Mag ik u dan iets vragen als (redelijke) leek.
Mij wordt bij de politie Amsterdam geleerd dat ik mijn AED welke in de auto's ligt gewoon met de normale pads op kleine kinderen mag/kan gebruiken. Hoe kan dat als u als arts zegt dat niet niet gebruikt moet worden. Waar gaat het dan fout.
Erg lange discussie hierover van afgelopen weekend:
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=69532erg leerzaam overigens.
voor mensen die geen zin hebben die helemaal te lezen, de hoofdpunten:
- Gewone pads geven een te grote schok voor kleine kinderen.
- een AED werkt standaard met algoritmes om ritmes te herkennen ontworpen voor volwassenen. Een erg snel NIET schokbaar kinderritme kan lijken op een schokbaar volwassenritme waardoor de AED ten onrechte een schokadvies kan geven. Sommige AED's (ZOLL) hebben speciale kinder algoritmes om dit op te lossen, maar daarvoor moet je wel de kinder elektrode aansluiten, anders gaat hij van een volwassen SO uit.
- Beademen is veel belangrijker in de meeste gevallen bij kinderen waardoor het twijfelachtig is of het verstandig is daarmee te stoppen terwijl je met de AED bezig bent.
Na die discussie is bij mij (ook leek) in ieder geval de twijfel gerezen over het zomaar blind aansluiten van een AED bij jonge kinderen.
De conclusie was min of meer: wellicht moeten deze richtlijnen even kritisch bekeken worden.