AED bij kinderen

Auteur Topic: AED bij kinderen  (gelezen 46980 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #20 Gepost op: 14 december 2012, 23:50:38
misschien heb ik iets gemist? , maar de AED mag volgens de laatste richtlijnen van de NRR toch wel degelijk gebruikt worden bij kinderen < 1 jaar  ( de babies ).
of de AED een schok zal geven is vers 2, maar niet geschoten is altijd mis

Ik zou heel graag een link zien of een bron over AED gebruik bij babies. Ik ken persoonlijk geen enkele studie over AED gebruik op babies.

Ik deel ook dat motto niet van " niet geschoten is altijd mis ". Ik vind dat een heel gevaarlijk motto. Je moet mij ook niet gaan vragen wat er wel zal gebeuren als een AED wel afgaat bij een baby, ik heb daar geen antwoord op.

Als er geen bron of link naar de NRR komt over dit onderwerp moet je afzien van het motto niet geschoten is altijd mis. Ik ben heel bang dat je bij baby de ambulancedienst en artsen in een ziekenhuis definitief de laatste kans hebt ontnomen in het geval de AED een keer af is gegaan.


peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #21 Gepost op: 14 december 2012, 23:53:54
ik denk dat de NRR niet zomaar de richtlijn uitvaardigt dat een AED ook op kinderen en babies mag worden toegepast..

nu hebben we 1 manier van werken en denken onder de lekenhulpverleners ( volgens deze richtlijnen) ..

zullen we ons voorlopig daar aan houden, tot de "hoge heren" anders hebben besloten?

dus bij kinderen en babies de AED  WEL gebruiken. Bij voorkeur kinderelectroden, en anders volwassen electroden, geplaatst op buik-rug...


peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #22 Gepost op: 14 december 2012, 23:56:40


Als er geen bron of link naar de NRR komt over dit onderwerp moet je afzien van het motto niet geschoten is altijd mis. Ik ben heel bang dat je bij baby de ambulancedienst en artsen in een ziekenhuis definitief de laatste kans hebt ontnomen in het geval de AED een keer af is gegaan.

als de AED wel schokt, was er dus sprake van VF  ( VT ), bij de baby, toch ??


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #23 Gepost op: 15 december 2012, 00:04:04
@ Peter H NRR zet haar richtlijnen online, ik vroeg om een link waar dat besluit van de "hoge heren"  in staat.

Ik lees dat je AED instructeur bent, dan moet het voor jou toch een peuleschil te zijn om te weten in welke richtlijn dat staat. Hier lezen veel mensen mee die zich inzetten als burgerhulpverlener met een AED.

In feite neem je nu ongeveer je advies over gebruik van een gewone AED met een elektrode op de rug van een baby geplakt voor eigen rekening.

Ik gaf een ander advies, beademen en wachten op de ambulanceverpleegkundige, een advies dat ik voor eigen rekening neem. Een advies wat ik alleen bij zou kunnen bijstellen als ik weet wat de motivatie van NRR is om het anders te zien als het om babies gaat.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #24 Gepost op: 15 december 2012, 00:06:49
als de AED wel schokt, was er dus sprake van VF  ( VT ), bij de baby, toch ??

Jij bent toch AED instructeur, een AED kan ook afgaan als het "denkt" dat er sprake is van VF/VT.

Ik durf eigenlijk bij voorbaat al te zeggen dat er geen sprake zal zijn van VF/VT bij babies, je AED in de verleiding brengen om het per abuis te laten denken zou ik niet doen.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #25 Gepost op: 15 december 2012, 00:08:04
@ Peter H NRR zet haar richtlijnen online, ik vroeg om een link waar dat besluit van de "hoge heren"  in staat.

Het staat al in het topic.

De Nederlandse Reanimatieraad zegt er het volgende over in hun richtlijn basale reanimatie bij kinderen:

8 Zodra de AED er is:
• Zet de AED aan. Breng de elektroden op de ontblote borstkas van het kind aan. Indien er meer dan één hulpverlener is, gaat één door met borstcompressies terwijl de ander de elektroden bevestigt.
• Gebruik bij kinderen jonger dan 8 jaar bij voorkeur een voor kinderen aangepaste AED. Gebruik anders een standaard AED.
• Indien de AED elektroden te groot zijn voor het kind en niet op de borstkas passen, plak dan één elektrode midden op de borstkas en de andere elektrode op de rug tussen de schouderbladen.

• Voer de gesproken/visuele opdrachten uit.
• Zorg dat niemand het kind aanraakt als de AED het hartritme analy-
seert.


peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #26 Gepost op: 15 december 2012, 00:11:37
Jij bent toch AED instructeur, een AED kan ook afgaan als het "denkt" dat er sprake is van VF/VT.

Ik durf eigenlijk bij voorbaat al te zeggen dat er geen sprake zal zijn van VF/VT bij babies, je AED in de verleiding brengen om het per abuis te laten denken zou ik niet doen.

Ja, ik ben AED-instructeur, maar altijd bereid om te leren...

vraag:  zuurstofgebrek zou dus NIET (kunnen) leiden tot VF/VT bij babies, maar zou dat wel kunnen bij volwassenen?

en hoe bedoel je dat een AED "denkt"dat er sprake is van VF/VT .. ?? ik heb altijd begrepen dat een AED wat dat betreft geen fouten maat ( althans...niet bekend..) ?


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #27 Gepost op: 15 december 2012, 00:16:49

Als we er van uit mogen gaan dat deze mensen gelijktijdig met de ambulance zijn gealarmeerd lijkt het me logisch dat de ambulance binnen enkele minuten ook ter plaatse is.


Bij kinderreanimatie worden er geen burgerhulpverleners gealarmeerd door AED alert en dergelijke organisaties. De discussie over AED bij kinderen en babies gaat dus over de situatie waarbij je als hulpverlener toevallig aanwezig bent.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #28 Gepost op: 15 december 2012, 00:20:01
Ja, ik ben AED-instructeur, maar altijd bereid om te leren...

vraag:  zuurstofgebrek zou dus NIET (kunnen) leiden tot VF/VT bij babies, maar zou dat wel kunnen bij volwassenen?

en hoe bedoel je dat een AED "denkt"dat er sprake is van VF/VT .. ?? ik heb altijd begrepen dat een AED wat dat betreft geen fouten maat ( althans...niet bekend..) ?

Delta heeft deze vraag al eerder beantwoord in dit topic


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #29 Gepost op: 15 december 2012, 00:20:46
@Auditor Dat geeft je nog een extra reden om bij kinderen en babies geen AED te gebruiken. Het besluit om geen burgerhulpverleners te alarmeren zal zeker niet zonder redenen genomen zijn.