48 mensen vast op zandbank bij De Zandmotor - Ter Heijde 14-12-2012

Auteur Topic: 48 mensen vast op zandbank bij De Zandmotor - Ter Heijde 14-12-2012  (gelezen 9331 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #10 Gepost op: 14 december 2012, 21:41:59
Het gaat om een groep van 50 kinderen met begeleiders. Die waren op weg naar een pannenkoekenrestaurant maar raakten verdwaald. #Zandmotor
Pannenkoekenrestaurant?  ???


r.bles

  • Ambuchauff
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 506
Reactie #11 Gepost op: 14 december 2012, 21:45:29
Die zijn erg lekker hoor in de UK!  098uo
1:87 modelletjes:  


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #12 Gepost op: 14 december 2012, 21:46:17
Pannenkoekenrestaurant?  ???

Wordt tijd voor een nieuwe tomtom denkik.... :o


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #14 Gepost op: 14 december 2012, 22:16:35
Morgen weer, een georganiseerde wandeling op en naar de Zandmotor.
Mss ff goed bekend maken bij de diverse diensten
Bij instappen begint de inzet.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #15 Gepost op: 14 december 2012, 22:22:28
Ik hoor Danny spreken over mogelijke onderkoeling.

Is de Zandmotor wel hoog genoeg om tijdens vloed helemaal boven water te blijven of is het slechts minder diep dan buiten de zandbank?
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #16 Gepost op: 14 december 2012, 22:34:57
Kijk eens op de site van de Zandmotor, van alles is er georganiseerd en ook aangegeven hoe je er naar toe moet komen.
NERGENS wordt er op de gevaren gewezen, het ligt wel in open zee.

Is er indeze overleg met de hulpverleningsdiensten opdat er alert gereageerd kan worden bij een incident.
Bij instappen begint de inzet.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #17 Gepost op: 14 december 2012, 22:46:34
Kijk eens op de site van de Zandmotor, van alles is er georganiseerd en ook aangegeven hoe je er naar toe moet komen.
NERGENS wordt er op de gevaren gewezen, het ligt wel in open zee.

Is er indeze overleg met de hulpverleningsdiensten opdat er alert gereageerd kan worden bij een incident.

Neem van mij even aan dat de veiligheidsriscio's rond de Zandloper nogal significant zijn, er is bij de constructie weinig rekening mee gehouden met veiligheidsaspecten. Er is immiddels een behoorlijk pakket aan maatregelen genomen, waaronder een zwemverbod op bepaalde stukken en  extra paraatheid van de reddingsbrigade en andere hulpdiensten. Er worden regelmatig multidisciplinaire oefeningen gehouden in dit gebied en er wordt alom gewaarschuwd en er is in de zomermaanden extra toezicht aanwezig.

Hierover staat het e.e.a. op de site: http://www.dezandmotor.nl/nl-NL/themas/zwemveiligheid/

Dat je nou (zo stom bent om) in de winter, in het donker, in combinatie met springtij hier rond te gaan lopen met kinderen is een heel ander verhaal...  ::)


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #18 Gepost op: 14 december 2012, 22:52:56
dank voor je reactie Joost.

Maar ik denk dat het uitgangspunt en de belangen van het Zuid-Hollandsche landschap totaal anders ligt dan bij veiligheid.
Anders had men de wijsheid wel in pacht gehad en niet aangegeven dat men er lopende en zelfs op de fiets naar toe kan.
Hoop dat men nu toch ook enige bewustheid en initiatief gaat tonen om de mensen niet te activeren om de natuur te tarten.
Bij instappen begint de inzet.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #19 Gepost op: 14 december 2012, 23:00:52
De Zandmotor is een "schiereiland", dit houdt dus in dat er aan 3 kanten water zit en aan 1 kant land. De bedoeling van De Zandmotor is dat het de natuur (zee/wind) haar werk gaat en het complete eiland verspreid zodat er nieuwe duinen en alles ontstaan (dit is wat ik begreep uit de website). Het schiereiland is ook als kustbescherming, ook ivm zandverplaatsing vanwege de stromingen van de zee.

Wat Joost ook al zegt; Het is nacht, winter en springtij. Als de personen via die ene kant land het stuk schiereiland oplopen, wat heel goed kan aangezien het een soort onoverzichtelijke T-splitsing is op het strand. En vervolgens wordt het vloed, dan wordt het eiland afgesloten van land, dus heb je geen (droge) mogelijkheid meer om aan vast land te komen.

Het is niet duidelijk of de zandmotor bij vloed wel of niet een compleet eiland wordt; de zandmotor is bedoeld om langzaam door water en wind verspreid te worden over de kust. Dit betekent dus dat de waterstand waarbij het een eiland wordt steeds lager wordt.

Ik vind persoonlijk dat er niet over de veiligheid van de zandmotor geklaagd moet worden. Eigen schuld in deze periode van het jaar. Sowieso met 50 kids in het donker het strand op?
Mighty fine only gets you somewhere half the time.