Veiligheidsregio Twente ondersteunt Serious Requesthttp://www.politie.nl/nieuws/2012/december/13/02-veiligheidsregio-steunt-serious-request.htmlLaatste update: 13-12-2012 | 15:31
Enschede - De jaarlijks terugkerende actie van 3FM Serious Request, waarbij geld wordt ingezameld voor projecten van het Rode Kruis, vindt dit jaar plaats op de Oude Markt te Enschede. De verwachting is dat er tijdens de actieperiode van 18 tot en met 24 december sprake is van een gezellige drukte rondom het Glazen Huis zelf en de talrijke nevenactiviteiten die worden ontplooid om zoveel mogelijk geld voor het goede doel in te zamelen. Het evenement wordt niet alleen bezocht door vele duizenden mensen, het is ook 24 uur per dag live te volgen op radio, internet en tv.
Evenement in goede banen leidenOm het evenement rondom het Glazenhuis in goede banen te kunnen leiden wordt door zowel de gemeente Enschede als politie, brandweer en GHOR de nodige inzet geleverd. Daarnaast biedt Serious Request de Veiligheidsregio Twente de gelegenheid om een aantal innovatieve middelen in te zetten tijdens een gezellig, maar wel druk evenement. Het gezamenlijke doel van deze middelen is een zo goed en accuraat mogelijk beeld te verkrijgen van de actuele situatie waarmee het mogelijk wordt een groot publieksevenement in een prettige sfeer te laten verlopen. De plek waar al deze informatie bij elkaar komt is de Crowd Control Room die tijdelijk is ingericht in het stadhuis van de gemeente Enschede en die gedurende de actieperiode het hart is van het crowdmanagement. Om deze reden hebben onder andere de gemeente Enschede en de Veiligheidsregio Twente bijgedragen aan de realisatie van een wifi-netwerk van NDIX in de Enschedese binnenstad.
Twitcident: inzicht in TwitterTwitcident detecteert, filtert en analyseert berichtgeving via Twitter tijdens grote evenementen. Door de grote berg aan actuele maar ongestructureerde data op Twitter via slimme filters te presenteren, wordt een beeld geleverd dat door hulpverleners kan worden gebruikt. Snelle én betrouwbare informatie waarmee een overzicht ontstaat van de situatie, hoe de burgers deze situatie beleven en de informatie-behoefte die bestaat. Deze gegevens worden via het politie service centrum, gerouteerd naar verschillende medewerkers: zo kunnen voorlichters van gemeente en politie directer inspelen op de social media met hun berichtgeving en de recherche informatie-afdeling van de politie is in staat de gegevens te gebruiken in hun analyses. Uiteraard is ook de Crowd Control Room uitgerust met Twitcident.
Met medewerking van Twitcident
Urban Shield System: positionering van collega’sDit systeem genereert een realtime overzicht van de posities van de first responders in een gebied en projecteert deze gegevens in een 3D-kaart. Hiermee wordt in één oogopslag duidelijk waar ingezette eenheden zoals politie en brandweer zich bevinden. Deze informatie, gekoppeld aan onder andere de camera-beelden van het gebied en andere gegevens, maken het mogelijk snel en doeltreffend op te treden. Hierdoor kan een evenement met vele duizenden bezoekers in een prettige sfeer blijven verlopen. De techniek waarmee de gegevens in beeld worden gebracht maakt gebruik van een GPS-device waarmee de first responders worden uitgerust. Hierdoor wordt ook de veiligheid van deze mensen vergroot.
Met medewerking van AGT International
Blue Mark: tellen van de menigteTijdens grote evenementen is het van belang inzicht te hebben in de omvang en bewegingen van de massa’s mensen. Raakt een terrein met beperkte capaciteit te vol? Is er sprake van een grote toeloop? Relevante vragen voor hulpverleners en anderen die een taak hebben in het in goede banen leiden van een evenement. De smartphones van tegenwoordig geven periodiek "digitale handtekeningen" af via wifi en bluetooth. Door deze data te detecteren, te lokaliseren en te volgen kan als het ware worden geteld hoeveel mensen zich op een bepaalde plek bevinden en hoe ze zich door de stad bewegen. Door op meerdere plekken sensoren op te hangen die waarnemingen doen, kan op basis van extrapolatie inzicht worden verschaft in de omvang van groepen mensen en de stromen van de massa.
Met medewerking van Blue Mark Innovations