig kan worden afgestoken vanavond, ook al waait het behoorlijk.

BRON: Rijnmond.nl/nieuws: LIVEBLOG jaarwisseling regio Rijnmond


RTL Nieuws verslaggever Jeroen Wetzels meldt zojuist Live vanuit Rotterdam dat 15 minuten voor aanvang de definitieve beslissing wordt genomen of Het nationale vuurwerk vanuit Rotterdam doorgaat ja of nee.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #218 Gepost op: 31 december 2012, 20:20:53
Vuurwerk in kraag, jongen gewond
  

In Scherpenzeel is een jongen van 10 gewond geraakt toen hij vuurwerk in zijn nek kreeg. Het stuk vuurwerk kwam in zijn kraag terecht en ontplofte.

De jongen liep ernstige verwondingen op aan zijn rug. Hij is met een ambulance naar het ziekenhuis gebracht.
http://nos.nl/artikel/457061-vuurwerk-in-kraag-jongen-gewond.html


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Reactie #219 Gepost op: 31 december 2012, 20:33:36
Vanmiddag even een stel jongelui aangesproken op hun misbruik met vuurwerk. Diverse putten, prullenbakken e.d. moesten geloven aan hun spontane acties.
Toen ze echter met vuurwerk op anderen begonnen te schieten was voor mij de maat vol. Ik heb ze vriendelijk, doch dringend, verzocht te stoppen met dat soort ongein en ze boden hun excuses aan voor hun wangedrag.

Uiteraard had ik dit voorval bij de politie kunnen melden, maar vroeger was ik zelf ook niet de braafste.