Medewerkers ambulance uiten zorg in petitie

Auteur Topic: Medewerkers ambulance uiten zorg in petitie  (gelezen 3149 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Gepost op: 18 december 2012, 08:31:28
Medewerkers ambulance uiten zorg in petitie

Ambulancemedewerkers bieden de werkgevers op 18 december een petitie aan waarin ze pleiten voor betere arbeidsomstandigheden. Volgens vakbond Abvakabo FNV hebben 1200 ambulancemedewerkers de petitie ondertekend.

De vakbond zegt zorgwekkende signalen te krijgen over de achteruitgang van de kwaliteit van het werk op de ambulance. Door de hoge werkdruk komt het voor dat een ambulances niet op tijd zijn om patiënten van het ene naar het andere ziekenhuis te vervoeren, aldus de bond. Ook moeten medewerkers vaak overwerken. Daarnaast zijn ze slecht te spreken over het experiment om ambulancemedewerkers alleen op een ambulancewagen of op een motor te laten rijden.

Nieuwe cao
Abvakabo FNV vindt dat er in de nieuwe cao afspraken gemaakt moeten om de hoge werkdruk te ge te gaan. Ook moet er wat gebeuren aan het volgens de bond groeiende tekort aan gekwalificeerd personeel.
http://www.skipr.nl/actueel/id13170-medewerkers-ambulance-uiten-zorg-in-petitie.html




RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #1 Gepost op: 18 december 2012, 08:32:22
Kwaliteit ambulancezorg in gevaar
17 december 2012
Ambulancemedewerkers zien de kwaliteit van de ambulancezorg achteruit gaan. Zij vrezen dat zij door nog meer verslechteringen op het gebied van arbeidsomstandigheden en arbeidsvoorwaarden, niet meer in staat zijn om hun werk goed uit te voeren.

Morgen, dinsdag 18 december, slaan leden van Abvakabo FNV op verschillende plaatsen in het land alarm. De werknemers overhandigen een petitie aan de werkgever met de oproep om binnen korte tijd de werkomstandigheden te verbeteren. De petitie is door bijna 1200 ambulancemedewerkers ondertekend.

Abvakabo FNV krijgt zorgwekkende signalen van leden over de achteruitgang van de kwaliteit van het werk op de ambulance. Door de hoge werkdruk komt het voor dat een ambulance niet op tijd is om een patiënt van het ene naar het andere ziekenhuis te vervoeren. Ook moeten medewerkers vaak overwerken. Zij zijn slecht te spreken over het experiment om ambulancemedewerkers alleen op een ambulancewagen of op een motor te laten rijden.

Werknemers vinden dat werkgevers de problemen serieus moeten nemen, in plaats van alleen maar te bezuinigen op hun sector. Er moet snel wat gedaan worden aan de hoge werkdruk. Ook is er een steeds groter tekort aan gekwalificeerd personeel. In de nieuwe cao moeten afspraken gemaakt worden over goede arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden, zodat ambulancemedewerkers in staat zijn om goede kwaliteit van zorg te leveren.

'Ambulancewerkers willen hun werk gewoon goed doen. Als werkgevers maar blijven bezuinigen op de ambulance, brengt dat de kwaliteit van het werk en van de zorg in gevaar', aldus Fred Seifert, bestuurder zorg bij Abvakabo FNV.
http://www.abvakabofnv.nl/nieuws/nieuws/kwaliteit-ambulancezorg-in-gevaar


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #2 Gepost op: 18 december 2012, 08:35:14
Roger Weimar @Langebroeder

@VakAmbulancechf Abvakabo leeft in een totaal andere wereld als ik. Ik zie alleen maar toegenomen kwaliteit van zorg. 1/2
9:40pm · 17 Dec 12

@VakAmbulancechf Twaz maakt juiste zorg op juiste plaats mogelijk. Uitdaging ipv bedreiging wat mij betreft. 2/2
9:41pm · 17 Dec 12


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #3 Gepost op: 18 december 2012, 08:53:02
Medewerkers ambulance uiten zorg in petitie

Ambulancemedewerkers bieden de werkgevers op 18 december een petitie aan waarin ze pleiten voor betere arbeidsomstandigheden. Volgens vakbond Abvakabo FNV hebben 1200 ambulancemedewerkers de petitie ondertekend.

De vakbond zegt zorgwekkende signalen te krijgen over de achteruitgang van de kwaliteit van het werk op de ambulance. Door de hoge werkdruk komt het voor dat een ambulances niet op tijd zijn om patiënten van het ene naar het andere ziekenhuis te vervoeren, aldus de bond. Ook moeten medewerkers vaak overwerken. Daarnaast zijn ze slecht te spreken over het experiment om ambulancemedewerkers alleen op een ambulancewagen of op een motor te laten rijden.
Nieuwe cao
Abvakabo FNV vindt dat er in de nieuwe cao afspraken gemaakt moeten om de hoge werkdruk te ge te gaan. Ook moet er wat gebeuren aan het volgens de bond groeiende tekort aan gekwalificeerd personeel.
http://www.skipr.nl/actueel/id13170-medewerkers-ambulance-uiten-zorg-in-petitie.html

Het dikgedrukte zinnetje verbaast mij. Er wordt toch al jaren solo gereden, in Haaglanden al vanaf ongeveer 1996.

Wat ik veel zorgelijker vind zijn de CAO-voorstellen vanuit de werkgever: scholing in deels eigen tijd, afachaffing deel ORT, lagere inschaling chauffeurs.

Wat mij betreft is dat op dit moment de echte zorg, want anders wil niemand meer bij de ambulancedienst werken.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #4 Gepost op: 18 december 2012, 09:31:50
Het dikgedrukte zinnetje verbaast mij. Er wordt toch al jaren solo gereden, in Haaglanden al vanaf ongeveer 1996.

Wat ik veel zorgelijker vind zijn de CAO-voorstellen vanuit de werkgever: scholing in deels eigen tijd, afachaffing deel ORT, lagere inschaling chauffeurs.

Wat mij betreft is dat op dit moment de echte zorg, want anders wil niemand meer bij de ambulancedienst werken.

RemRoof
Klopt, AMON rijdt hier al een tijdje. Het is wel zo, dat de nieuwe "Rapid Responder" (15-388) is gepresenteerd als een verpleegkundige die een steekvest mee heeft, daar is hier ook een topic over. Als je zo nieuwe functie's gaat presenteren zet dat het e.e.a. in een ander daglicht... (of dat komt omdat ze wellicht ook 's nachts gaan rijden)


Bartje33

  • Student geneeskunde
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #5 Gepost op: 18 december 2012, 14:41:47
Ik vind het toch apart dat allerlei instanties willen dat er meer en wellicht beter gekwalificeerd personeel moet komen, terwijl er nu een opleiding staat (en nog steeds in verdere ontwikkeling is) die sneller en specifieker opleidt voor de betrokken zorgtakken, waar dergelijke instanties + de zorginstanties zelf (Ambulancepersoneel e.d.) niet aan mee willen werken/verder ontwikkelen/kansen geven..
Gegroet!


Bartje33

  • Student geneeskunde
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #6 Gepost op: 18 december 2012, 14:44:54
Voor de duidelijkheid: ik heb het hier over de opleiding 'Bachelor Medische Hulpverlening'
Gegroet!


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #7 Gepost op: 18 december 2012, 15:06:10
Voor de duidelijkheid: ik heb het hier over de opleiding 'Bachelor Medische Hulpverlening'

En jij bent student BMH met een nog niet zo'n rooskleurig arbeidsperspectief? ::)

Maar ik denk trouwens wel dat jij met deze opmerking een beetje kort door de bocht bent. Maar laat daar de inhoudelijk deskundigen maar op reageren.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Bartje33

  • Student geneeskunde
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #8 Gepost op: 18 december 2012, 15:09:49
Nee, student geneeskunde met interesse in acute zorg (en onderwijs).  ;)
Gegroet!


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #9 Gepost op: 18 december 2012, 15:53:43
Ik vind het toch apart dat allerlei instanties willen dat er meer en wellicht beter gekwalificeerd personeel moet komen, terwijl er nu een opleiding staat (en nog steeds in verdere ontwikkeling is) die sneller en specifieker opleidt voor de betrokken zorgtakken, waar dergelijke instanties + de zorginstanties zelf (Ambulancepersoneel e.d.) niet aan mee willen werken/verder ontwikkelen/kansen geven..

Daar is al een hoop over gezegd en geschreven in meerdere topics. Om nu direct te zeggen dat dit allemaal strandt doordat er vanuit de werkvloer geen support is, is wat kort door de bocht. Ook de opleidingsinstanties zelf valt eea te verwijten.
Arts  www.alphalog.nl