USAR kan dat doen, maar de brandweer is ook niet machteloos. Het is dus de vraag wat USAR aan mogelijkheden heeft die de brandweer in dit geval tekort komt. De brandweer is zeer goed op de hoogte van in NL beschikbare middelen qua USAR, hoogteredding etc.
Ik waag dat nog wel te betwijfelen. Wij hebben (omdat we als post de regionaal specialismen instorting en redding (THV-zwaar)) in Weeze een training gehad van de Duitse 'USAR', de ISAR. Ik heb het wel eens vaker geschreven hier op het forum, maar zij waren verbaasd over het materiaal dat op de (door BZK verstrekte) haakarmbakken Instorting en Redding ligt. Hout dat scheurt als er gewicht op komt, te lichte vijzels, het ontbreken van 'redgereedschap' zoals klopboren en dergelijke. Desondanks waren ze van mening dat wij -ondanks de beperkte middelen- bijzonder goed omgingen met de mogelijkheden van de inhoud van de bakken. Maar of de bekendheid van USAR(.NL) in het brandweerwereldje zo goed bekend is; ik waag het te betwijfelen.
Hun advies was echter wel om meteen de USAR in te schakelen bij een melding van een instorting. Zij beschikken over veel meer en vooral veel zwaarder materiaal en kunnen ook echt bevrijdingen uitvoeren. Dat wordt met de paar hydraulische vijzels (die uit m'n hoofd 5 ton kunnen hebben) uit de haakarmbak toch een problematisch klusje. Ik zou dan ook groot fan zijn van een 'Rapid Response USAR team' op een paar locaties in het land, waarbij USAR en de brandweer gezamenlijk het incident kunnen stabiliseren en de slachtoffers kunnen bevrijden.
Uiteraard loopt het plan om met de 'expertregio's' een aantal regio's te belasten met de specialismen Instorting en Redding, maar daarbij moet wel duidelijk gemaakt worden dat deze expertregio's niet alleen meer en uitgebreider oefenen met het materiaal, maar vooral ook zwaarder en nuttiger materiaal op de haakarmbakken krijgen. Zeker bij gecompliceerdere instortingen is het redgereedschap van de container en het hulpverleningsvoertuig ter plaatse in veel gevallen waarschijnlijk niet toereikend....