Martin,
Bedankt voor je snelle reactie. Ik hoop persoonlijk dat men de RWS-norm wel gaat toepassen. Wel handig voor ons die de hele dag op de snelwegen werken, anders zouden we officieel net als bij de huidige gele jassen het zichtbaarheidsvestje er overheen moeten dragen.
Ik zat er niet ver naast met het door mij uit het hoofd genoemde NEN 741. Moet inderdaad 471 zijn. Dat is inderdaad de Europese arbonorm en vandaar dat RWS deze ook voert. Zoals al vermeld worden de diverse regelingen naast elkaar gelegd. Ik kan me overigens niet voorstellen dat over de huidige gele jassen nog een zichtbaarheidsvestje gedragen moet worden. Immers het gele vlak van de jas heeft is groter dan dat van de het hesje of er zou te weinig reflectie op zitten. Af en toe zie je wel eens gele jassen, die wat kleur betreft wel afwijken. Die gaan bijna naar het oranje toe.
Ik las in een later bericht dat er nog iemand in de oranje/witte kleding op een motor kruipt. Ik kan me voorstellen dat iemand graag motor wil rijden, maar dit lijkt me toch echt niet verstandig. Je loopt kans op een bon van de arbeidsinspectie en wat belangrijker is: de kans dat je omver wordt gereden is m.i. veel groter dan bij de gele kleding, want die valt echt veel beter op.
Ik heb zelf een gele blouson in bruikleen van een collega van de LE, gewoon voor de veiligheid. Wordt wel een het ei genoemd en dat komt dan niet alleen door de gele jas. Maar dat even terzijde. Ik heb liever dat ik gezien word en niet omver gereden wordt, dan dat ik een keer iemand moet laten lopen omdat ik teveel opval. Ik heb daarover vergaande discussies gehad met de kledingcontactpersoon en zijn chef uit mijn oude korps. In het voormalige NHN hadden alleen de afdeling verkeer en motorrijders gele kleding. De mannen vonden dat ik een slecht voorbeeld was en daardoor niet thuishoor in het programmateam operationeel politie uniform. Bekrompen geesten.