Levert reanimatie bij schotwonden meer inwendige schade op?

Auteur Topic: Levert reanimatie bij schotwonden meer inwendige schade op?  (gelezen 13611 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #10 Gepost op: 16 december 2012, 14:04:30
Hmm, vuurt ie nou serieus meer dan 10 keer? Dan zou het zeker niet meer nuttig zijn toch?

En dan nog boeien ook nog... Zeker bang dat ie een super held is??

Amerika. En eerst nog een paar minuten met getrokken pistool blijven staan..
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #11 Gepost op: 16 december 2012, 16:54:43
Amerika. En eerst nog een paar minuten met getrokken pistool blijven staan..
Ongelofelijk. Iemand neerschieten en dan vervolgens nalaten om ook maar enige vorm van Eerste Hulp te verlenen.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #12 Gepost op: 16 december 2012, 17:31:44
En dan nog boeien ook nog... Zeker bang dat ie een super held is??
Het boeien van een neergeschoten verdachte is niet heel vreemd hoor. Je maakt je actie af waar je mee bezig bent en daarna ga je over tot het verlenen van hulp. Je ziet in de praktijk niet meteen waar je kogels terecht zijn gekomen en het zal niet de eerste zijn die zich dood houd om vervolgens toe te slaan als je hem benaderd. (even los van deze casus)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #13 Gepost op: 16 december 2012, 18:41:28
Het boeien van een neergeschoten verdachte is niet heel vreemd hoor. Je maakt je actie af waar je mee bezig bent en daarna ga je over tot het verlenen van hulp. Je ziet in de praktijk niet meteen waar je kogels terecht zijn gekomen en het zal niet de eerste zijn die zich dood houd om vervolgens toe te slaan als je hem benaderd. (even los van deze casus)

Ja oké maar na zeker 10 kogels afgevuurd van een kleine afstand(waarbij je er dus van uit kan gaan dat ze allen raak zullen zijn in of rondom de borst) lijkt boeien mij redelijk zinloos. Maar ik snap ook wel dat de agent in kwestie op dat moment redelijk vol met adrenaline zit en dingen misschien anders zal doen dan wij ons zo zullen bedenken veilig vanachter onze computer;)

Tevens lijkt mij reanimeren met handboeien op de rug, en het planken van iemand (wat ze later wel weer weg halen gelukkig) niet echt handig;)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #14 Gepost op: 17 december 2012, 12:31:50
Ongelofelijk. Iemand neerschieten en dan vervolgens nalaten om ook maar enige vorm van Eerste Hulp te verlenen.

In Nederland bestaat de verplichting ook niet om enige vorm van eerste hulp te verlenen. Ik denk zelfs dat voor verpleegkundigen in Nederland het een morele plicht is. Dwingend recht is van toepassing op artsen die nalaten om eerste hulp te verlenen in dergelijke situaties.

Als een burger betrokken raakt bij een ernstig verkeersongeval moet hij 112 bellen, er is geen plicht om een slagader dicht te drukken bij hevige bloedingen. Het achterlaten van iemand in nood mag niet, kortom er valt een burger niets te verwijten als hij gaat praten en handje vastpakt van een stervend slachtoffer.

In de context van het filmpje denk ik dat een arts weinig verschil meer maakt, ik denk dat ik de pen had gepakt om een paar formulieren in te vullen.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #15 Gepost op: 17 december 2012, 13:37:37
Al met al blijft het natuurlijk een schandalige vertoning. Stuitend en misselijk makend.

Die agent maakt een volstrekt gestoorde indruk. Levensgevaarlijk om zo'n gek uit te rusten met een wapen. Hij schiet bijna een heel magazijn leeg op die man. Wat een idioot.

In antwoord op de initiële vraag; De schade reeds aangericht door de kogels is zo enorm omvangrijk, dat de vraag of uitwendige reanimatie zou leiden tot nog meer inwendige schade slechts theoretisch van aard is. De kans dat je een traumatische reanimatie als gevolg van multiple penetrerend letsel zult overleven is echt minimaal. De overall mortaliteit is echt bijzonder hoog. Je kunt jezelf ook afvragen of het niet a priori een "mission impossable" is. Indien een slachtoffer zonder palpabele pols een asystool of een agonaal ritme toont moet men dit beschouwen als exitus. Dit zou een indicator moeten zijn om niet aan te vangen met CPR.

Als je dan al wat doet, doe dat dan wel op een fatsoenlijke manier. De technische uitvoering van de BLS is waardeloos. Voorovergebukt staan reanimeren slaat echt helemaal nergens op en airway management blijft achterwege. Deze man was in alle opzichten kansloos.

In de Nederlandse situatie worden slachtoffers met schotwonden die in een reanimatie setting belanden, zodra de situatie dat toelaat, "gewoon" gereanimeerd volgens de vigerende richtlijnen. Ambulancepersoneel wordt hierbij doorgaans aangevuld door een H-MMT-arts, die in het kader van beeldvorming aan de hand van die vier H's en de vier T's vrij snel zijn focus zal richten op hypoxie, hypovolaemie, spanningspneumothorax en een harttamponade. Indien maatregelen met betrekking tot deze corrigeerbare oorzaken niet leiden tot een ROSC is het overlijden een feit.


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #16 Gepost op: 17 december 2012, 13:55:41
Amerika. En eerst nog een paar minuten met getrokken pistool blijven staan..
Die cowboy-indianen mentaliteit zal er nooits uitgaan.  :o
Wat een stelletje #&*^$#@


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #17 Gepost op: 17 december 2012, 14:19:57
Al met al blijft het natuurlijk een schandalige vertoning. Stuitend en misselijk makend.

Die agent maakt een volstrekt gestoorde indruk. Levensgevaarlijk om zo'n gek uit te rusten met een wapen. Hij schiet bijna een heel magazijn leeg op die man. Wat een idioot.

In antwoord op de initiële vraag; De schade reeds aangericht door de kogels is zo enorm omvangrijk, dat de vraag of uitwendige reanimatie zou leiden tot nog meer inwendige schade slechts theoretisch van aard is. De kans dat je een traumatische reanimatie als gevolg van multiple penetrerend letsel zult overleven is echt minimaal. De overall mortaliteit is echt bijzonder hoog. Je kunt jezelf ook afvragen of het niet a priori een "mission impossable" is. Indien een slachtoffer zonder palpabele pols een asystool of een agonaal ritme toont moet men dit beschouwen als exitus. Dit zou een indicator moeten zijn om niet aan te vangen met CPR.

Als je dan al wat doet, doe dat dan wel op een fatsoenlijke manier. De technische uitvoering van de BLS is waardeloos. Voorovergebukt staan reanimeren slaat echt helemaal nergens op en airway management blijft achterwege. Deze man was in alle opzichten kansloos.

In de Nederlandse situatie worden slachtoffers met schotwonden die in een reanimatie setting belanden, zodra de situatie dat toelaat, "gewoon" gereanimeerd volgens de vigerende richtlijnen. Ambulancepersoneel wordt hierbij doorgaans aangevuld door een H-MMT-arts, die in het kader van beeldvorming aan de hand van die vier H's en de vier T's vrij snel zijn focus zal richten op hypoxie, hypovolaemie, spanningspneumothorax en een harttamponade. Indien maatregelen met betrekking tot deze corrigeerbare oorzaken niet leiden tot een ROSC is het overlijden een feit.

Het vaststellen van overlijden is niet voorbehouden aan MMT artsen. Iedere arts mag afzien van reanimatie. Zoals je al aangeeft in lekentaal met "Deze man was in alle opzichten kansloos". Een toevallig aanwezige arts is niet gebonden aan een vigerend protocol, een dermatoloog of huisarts zal waarschijnlijk niet eens weten wat het actuele protocol is.

Onder dergelijke omstandigheden kan een toevallig aanwezige arts deze beslissing nemen. Exitus MMT, a priori het MMT weer beschikbaar voor de situaties waarin ze wel het verschil kunnen maken tussen leven en dood.


Wpie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
    • EHBO Enkhuizen
Reactie #18 Gepost op: 17 december 2012, 18:18:59
Ja oké maar na zeker 10 kogels afgevuurd van een kleine afstand(waarbij je er dus van uit kan gaan dat ze allen raak zullen zijn in of rondom de borst) lijkt boeien mij redelijk zinloos. Maar ik snap ook wel dat de agent in kwestie op dat moment redelijk vol met adrenaline zit en dingen misschien anders zal doen dan wij ons zo zullen bedenken veilig vanachter onze computer;)

Tevens lijkt mij reanimeren met handboeien op de rug, en het planken van iemand (wat ze later wel weer weg halen gelukkig) niet echt handig;)

ik heb 13 schoten geteld
waarvan slechts 1 inslag te zien was op de rug
aan de voorkant heb ik niet 1 inslag kunnen zien
later als de boeien omgedaan worden zie ik ook alleen bloed op de rug van het shirt
Groet Willem Hulpverlener EHBO Reanimatie AED Website: http://www.ehboenkhuizen.nl


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #19 Gepost op: 17 december 2012, 18:51:31
ik heb 13 schoten geteld
waarvan slechts 1 inslag te zien was op de rug
aan de voorkant heb ik niet 1 inslag kunnen zien
later als de boeien omgedaan worden zie ik ook alleen bloed op de rug van het shirt

Het lijkt mij eerder dat de meeste kogels de borst treffen, je ziet zelfs de man met de handen naar zijn borst grijpen. Tijdens zijn val is de bloedvlek op de rug zichtbaar, ik denk dat het geen inslag is maar een uitschotwond.