024,
We weten inderdaad dat de incidentie heel erg laag is. De nadruk bij kinderen is het herkennen van een acuut zieke kind en het voorkomen van een circulatoire arrest door o.a. adequate oxygenatie en vocht resuscitatie. Zorg er dus voor dat je niet in een reanimatie setting komt want dan loop je vreselijk achter de feiten aan. Het is natuurlijk een zeer gevoelig onderwerp en ik propageer geen abstinatie maar men kan zich afvragen welke nut het heeft gezien de overlevingskansen van een circulatoire arrest bij kinderen secundair aan een A of B probleem.
Auditor,
De AED is niet geschikt voor kinderen onder 1 jaar. Bovendien, de oorzaak van een arrest bij kinderen is eigenlijk altijd een probleem van oxygenatie en ventilatie. Ritmestoornissen komen bijna niet voor. Sterker nog, ik durf te stellen dat een leek daar nooit mee geconfronteerd zal worden. Kijkend naar mijn eigen team van 18 collega verpleegkundigen met samen bijna 200 jaar cumulatieve ervaring, niemand heeft het nog meegemaakt. Dat zegt genoeg, denk ik.
CM