AED bij kinderen

Auteur Topic: AED bij kinderen  (gelezen 47008 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Gepost op: 14 december 2012, 21:52:59
Afgesplitst uit: Nazorg na opvolging AED-alert

Daarom zei ik dat je de koffie wel kan vergeten, thee behoort tot de opties.

Ik ben altijd te vinden als het gaat om pre-hospitale voor kinderen. Kinderen zijn letterlijk en figuurlijk het ondergeschoven kindje.

Ik heb dit sub board over AED helemaal doorgespit omdat ik graag wilde weten of iemand het wel eens over kinderen heeft gehad. Ergens geeft het mij grote zorgen, omdat ik niet weet wat er tijdens de cursus wordt gezegd over kinderen. In Nederland is het ook zo dat ook mensen zonder cursus een AED mogen gebruiken.

Ik moet er niet aan denken als iemand een jong kind aan de AED hangt en de AED daadwerkelijk af gaat. Ik neem aan dat de industrie geen AED heeft gemaakt voor kinderen, medisch gezien geen nuttig apparaat.




vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #1 Gepost op: 14 december 2012, 22:06:08
De Nederlandse Reanimatieraad zegt er het volgende over in hun richtlijn basale reanimatie bij kinderen:

8 Zodra de AED er is:
• Zet de AED aan. Breng de elektroden op de ontblote borstkas van het kind aan. Indien er meer dan één hulpverlener is, gaat één door met borstcompressies terwijl de ander de elektroden bevestigt.
• Gebruik bij kinderen jonger dan 8 jaar bij voorkeur een voor kinderen aangepaste AED. Gebruik anders een standaard AED.
• Indien de AED elektroden te groot zijn voor het kind en niet op de borstkas passen, plak dan één elektrode midden op de borstkas en de andere elektrode op de rug tussen de schouderbladen.
• Voer de gesproken/visuele opdrachten uit.
• Zorg dat niemand het kind aanraakt als de AED het hartritme analy-
seert.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #2 Gepost op: 14 december 2012, 22:18:42
De AED zelf is niet specifiek voor kinderen gemaakt, er bestaan wel AED pads die 50joules afgeven ipv 150 joules.  (bifasisch). Ik ben in november bij de PHPLS cursus geweest en daar werd gesteld dat, in geval van geen andere opties, ook een niet-aangepaste AED gebruikt mocht worden.

Een snelle zoektocht op het net levert een onderzoek op dat stelt dat een shock van > 30j./kg dodelijk zou kunnen zijn. Daarom is het gebruik dan ook niet geindiceerd in kinderen < 1jaar.

Ik hoor anders wel graag waarom bovenstaande niet deugt...

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #3 Gepost op: 14 december 2012, 22:20:47



Ik moet er niet aan denken als iemand een jong kind aan de AED hangt en de AED daadwerkelijk af gaat. Ik neem aan dat de industrie geen AED heeft gemaakt voor kinderen, medisch gezien geen nuttig apparaat.

kun je dit toelichten. Ik heb gewoon geleerd dat je bij kinderen ook een AED kunt en mag gebruiken. Desnoods door inderdaad 1 elektrode op de borst en de andere op de rug te plaatsen.

Veel fabrikanten leveren zelfs kinder elektrodes.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #4 Gepost op: 14 december 2012, 22:34:44
Ik sluit me ook aan bij het antwoord van CM.

Ik zou helemaal geen AED gebruiken bij jonge kinderen.

Indien het apparaat standaard 150 joules afgeeft is het niet gemaakt voor kinderen. Als 1 elektrode bij een kind op de rug plakken niet in de gebruiksaanwijzing van de fabrikant wordt beschreven is het een improvisatie, dus niet doen.

Ik neem aan op grond van CM zijn bericht dat er ook AED's voor kinderen bestaan. Ik ben bang dat ze niet veel zullen voorkomen. Het komt niet vaak voor dat jonge kinderen gereanimeerd moeten worden, indien jonge kinderen wel gereanimeerd moeten worden is het zeldzaam als de AED dan van enig nut kan zijn.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #5 Gepost op: 14 december 2012, 22:42:10
Ik sluit me ook aan bij het antwoord van CM.

Ik zou helemaal geen AED gebruiken bij jonge kinderen, zeker niet door burgerhulpverleners.

Indien het apparaat standaard 150 joules afgeeft is het niet gemaakt voor kinderen. Als 1 elektrode bij een kind op de rug plakken niet in de gebruiksaanwijzing van de fabrikant wordt beschreven is het een improvisatie, dus niet doen.

Ik neem aan op grond van CM zijn bericht dat er ook AED's voor kinderen. Ik ben bang dat ze niet veel zullen voorkomen. Het komt niet vaak voor dat jonge kinderen gereanimeerd moeten worden, indien jonge kinderen wel gereanimeerd moeten worden is het zeldzaam als de AED dan van enig nut kan zijn.

Dat vind ik eerlijk gezegd nogal kort door de bocht. Inderdaad zal het zelden van nut zijn maar dat is van buitenaf niet te beoordelen, aansluiten bij een kind ouder dan 1 jaar (en dus zeker zwaarder dan 5kg) kan dus zeker waarde hebben.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #6 Gepost op: 14 december 2012, 22:42:52
Ik sluit me ook aan bij het antwoord van CM.

Ik zou helemaal geen AED gebruiken bij jonge kinderen.

Indien het apparaat standaard 150 joules afgeeft is het niet gemaakt voor kinderen. Als 1 elektrode bij een kind op de rug plakken niet in de gebruiksaanwijzing van de fabrikant wordt beschreven is het een improvisatie, dus niet doen.

Ik neem aan op grond van CM zijn bericht dat er ook AED's voor kinderen. Ik ben bang dat ze niet veel zullen voorkomen. Het komt niet vaak voor dat jonge kinderen gereanimeerd moeten worden, indien jonge kinderen wel gereanimeerd moeten worden is het zeldzaam als de AED dan van enig nut kan zijn.

Ik volg je niet helemaal CM geeft aan dat het wel kan indien nodig, je zegt je bij hem aan te sluiten, maar meteen daarna geef je aan de je geen AED moet gebruiken.  98uiye Verwarrend.

1 op de borst en 1 op de rug is geen improvisatie volgens mij, maar iets wat meerdere instructeurs mij door de jaren heen verteld hebben.

Overigens zijn het geen andere AED's maar, AED's waar kinder elektrodes voor bestaan. Die zitten gewoon in een apart zakje bij de AED. Ze zijn kleiner van formaat, en ik neem dus aan dat de AED detecteert dat er kinder elektrodes zijn aangesloten in plaats van normale en dan zelf zijn vermogen terug regelt. Bijvoorbeeld: http://aedcompany.nl/zoll-aed-plus-kinderelectroden
Zie overigens het paatje waar de instructie duidelijk: borst - rug is. Zeker geen improvisatie dus.

Kun je toelichten waarom (behalve het risico op een te grote schok >30j/kg, want zodra het kind 5 kilo weegt is dat geweken) je geen aed bij kinderen zou mogen gebruiken.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #7 Gepost op: 14 december 2012, 22:47:09
Even de handleiding van een willekeurige AED er bij gepakt: http://aedcompany.nl/media/Philips_HeartStart_HS1_handleiding.pdf  Hoofdstuk 1-3

Citaat
Ja. Als de patiënt een baby of kind jonger dan 8 jaar is, of minder dan 25 kg
weegt, moet u de speciale HeartStart SMART-pads voor baby’s/kinderen
gebruiken. Bij oudere of zwaardere kinderen moet u de HeartStart SMARTpads
voor volwassenen gebruiken. NIET WACHTEN MET BEHANDELING
OM DE JUISTE LEEFTIJD OF HET JUISTE LICHAAMSGEWICHT VAN
HET KIND TE BEPALEN.

Plaatje geeft wederom: borst - rug aan


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #8 Gepost op: 14 december 2012, 22:48:30
024,
We weten inderdaad dat de incidentie heel erg laag is. De nadruk bij kinderen is het herkennen van een acuut zieke kind en het voorkomen van een circulatoire arrest door o.a. adequate oxygenatie en vocht resuscitatie. Zorg er dus voor dat je niet in een reanimatie setting komt want dan loop je vreselijk achter de feiten aan. Het is natuurlijk een zeer gevoelig onderwerp en ik propageer geen abstinatie maar men kan zich afvragen welke nut het heeft gezien de overlevingskansen van een circulatoire arrest bij kinderen secundair aan een A of B probleem.

Auditor,
De AED is niet geschikt voor kinderen onder 1 jaar. Bovendien, de oorzaak van een arrest bij kinderen is eigenlijk altijd een probleem van oxygenatie en ventilatie. Ritmestoornissen komen bijna niet voor. Sterker nog, ik durf te stellen dat een leek daar nooit mee geconfronteerd zal worden. Kijkend naar mijn eigen team van 18 collega verpleegkundigen met samen bijna 200 jaar cumulatieve ervaring, niemand heeft het nog meegemaakt. Dat zegt genoeg, denk ik.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #9 Gepost op: 14 december 2012, 22:48:51
024, even voor het gemak van de discussie: wat is je medische achtergrond?

Speciale kinder-AED's bestaan niet, speciale kinder-electrodes wel. Die hebben een hogere weerstand voor de pads zitten waardoor ze niet de 'volle lading' krijgen.
Verder ben ik het met je eens dat het zeldzaam is dat een AED gaat vuren op een ritme# bij een kind (omdat een A/B probleem waarschijnlijker is), maar vergeet niet dat een AED wel het ECG opneemt. Ook dit kan waardevolle informatie geven indien dit geanalyseerd wordt (bradycardieen, tachy-aritmieen) etc...
Arts  www.alphalog.nl