Levert reanimatie bij schotwonden meer inwendige schade op?

Auteur Topic: Levert reanimatie bij schotwonden meer inwendige schade op?  (gelezen 13634 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Wpie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
    • EHBO Enkhuizen
Reactie #20 Gepost op: 17 december 2012, 23:55:23
ik denk dat het geen inslag is maar een uitschotwond.

daar zou je gelijk in kunnen hebben
op 4:47 zie ik ook 1 kleine bloedvlek op de borst
Groet Willem Hulpverlener EHBO Reanimatie AED Website: http://www.ehboenkhuizen.nl


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #21 Gepost op: 18 december 2012, 00:03:57
daar zou je gelijk in kunnen hebben
op 4:47 zie ik ook 1 kleine bloedvlek op de borst

Als je goed kijkt zie je ook dat de man in de eerste seconden nog bij bewustzijn is, zijn handen grijpen naar de borst. Dat je niet zo veel bloed ziet ondanks zoveel schotwonden zegt misschien iets over hoe lang het hart nog gepompt heeft en over het effect van de hartmassage. Zoveel bloed heeft er niet meer gecirculeerd.


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #22 Gepost op: 18 december 2012, 00:24:59
Het lijkt mij eerder dat de meeste kogels de borst treffen, je ziet zelfs de man met de handen naar zijn borst grijpen. Tijdens zijn val is de bloedvlek op de rug zichtbaar, ik denk dat het geen inslag is maar een uitschotwond.

Quote:
"Duenez was shot once in the head, eight times in his body and twice in his extremities."
Bron: http://rt.com/usa/news/man-duenez-shooting-video-012/


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #23 Gepost op: 18 december 2012, 04:46:04

Het vaststellen van overlijden is niet voorbehouden aan MMT artsen.


Goed dat je dit even noemt. Het is overigens niet iets, dat ook heb willen suggereren. Het is slechts een conclusie.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #24 Gepost op: 18 december 2012, 10:15:24
Goed dat je dit even noemt. Het is overigens niet iets, dat ook heb willen suggereren. Het is slechts een conclusie.

Ik ging er ook niet vanuit dat jij dat zou willen gaan suggereren. Ik had al een discussie gehad elders over de rol van de arts. Schijnbaar heerst bij een aantal leden de gedachte dat een arts niet bevoegd is om af te wijken van een protocol of te staken met de hulpverlening omdat er een landelijke ambulance protocol is of allerhande richtlijnen.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #25 Gepost op: 18 december 2012, 10:35:12
Ik ging er ook niet vanuit dat jij dat zou willen gaan suggereren. Ik had al een discussie gehad elders over de rol van de arts. Schijnbaar heerst bij een aantal leden de gedachte dat een arts niet bevoegd is om af te wijken van een protocol of te staken met de hulpverlening omdat er een landelijke ambulance protocol is of allerhande richtlijnen.
Ironisch heeft de NRR daar ook andere ideeën over in de Richtlijn Starten, niet starten en stoppen van de reanimatie – NRR 2011.

Citaat
Indien een reanimatie is gestart, wordt deze door leken niet gestopt tot professionele hulpverleners zijn gearriveerd die de kennis en ervaring hebben om de zinvolheid en wenselijkheid van voortzetting te beoordelen. Een advies van een toevallig passerende arts 1om de reanimatiepoging te stoppen wordt niet gevolgd.

Met als voetnoot:
Citaat
Toelichting: Het is nadrukkelijk niet de bedoeling een toevallig bij een reanimatie passerende of aanwezige arts te diskwalificeren of te negeren. Wel is het zo dat op het moment van reanimatie buiten het ziekenhuis van een op dat moment voor de betreffende arts onbekende patiënt, deze arts op grond van de literatuur die bekend is over uitkomsten van reanimatiepogingen, niet met voldoende zekerheid kan weten of de reanimatiepoging moet worden voortgezet of niet. Het is in het algemeen beter om te wachten of de ambulance of andere professionele hulpverleners en de vigerende protocollen m.b.t. doorgaan met of staken van de reanimatiepoging te volgen.

Link: https://www.reanimatieraad.nl/_content/pages/Niet%20starten%20en%20staken%20Reanimatie_herziendeversie_NRR_121016_def.pdf


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #26 Gepost op: 18 december 2012, 11:20:05
Nederlandse situatie, Nederlandse richtlijnen. Het aantal reanimaties op basis van 10 kogelgaten zijn zeldzaam hier. In Amerika heeft zo iemand de beste kansen als deze op de achterbank van de eerste de beste auto komt te liggen, en vol gas richting ziekenhuis gaat. Wachten op een BLS ambulance heeft dan niet zo heel veel zin (understatement of the year).
Arts  www.alphalog.nl


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #27 Gepost op: 18 december 2012, 13:52:35

Ik ging er ook niet vanuit dat jij dat zou willen gaan suggereren. Ik had al een discussie gehad elders over de rol van de arts. Schijnbaar heerst bij een aantal leden de gedachte dat een arts niet bevoegd is om af te wijken van een protocol of te staken met de hulpverlening omdat er een landelijke ambulance protocol is of allerhande richtlijnen.


Daar heb je wel een punt. Natuurlijk werkt het H-MMT protocollair. Dit protocol sluit aan op het LPA.

Maar…, het protocol staat ten dienste van mij en niet omgekeerd. Op grond van een klinische overweging kan ik hiervan afwijken en dat doe ik dan ook regelmatig.

Zoals ik graag roep; "Just guidelines. No substitute for common sense!"


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #28 Gepost op: 18 december 2012, 14:05:10

Ironisch heeft de NRR daar ook andere ideeën over in de Richtlijn Starten, niet starten en stoppen van de reanimatie – NRR 2011.

Met als voetnoot:

Link:
https://www.reanimatieraad.nl/_content/pages/Niet%20starten%20en%20staken%20Reanimatie_herziendeversie_NRR_121016_def.pdf

Om de nuance in de discussie te brengen vind ik dat ook Lunatum wel een goed punt naar voren brengt. Een toevallig passerende arts maakt op dat moment geen deel uit van de keten, evenals een toevallig passerende verpleegkundige die behulpzaam is. Het is dan niet direct duidelijk wat de kwalificaties van deze collega's zijn. Een dermatoloog is ook een arts en een wijkverpleegkundige heeft ook haar A diploma. Een H-MMT arts (in functie) maakt op dat moment wel deel uit van de keten en deze rol is voor iedereen als partner duidelijk.

Dat er een aantal wettelijke bevoegdheden aan de kwalificatie arts vastzitten is geen punt van discussie. Het valt wel buiten de scoop van dit topic.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #29 Gepost op: 18 december 2012, 14:30:48
Mijn reactie was ook met name bedoeld als ironie ten opzichte van de nadere discussie over de AED bij kinderen en het standpunt van de NRR. Maar goed, in deze situatie zou je het in Nederland en gezien de eerdere posts hierover ook kunnen toepassen.

Persoonlijk kan ik mij vinden in het standpunt van de NRR ten aanzien van de toevallig passerende arts. Het ambuteam werkt volgens de landelijke richtlijnen over pre-hospitale zorg. De arts kan met goed overleg best een nuttige inbreng hebben (afhankelijk van zijn vakgebied), maar ik denk dat in de meeste gevallen de ambulanceverpleegkundige aan de hand van zijn protocollen de besluiten zal moeten nemen.