Zoals al aangegeven, beademingen zijn gezien de vaak respiratoire oorsprong van de circulatiestilstand bij kinderreanimatie vele malen belangrijker dan de AED. Het aansluiten van de AED kost tijd en geeft extra stress, zorgt voor onderbreking en kan daarmee de kwaliteit van beademing en reanimatie negatief beïnvloeden. Het is bij babies de vraag of gezien het kleine aantal babies met tachyaritmieen de vertraging van plakken opweegt tegen de eventuele meerwaarde van de AED.
Een kritische blik op de richtlijnen kan in ieder geval geen kwaad .
Dit geeft de NRR in mijn interpretatie ook aan, aangezien ze aangeven: 5x beademen, vervolgens 15:2 ritme starten en na een minuut pas hulp inschakelen als je alleen bent. Het moment van AED aansluiten wordt volgens mij niet genoemd nee. Het zou dus een waardevolle toevoeging zijn dit wel even er bij te vermelden in de volgende revisie (eerst beademen, dan pas AED, op voorwaarde dan dat AED veilig is)
Dat geeft "Use of Automated External Defibrillators for Children: An Update—An Advisory Statement From the Pediatric Advanced Life Support Task Force, International Liaison Committee on Resuscitation
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12837882" ook aan, beademingen hebben voorrang op AED gebruik.
Overigens ben ik geen bronnen tegen gekomen die het gebruik bij babies adviseren. Allemaal hebben ze het over kinderen >1 jaar. (Ben wel 1 voorbeeld van succesvol gebruik van een gewone AED bij een baby en later een aangepaste AED bij het zelfde kind) maar dat was 1 geval dus niet interessant voor de discussie over richtlijnen.
Overigens, ik ben geen voorstander of tegenstander van AED gebruik bij kinderen. Ik ben een leek die erg leergierig is en deze discussie uitermate interessant vind. Wel heb ik vertrouwen in wat mij geleerd is en de richtlijnen zoals ze er zijn. Wie ben ik immers om dat in twijfel te trekken. Als leek kan ik niet heel erg veel meer dan vertrouwen op wat mij geleerd wordt volgens richtlijnen.
Daarom hoop ik ook heel graag dat als 024 het bij het rechte eind heeft en een AED niet bij kinderen (1-8 jaar) gebruikt zou mogen worden. Ze hiervoor met goede wetenschappelijke argumenten voor komt en niet alleen "onkunde van de NRR" al moet ik toegeven. De informatie die naar voren is gekomen in de discussie is zeker nuttig en ik denk dat ik zeker niet de enige ben die goed aan het denken gezet is.
Als de richtlijnen fout zijn dan hoop ik dat er uit deze discussie voldoende argumentatie naar voren komt om voor aanpassingen te zorgen.