Ik zie toch wel nadelen bij het niet kunnen herkennen van "bijzondere" eenheden. Met de invoering van het nieuwe ME pak is bijvoorbeeld de BraTra overall er uit gegaan (behalve bij ontruimingen en werken op hoogte). Het is nu al meerdere keren voorgekomen dat een groepscommandant BraTra leden de linie introk en boos werd omdat ze niet in de linie stonden. Ook waren ze niet snel herkenbaar voor hun eigen commandant. De gekleurde epauletten zijn slecht zichtbaar in hectische en in donkere situaties. Gevolg is dat er nu zelf gezocht wordt naar herkenbaarheid. Ook voor bv andere diensten is het toch echt wel handig om makkelijk herkenbaar te zijn, zodat je snel de juiste persoon kan aanspreken. Het onderscheid is gewoon praktisch voor het werken op straat.
Voor wat betreft de onopvallende, snelle surveillance auto's. 2 man in wit overhemd valt heel erg op als politie, 2 man in een donkere polo veel minder. Maar je wil als je uitstapt wel herkenbaar zijn als politie, onder andere voor buitenlanders en vrachtwagenchauffeurs in verband met nep agenten. In Amsterdam is daarom gekozen om in de motorpolo te rijden.
Het OPU wil ik eerst zien, maar ik denk dat de gele strepen iets te opvallend zijn om onopvallend te kunnen surveilleren.
Voor het Team Transport Controle van Hoofdwegen is een tijd geleden gekozen om een oude ME broek in combi met een polo te dragen, omdat de blousen en de broek niet bestand waren tegen het werk in op rond een vrachtwagen. Dat zal te zijner tijd vervangen gaan worden door het OPU.