Foto's en discussie omtrent het nieuwe politie uniform

Auteur Topic: Foto's en discussie omtrent het nieuwe politie uniform  (gelezen 1214753 keer)

0 gebruikers (en 18 gasten bekijken dit topic.

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #1310 Gepost op: 22 mei 2014, 10:08:48
Martin, ik vind het stukje over de wildgroei aan kledingstukken erg interessant om te lezen. Er zullen ongetwijfeld zaken stuk zijn gegaan, maar bovendien doet het afbreuk aan de uniformiteit (whats in a name).
Verwacht jij dat dit met de invoering van het nieuwe uniform gaat verdwijnen? Ik ben bang dat hondengeleiders straks nog steeds met afwijkende polo's lopen en dat ik straks nog steeds naast iemand in een blauw biketenue in de auto zit.

Bepaalde groepen willen zich nu eenmaal graag onderscheiden (verkeer, hondjes) en herkenbaar zijn bij bijv. groepsoptreden.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

Senior GGP

• Senior GGP
  • Forum gebruiker
  • Back the Blue
Reactie #1311 Gepost op: 22 mei 2014, 12:16:57
Hier zal gewoon strakker op gestuurd moeten worden!
Ik wil zeker niet propageren dat we naar een defensie structuur toe moeten, maar ik zie daar een goede vorm van uniformiteit. In de uitstraling naar buiten klopt het daar prima.
De tijd van eigen brouwels moet voorbij zijn. Je krijgt een nieuw, operationeel uniform en draagt dat zoals verstrekt.

30000 dienders in blauw tevreden stellen is een utopie...

EvEs

• HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
Reactie #1312 Gepost op: 22 mei 2014, 12:43:11
Zoals ik al eerder zei. Als bikers fietsen we straks ook in het nieuwe uniform totdat het nieuwe bikeuniform (in dezelfde kleurstelling als het nieuwe uniform) klaar is.

In ieder geval in onze eenheid

Maddog30

• Forum gebruiker
Reactie #1313 Gepost op: 22 mei 2014, 12:46:18
Ik kan echt niet wachten hahaha ben de diensten al aan het aftellen totdat ik het nieuwe uniform krijg. Nog 12 diensten!

MartinJ

• daco/opco, lid vakredactie BLAUW, kerninstr. C2000/Portogewoon/MEOS, schipper, embleemverzamelaar
  • Forum gebruiker
  • EPP-schutter
    • Police Patch Collection
Reactie #1314 Gepost op: 22 mei 2014, 12:47:45
Citaat van: silque link=msg=1269659 date=1400746128
Martin, ik vind het stukje over de wildgroei aan kledingstukken erg interessant om te lezen. Er zullen ongetwijfeld zaken stuk zijn gegaan, maar bovendien doet het afbreuk aan de uniformiteit (whats in a name).
Verwacht jij dat dit met de invoering van het nieuwe uniform gaat verdwijnen? Ik ben bang dat hondengeleiders straks nog steeds met afwijkende polo's lopen en dat ik straks nog steeds naast iemand in een blauw biketenue in de auto zit.

Bepaalde groepen willen zich nu eenmaal graag onderscheiden (verkeer, hondjes) en herkenbaar zijn bij bijv. groepsoptreden.

De hondengeleiders krijgen ook het O.P.U. met als enige afwijking dat er de tekst hondengeleider op hun kleding komt te staan. Dit is al vastgelegd. Heeft te maken met het feit dat de collega's daarmee gewaarschuwd zijn en er rekening me moeten houden dat er een  bijtende hond in de omgeving is.
Blauwe kleding van bikers zal ook uitsterven, want die krijgen een pak, dat de uiterlijk verschijningsvormen heeft van het OPU.

Daarnaast zal er meer sturing moeten komen. Daar speelt een goede communcatie uiteraard een rol bij. Met name op de bijzondere teams zoals de bemanningen van onopvallende snele auto's zie je nog steeds de afwijkende tenues. Wat mij betreft werk je dan in burger of je werkt in het OPU. Niet anders. Let wel: dit is  mijn mening. Er zal ongetwijfeld e.e.a. bepaald zijn in het draagvoorschrift, waarvan ik de definitieve versie nog niet ken.
Maar ook vag-eenheden kunnen prima in dit pak werken. Daar is het pak immers voor ontwikkeld: operationeel werk. Maar wij Nederlanders hebben toch kennelijk een onderscheidingsdrang. Ik durf er dus niets over te roepen. Maar de positiviteit die we tijdens winkelsessies hebben ervaren biedt wel hoop op brede acceptatie.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht.

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #1315 Gepost op: 22 mei 2014, 12:51:47
Citaat van: EvEs link=msg=1269717 date=1400755391
Zoals ik al eerder zei. Als bikers fietsen we straks ook in het nieuwe uniform totdat het nieuwe bikeuniform (in dezelfde kleurstelling als het nieuwe uniform) klaar is.

Als het uniform bevalt wel, al denk ik dat er genoeg zijn die aan hun biketenue blijven vasthouden. Niet alleen in onze eenheid, maar landelijk.

@Martin helder verhaal, dus de hondengeleiders krijgen wel die tekst. Op zich vind ik het niet eens een slechte keuze, zeker niet met de onderbouwing die je geeft. Veel succes met de laatste loodjes, ik moet nog een paar maanden wachten maar het klinkt goed!
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

TDMdR

• Senior gebruiker
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #1316 Gepost op: 22 mei 2014, 13:00:39
Ik zie toch wel nadelen bij het niet kunnen herkennen van "bijzondere" eenheden. Met de invoering van het nieuwe ME pak is bijvoorbeeld de BraTra overall er uit gegaan (behalve bij ontruimingen en werken op hoogte). Het is nu al meerdere keren voorgekomen dat een groepscommandant BraTra leden de linie introk en boos werd omdat ze niet in de linie stonden. Ook waren ze niet snel herkenbaar voor hun eigen commandant.  De gekleurde epauletten zijn slecht zichtbaar in hectische en in donkere situaties. Gevolg is dat er nu zelf gezocht wordt naar herkenbaarheid. Ook voor bv andere diensten is het toch echt wel handig om makkelijk herkenbaar te zijn, zodat je snel de juiste persoon kan aanspreken. Het onderscheid is gewoon praktisch voor het werken op straat.

Voor wat betreft de onopvallende, snelle surveillance auto's. 2 man in wit overhemd valt heel erg op als politie, 2 man in een donkere polo veel minder. Maar je wil als je uitstapt wel herkenbaar zijn als politie, onder andere voor buitenlanders en vrachtwagenchauffeurs in verband met nep agenten. In Amsterdam is daarom gekozen om in de motorpolo te rijden.

Het OPU wil ik eerst zien, maar ik denk dat de gele strepen iets te opvallend zijn om onopvallend te kunnen surveilleren.

Voor het Team Transport Controle van Hoofdwegen is een tijd geleden gekozen om een oude ME broek in combi met een polo te dragen, omdat de blousen en de broek niet bestand waren tegen het werk in op rond een vrachtwagen. Dat zal te zijner tijd vervangen gaan worden door het OPU.

MartinJ

• daco/opco, lid vakredactie BLAUW, kerninstr. C2000/Portogewoon/MEOS, schipper, embleemverzamelaar
  • Forum gebruiker
  • EPP-schutter
Reactie #1317 Gepost op: 22 mei 2014, 13:17:17
Ook de motorrijders krijgen de nieuwe polo's. De donkerblauwe motorpolo verdwijnt. Ook op het inleveren moet dus goed gestuurd worden.

Je noemt al een aantal reden die argument zouden kunnen zijn voor afwijkende kleding. Daar moeten we vanaf of, als het voldoende zwaarwegend is, een voorstel laten lopen via het nieuw op te richten kledingplatform. Anders krijg je weer wildgroei. Er zou dan iets ontwikkeld kunnen worden, maar dan wel landelijk voor dezelfde doelgroep.

Ik ben heel lang vuurwapendocent geweest. We deden ons werk in het ME-pak. Als je dan ME-ers instrueerde was je slecht herkenbaar als docent. Tot een collega bij de FBI een opleiding kreeg. Daar liepen alle docenten in een gele polo. Door zijn ervaring hebben we tot aan de reorganisatie van 1992 in rode polo's en sweaters gelopen. Was een revolutie in de docenten wereld, maar we waren wel weer sterk afwijkend van de rest van de docenten. Het doel werd bereikt. We vielen op tussen de rest van de meute, maar geen landelijke overeenstemming. We gaven veel les op baan van de Kon. Marine en daar vielen de ogen uit de hoofden: kerels in het rood met een pistool op de heup. Dat vonden ze toch wel erg raar.
.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht.

TDMdR

• Senior gebruiker
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #1318 Gepost op: 22 mei 2014, 13:30:59
Naar mijn mening hadden we van te voren moeten nadenken over hoe we onderscheid kunnen maken binnen dit uniform. Nu ga je juist weer krijgen dat iedereen voor zich gaat zoeken naar iets om zich te onderscheiden van de "standaard-diender". Als je het meteen aanbied, voorkom je dat.

Volgens mij lopen nu alle IBT docenten in het rood, in ieder geval van de eenheden waar ik ervaring mee heb.

MartinJ

• Forum gebruiker
  • EPP-schutter
Reactie #1319 Gepost op: 22 mei 2014, 14:59:25
In principe zou er geen onderscheid moeten zijn wat uiterlijk vertoon betreft. Verschil in materiaal, bijv het OPU t.o.v. het bikerspak is wel logisch. We moeten maar afwachten hoe e.e.a  zich ontwikkeld.

Vanmorgen ng met een IBT-docent aan tefel gezeten en die droeg een zwarte polo met  politielogo