Foto's en discussie omtrent het nieuwe politie uniform

Auteur Topic: Foto's en discussie omtrent het nieuwe politie uniform  (gelezen 1214662 keer)

0 gebruikers (en 14 gasten bekijken dit topic.

Venture

• Eenheid AD
  • Senior gebruiker
Reactie #1470 Gepost op: 7 juni 2014, 09:03:34
Citaat van: Jerommeke link=msg=1273781 date=1402096933
Met windstopper;

Dat is niet de windstopper maar het All-Weather-Jacket :)

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Reactie #1471 Gepost op: 7 juni 2014, 09:06:09
Citaat van: DKAG link=msg=1273813 date=1402121912
Veel reacties van burgers op het nieuwe werkuniform. teveel reacties naar mijn smaak jammer genoeg niet positief. Het militaristische element van het werkuniform wordt opgemerkt als misplaatst en weliswaar gezag uitstraalt, maar het verkeerde soort gezag. Tja....zonder er een waardeoordeel aan te geven...dit soort reacties waren natuurlijk te verwachten...tuurlijk ook de swing van een "net zakelijk uniform" naar een meer actie gerichte outfit roept om reacties. Als ik mijzelf in de positie van de burger plaatst ben ik het met een gedeelte van de kritiek eens. Het uniform straalt ook in mijn ogen minder dienstbaarheid uit, maar meer gezag. Nu zal het merendeel van de diender zeggen...yep..dat is precies wat de bedoeling is...maar de burger deelt die mening misschien weer niet helemaal. De vraag is dan of dat dan niet juist averechts gaat werken. Maar goed...ik ga ervan uit dat deze discussie destijds binnen het Ministerie zeer uitvoerig is besproken door en met de juiste mensen  98uiye
We gaan het meemaken de komende tijd.

Ik ben het hier wel mee eens eigenlijk. Het nieuwe uniform oogt goedkoop, straalt niet uit wat de Politie moet wezen in mijn ogen. Ik vond het oude uniform prima, vriendelijk als het vriendelijk moet zijn. Gezag zit niet in een uniform, dat zit in het optreden. En daar was in mijn ogen niets mis mee, maar ik ben misschien wel iemand die altijd ontzag had voor de Politie. De generatie die nu opgroeit is misschien van een heel ander slag. En wellicht heeft het er ook mee te maken dat in andere landen de Politie een andere uitstraling heeft (meer militaristisch) waardoor sommige bevolkingsgroepen meer ontzag hebben voor een Politieman of vrouw in een heel ander pak. (nieuwe tenue)

Vindt dit raar om te zeggen, maar moeten we hier nu bang van gaan worden?
Ik hoop het niet. Als de mentaliteit van de huidige dienders niet veranderd naar aanleiding van een nieuw tenue heb ik er vrede mee. Als het de andere kant opgaat, ben ik bang dat er nog veel meer problemen gaan komen. De maatschappij zal dan nog harder worden en (ik hoop het niet) misschien gaan we dan nog wel heel andere dingen beleven hier in Nederland.

Ik hoop dat hier inderdaad goed over gesproken is binnen de organisatie en dat de agent op straat gewoon blijft zoals die nu ook is. (ongeacht wat ze dragen)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.

Venture

• Eenheid AD
  • Senior gebruiker
Reactie #1472 Gepost op: 7 juni 2014, 09:14:48
Citaat van: skippy02 link=msg=1273824 date=1402124769
Ik hoop dat hier inderdaad goed over gesproken is binnen de organisatie en dat de agent op straat gewoon blijft zoals die nu ook is. (ongeacht wat ze dragen)

Ik vind het heel jammer dat de media de motivatie voor het nieuwe uniform nogal lijkt te verdraaien:

NOS: "Het nieuwe pak moet agenten een wat stoerdere uitstraling geven."
RTL: "Het moest stoerder. En meer van deze tijd."
NU.NL: "Het doel is om agenten een wat stoerdere uitstraling te geven. "

Persbericht:

"Waarom een nieuw operationeel uniform?

Het huidige uniform is een formeel uniform, met een nette broek, de pet of het hoedje en de stropdas. Het nieuwe operationele uniform is meer geschikt voor het afwisselende werk op straat."

En dat is, overall, toch echt de tendens die ik bij de collega's hoor: het moest praktischer! Geen stropdasje, geen besmettelijk wit overhemdje, geen lomp vest onder de kleding. M.a.w.; men zal lekkerder en beter kunnen werken, er gaat minder kapot en we zien er minder als een afgeragde agent uit als we een keer een sprintje hebben moeten doen. Ik ben dus ook niet bang dat de mindset van de collega's veranderd, ja, misschien in het positieve maar zeker niet korter door de bocht. Maar goed. Dat denk ik :)

Tony-cc

• Forum gebruiker
Reactie #1473 Gepost op: 7 juni 2014, 09:22:43
http://www.l1.nl/nieuws/257698-presentatie-nieuw-politie-uniform-maastricht
2 filmpjes van L1 waarbij er op het eerste filmpje vooral het uniform besproken wordt (en met name met betrekking tot de wat 'flinkere' agenten). Overigens, in het filmpje wordt ook over 'stoerder' gesproken al zegt de agente betrokken bij het nieuwe uniform, er wel duidelijk bij dat dát nooit de insteek is geweest...

Bron: L1 Nieuws

Heb ze gisteren ook 'live' gezien en moet zeggen dat het er echt 200% beter uitziet dan het oude uniform. Veel meer uitstraling ! op één heel groot minpunt na (mijn mening), en dat is als ze in of bij hun auto staan, tjee wat vloekt dat op elkaar ! Hoe super het nieuwe uniform is, zeker door gebruik van die kleur, hoe 'ouderwets' de striping van de voertuigen ertegen af steekt... En nu las ik vorige week, op een pagina van politie.nl, dat er binnen nu en 'afzienbare' tijd de huidige striping van de politievoertuigen ook op de schop zouden gaan juist i.v.m. het nieuwe uniform/kleur !? (Kan helaas die pagina niet meer vinden...  e050)
"In canibus confidimus"  -  "In dogs we trust"  Alle bijdragen door mij geplaatst op dit forum zijn op persoonlijke titel...

0501

• Dienst Infra | Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #1474 Gepost op: 7 juni 2014, 09:23:44
Ik denk dat het uiteindelijk een kwestie van gewenning is voor zowel de burger als voor ons. De politie heeft tientallen jaren ongeveer in hetzelfde uniform gelopen, dus dat is logisch dat daar aan gewend moet worden. Sommige media hebben het er over dat de agenten nu minder benaderbaar zijn, dat vind ik onzin. Als je sommige collega's nu met stropdas en overhemd ziet rondlopen, maar met een verschrikkelijke houding, zijn die net zo slecht benaderbaar voor het publiek. Uiteindelijk gaat het naar mijn mening ook om de agent in het uniform en wat voor uitstraling die heeft, daar kijkt het publiek veel meer naar dan naar zo'n uniform.
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Reactie #1475 Gepost op: 7 juni 2014, 09:27:36
Citaat van: Venture link=msg=1273828 date=1402125288
Ik vind het heel jammer dat de media de motivatie voor het nieuwe uniform nogal lijkt te verdraaien:

NOS: "Het nieuwe pak moet agenten een wat stoerdere uitstraling geven."
RTL: "Het moest stoerder. En meer van deze tijd."
NU.NL: "Het doel is om agenten een wat stoerdere uitstraling te geven. "

Persbericht:

"Waarom een nieuw operationeel uniform?

Het huidige uniform is een formeel uniform, met een nette broek, de pet of het hoedje en de stropdas. Het nieuwe operationele uniform is meer geschikt voor het afwisselende werk op straat."

En dat is, overall, toch echt de tendens die ik bij de collega's hoor: het moest praktischer! Geen stropdasje, geen besmettelijk wit overhemdje, geen lomp vest onder de kleding. M.a.w.; men zal lekkerder en beter kunnen werken, er gaat minder kapot en we zien er minder als een afgeragde agent uit als we een keer een sprintje hebben moeten doen. Ik ben dus ook niet bang dat de mindset van de collega's veranderd, ja, misschien in het positieve maar zeker niet korter door de bocht. Maar goed. Dat denk ik :)

Waar haalt de media dan dit soort "onzin" vandaan? Is de PR rondom de invoering ergens misgelopen of ronduit slecht geweest dat ze dit soort verhalen de lucht in slingeren? Ik geloof je graag hoor, maar er moet toch ergens een bericht geweest zijn dat er iets mis was aan het optreden, uitstraling of zoiets?
En laten we eerlijk zijn, sommige bevolkingsgroepen hebben ook daadwerkelijk lak aan de Politie, toch? Dus een wat militaristische uitstraling zou in dat geval wel heel erg van pas kunnen komen.

Ik snap heel goed dat sommige werkzaamheden in een net pak niet te doen zijn en dat je na een sprintje wat gehavend uit de strijd komt maar is dat niet gewoon normaal? Ik zou er geen enkel probleem mee hebben als een agent(e) na een strijd wat gehavend (qua uniform) zijn verhaal komt doen. Dan kun je ook gelijk zien wat ze hebben moeten doen om iemand te pakken te krijgen. (niet negatief bedoeld)

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Reactie #1476 Gepost op: 7 juni 2014, 09:34:06
Citaat van: Lars O. link=msg=1273832 date=1402125824
Ik denk dat het uiteindelijk een kwestie van gewenning is voor zowel de burger als voor ons. De politie heeft tientallen jaren ongeveer in hetzelfde uniform gelopen, dus dat is logisch dat daar aan gewend moet worden. Sommige media hebben het er over dat de agenten nu minder benaderbaar zijn, dat vind ik onzin. Als je sommige collega's nu met stropdas en overhemd ziet rondlopen, maar met een verschrikkelijke houding, zijn die net zo slecht benaderbaar voor het publiek. Uiteindelijk gaat het naar mijn mening ook om de agent in het uniform en wat voor uitstraling die heeft, daar kijkt het publiek veel meer naar dan naar zo'n uniform.

Misschien heb je wel gelijk hoor, of nee.... laat ik zeggen dat je gelijk hebt.
Maar had de overheid dan niet zelf ook de touwtjes in handen moeten nemen v.w.b. de invoering van het nieuwe uniform.
Gewoon zelf een leuk spotje maken met duidelijkheid waarom de Politie gaat veranderen van uniform.
Dan had je al die media lekker links kunnen laten liggen en er een Postbus 51 spotje tegenaan gegooid. Dat had veel meer duidelijk kunnen maken als wat er nu gebeurd.

0501

• Senior gebruiker
Reactie #1477 Gepost op: 7 juni 2014, 09:37:21
Citaat van: skippy02 link=msg=1273834 date=1402126446
Misschien heb je wel gelijk hoor, of nee.... laat ik zeggen dat je gelijk hebt.
Maar had de overheid dan niet zelf ook de touwtjes in handen moeten nemen v.w.b. de invoering van het nieuwe uniform.
Gewoon zelf een leuk spotje maken met duidelijkheid waarom de Politie gaat veranderen van uniform.
Dan had je al die media lekker links kunnen laten liggen en er een Postbus 51 spotje tegenaan gegooid. Dat had veel meer duidelijk kunnen maken als wat er nu gebeurd.

Nou dat is dus iets wat ik ook dacht dat zou gaan gebeuren. Ik had wel zo'n reclamespotje verwacht. Blijkbaar hebben ze er dus voor gekozen om alles aan de media te presenteren en zo ''reclame'' te gaan maken.

0501

• Senior gebruiker
Reactie #1478 Gepost op: 7 juni 2014, 09:39:33
Citaat van: Tony-cc link=msg=1273831 date=1402125763
http://www.l1.nl/nieuws/257698-presentatie-nieuw-politie-uniform-maastricht
2 filmpjes van L1 waarbij er op het eerste filmpje vooral het uniform besproken wordt (en met name met betrekking tot de wat 'flinkere' agenten). Overigens, in het filmpje wordt ook over 'stoerder' gesproken al zegt de agente betrokken bij het nieuwe uniform, er wel duidelijk bij dat dát nooit de insteek is geweest...

Bron: L1 Nieuws

Mooie filmpjes, vooral het gesprek met Marga Smit is wel interessant. Overigens zegt de agent die het uniform toont dat het dragen van het vest verplicht is. Wellicht bedoelt hij het anders, maar misschien dus toch een draagplicht?

Tony-cc

• Forum gebruiker
Reactie #1479 Gepost op: 7 juni 2014, 09:50:26
Citaat van: Lars O. link=msg=1273838 date=1402126773
Mooie filmpjes, vooral het gesprek met Marga Smit is wel interessant. Overigens zegt de agent die het uniform toont dat het dragen van het vest verplicht is. Wellicht bedoelt hij het anders, maar misschien dus toch een draagplicht?
Zo staat het ook op Politie.nl !?
Ik citeer:
Citaat
Bij het nieuwe operationele uniform hoort ook een nieuw veiligheidsvest. Een agent kan dit nieuwe vest onder, maar ook over de kleding dragen. Ze zijn verplicht het te dragen. Het veiligheidsvest beschermt politieagenten tegen vuur-, slag- en steekwapens.

Bron: Politie.nl
"In canibus confidimus"  -  "In dogs we trust"  Alle bijdragen door mij geplaatst op dit forum zijn op persoonlijke titel...